Våra chakran..
Ett sätt att göra de enklare för sig när man är ovan att kanalisera, är att öppna sina chakran ett efter ett, för att man på det sättet symboliskt skall vara mer mottaglig för andevärlden.
Våra chakran är egentligen nio till antalet, men vi brukar använda oss av sju stycken.. Rotchakrat, navelchakrat, solarplexus-chakrat, hjärtchakrat, halschakrat, pannchakrat och kronchakrat.
Våra chakran bildar också den aura som omger oss, d v s en slags "ljussköld" som omger vår kropp i regnbågens alla färger.. och med lite träning så kan man urskilja den på alla levande varelser/växter. En del har starkare aura, medan andra har en något svagare. Färgerna kan också variera från individ till individ beroende på individens själsliga tillstånd, eller individens nuvarande utstrålning av Qi kraft/livskraft.
RotChakrat- Rött
Fysisk påverkan: Underliv, nedersta delen av ryggen, benen
+ BALANS: Beslutsamhet, modig och uppriktig
- OBALANS: Primitiv, aggressiv och destruktiv
Navel (magen)- Orange
Fysisk påverkan: Underlivet, njurar och urinblåsa
+ BALANS: Sinnlighet, livsglädje och vitalitet
- OBALANS: Asocial, krävande och självisk
Solar Plexus- Gult
Fysisk påverkan: Mage, lever, gallblåsan och bukspottskörteln
+ BALANS: Energisk, vetgirig och uppmärksam
- OBALANS: Otålig, kristisk och kontrollerande
Hjärtchakra- Grönt eller rosa
Fysisk påverka: Bröst, hjärta och lungor
+BALANS: kärleksfull, harmonisk och känslosam
- OBALANS: missunnsam, svartsjuk och fördomsfull
Halschakrat- Blått
Fysisk påverkan: Halspartiet, sköldkörtel och nacke
+ BALANS: Väcker tillit, lugnande och kommunikativ
- OBALANS: Pedantisk, nedlåtande och envis
Pannchakrat (tredje ögat)- Indigo
Fysisk påverkan: panna, hormonsystemet, ryggmärg
+ BALANS: Empatisk, intuitiv, spirituell
- OBALANS: Depressiv, orealistisk och drömmande
Kronchakrat- Violett
Fysisk påverkan: Hjärnan, lymfsystemet och psyket
+ BALANS: Visionär, karismatisk, andliga ledaregenskaper
- OBALANS: Manupulativ, fanatisk och tyrannisk
Innan man kanaliserar så kan man tänka sig att man öppnar alla dessa chakran, genom att föreställa sig dem som knoppar på en blomma som sakta slår ut, eller små luckor i olika färger som man öppnar en efter en..
Då börjar man med rotchakrat och tar sedan ett chakra i taget tills man kommer upp till kronchakrat.
Efter kanaliseringen stänger man sedan ner sina chakran ett efter ett och börjar då med kronchakrat.. ;)
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Jag hoppar nog över denna övning - känner att jag hinner och hänger inte med!
Jättebra förklarat! Jag tror att man ibland kan stressa iväg när man arbetar med sina chakran och många kan uppleva det jobbigt att komma ihåg färger etc. Det viktiga är egentligen att man tar sig tid, att man känner sig harmonisk och tillfreds inom sig själv.
Sajtvärd på Övernaturligt
Gör så du shigne, jag förstår att du har många tankar som cirkulerar inom dig just nu.
#2 Tack Fjäril!
Ja jag håller med dig, man behöver inte ta hjälp av sina chakran, utan huvudsaken är att man är i harmoni med sig själv och omvärlden. Upplever man däremot en (oförklarlig)obalans inom sig så kan det finnas anledning att kolla upp dem.
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
#3 Ja det är viktigt att vi tittar över dem ofta, jag försöker göra det ett par gånger i veckan :) Jag brukar visualisera hur jag går uppför sju trappsteg samtidigt som jag ser varje chakra (hela jag) fylls av respektive färg och renar/balanserar. Jag avslutar med att föreställa mig hur en virvelvind börjar från fötterna och "snurrar" ur allt som inte ska vara hos mig. Eller så ser jag mig själv framför mig hur jag renar ett och ett. Ibland ligger jag ner och använder händerna som "renande" verktyg. Har du andra bra tips på balansering/rening av sina chakran? Jag tycker lätt att man (jag) gör det på rutin och kan då tappa känslan av att göra det från "hjärtat"
Sajtvärd på Övernaturligt