Annons:
Etiketthälsokost-kosttillskott
Läst 3634 ggr
penke
3/26/12, 12:36 PM

Vårtrötthet ..

vår-depp
..jag fick nyligen en förklaring till det
att vi "nu" är så urlakade på D-vitamin,
på sluttampen innan vi kan börja ladda in nytt

dvs,att D-vitamintillskott skulle bota/underlätta..

vad tror/menar hjärntrusten här om det ? :- )

,  penke

Annons:
shigne
3/26/12, 1:02 PM
#1

"Alla bäckar små…" som det bekant heter! Det tror jag på! Vi går från en årstid till en annan och det vore väl konstigt om vi inte tillät kroppen att ställa in sig!

Sen tror jag även att det är individuellt vad man hittar på för att vara i balans - alla sätt är bra, förutom de som inte fungerar!

Ians
3/26/12, 1:18 PM
#2

Jag äter D-vitamin högre dos under vintern o svagare dos under sommaren…för jag solar inte speciellt mycket.

Har klarat mig väl under vintern från förkylningar…dock slog den sista influensa liknande förkylningen till med kraft.

Men i övrigt har jag klarat mig väl…inte heller så stora problem från mina bihålor som annars spökar rejält

Hur vida det är D-vitaminets hela förtjänst skall väll vara osagt…men jag fortsätter nog så här Flört

Tuva-Lena
3/26/12, 1:45 PM
#3

Jodå penke, det stämmer väl det! Det är till o med vetenskapligt belagt att bristen på D-vitamin här uppe i Norden gör oss deppiga över vintern, Elpida förklarar det där väldigt bra i dagens bubbla. Det handlar alltså om att solens strålar gör att vi kan bilda det där D-viatminet själva under sommarhalvåret, men under vintern när solen knappt syns så kan vi alltså inte bilda vitaminet i tillräcklig mängd. Därför är det bra med ett extra tillskott under den mörka årstiden.

D-vitamin påverkar nämligen bildandet av serotonin i vår kropp, ett slags lyckohormon som gör att vi gärna tar glädjeskutt under sommaren. Tungan ute

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

LottaO
3/26/12, 1:46 PM
#4

Jag gör som Ians, högdos på vintern, låg eller ingen på sommaren.

Dansa kan man alltid göra!

Elpida
3/26/12, 2:07 PM
#5

Visste ni att det finns ett samband mellan kolhydratssug och låg seretoninivå? Har man för låg nivå på seretoniet så blir man sugen på kolhydrater och socker. Det kan vara en anledning till choklad- och godissug när man är deppig.

Penke, ut i skogen och tanka sol utav bara tjyven. Bäst dos av D-vitamin från solen får du när solen står som högst på himlen så en prommis på lunchen är inte felGlad.

#0 By the way - har saknat dig lite på ett annat forum Flört.

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

szirius
3/26/12, 4:48 PM
#6

Var det inte Pidan som skrev just om detta alldeles nyligen, att nu är d-vitaminet slut i kroppen efter den långa vintern?

Annars, "enligt kinesisk medicin" ( hur ofta börjar jag inte så…OskyldigTungan ute) så är det inte "naturligt" att känna vårtrötthet. Våren kommer med ny energi, ljus och kraft, och om vi har tagit hand om oss väl under vintern så ska vi känna oss piggare denna årstid.

Att bli vårtrött anses vara ett tecken på att man har tagit ut sig för mkt under vinterhalvåret och på det sättet kört slut på batterierna. Inför nästa vinter: vila mer, varva ner, slå av på aktiviteterna och följ årstidsrytmen, vintern är en tid för betraktelse ,lugna sporter och tidiga kvällar…så ska nästa vår förhoppningsvis kännas bättreGlad

Annons:
Ians
3/26/12, 4:51 PM
#7

Tänk Vad Björnen ändå är klokt Djur! Flört Vilar o tar det lungt under vintern o sedan vaknar han pigg o allert på våren!

szirius
3/26/12, 5:30 PM
#8

#7 jodu, tänk om man var björn ändå….sova hela vintern, passa på och föda några ungar i sömnen , och maken FÖRVÄNTAR sig att man ska ha rund bak och ha urviga benTungan ute

LottaO
3/26/12, 7:44 PM
#9

Mina egna slutsatser… D-vitamin bildar man när solen träffar huden. Enligt vissa kan inte kroppen skapa detta annat än i juni, juli och augusti på våra breddgrader. Med den livsstil vi har, skyddade mot solen inomhus, tillverkas inte lika mycket som om vi varit utomhus hela dagarna. Även åt andra hållet tror jag. Som szirius säger, jobbar vi mycket mer också. Sen glödlampan uppfanns kan vi ju jobba när som helst på dygnet. Därför räcker inte det vi lagrar på sommaren hela året (d-vitamin är det enda vitamin kroppen kan lagra och använda senare). Att gå ut i vårsolen påverkar oss också. Ljuset i sig är positivt. För serotoninet om jag förstår Elpida rätt. :-)

Dansa kan man alltid göra!

Elpida
3/26/12, 8:52 PM
#10

#8 Hahahaha *asg*Tungan uteSkrattande

#9 Du förstår mig helt rättGlad

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

penke
3/26/12, 11:22 PM
#11

Tack för feedback (o lätt saknad på annat håll) *ler* o#8 FörvånadSkrattande

jag hade en diskussion häromveckan,o det svaret kom upp
att vi töms på D-vitamin under vår vinter 
eg. är det så självklart att jag blev ..förvirrad !
jag hade inte tänkt det som  en ..vår-kur
bara underhåll under vinter
jag tar själv piller under sen-höst/vinter
o/e om jag har möjlighet,en sol/salt-restresa nov/dec  

vetenskaparna säger att det räcker att sola ansikten en kvart om dagen,även i svagt vinter solsken (!)
andra att kvarten kan räcka under högsommar ..
sedan upp mot ..högdos <15 000IE/dag (?)
(en Hälso-Lasse)

det är skönt att få mer bekräftelse från er oxå,
nu blir det lättare att dela råd :- )

själv har jag flexiga tider,
jag kan gå ut o bli solsmekt mitt på dagen :- )
samla seretonin o melatonin 

Tack

,  penke

Elpida
3/27/12, 9:55 AM
#12

Har funderat lite…

På vintern när det är dagsljus kommer sällan vi kontorsråttor ut för att få de där solstrålarna på näsan, vi tar kortare lunch så vi kan komma hem lite tidigare istället. Ändå är det dagsljuset så himla viktigt för vårt välbefinnande! Barnens, och våra, aktiviteter snurrar på som vanligt och vi har inte tid för det där lugnet och vilan som vintern faktiskt innebär.

Jag och min man var så förfärligt trötta en vinter och efter att jag läst i min ayurvedabok bestämde vi oss för att vi skulle lägga oss senast kl 22 varje kväll. Det tog någon veckan att komma in i rutinen eftersom särskilt min man är kvällsmänniska. Vi har faktiskt aldrig mått så bra och varit så pigga som då!

Vinter ÄR ju en viloperiod om vi tittar på naturen. Det är en tid för stillsammare aktiviteter. Meditation, yoga/pilates etc., högläsning framför brasan, spel med familjen osv. Så.. egentligen kanske det inte alls är konstigt att vi är slutkörda när våren kommer. Jag brukar tänka på bönderna som följer naturens rytm, t.o.m kossorna sover längre på morgnarna vilket innebär att gårdarbetet startar senare och slutar tidigare eftersom det blir mörkt. På sommaren stiger man upp tidigt med solen och vilar mitt på dagen, jobbar senare på kvällen. Ungefär så som man gör i sydländerna Glad.

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

szirius
3/27/12, 11:35 AM
#13

Det är precis som nån skrev att vi tappat den naturliga rytmen pga det artificiella ljuset, vi är uppe sent på vintrarna för att vi kan tända lampor i taket….förr gick man och lade sig när det blev mörktFlört och det är egentligen vad kroppen behöver.

Det där med att lägga sig innan 22 vet jag att kineserna också propsar på…tycker det är svåååårtOskyldig, är ju oftast mest kreativ på kvällar o nätter….

Annons:
LottaO
3/27/12, 5:45 PM
#14

Klokt Elpida! Mitt sömntåg går runt 22. Försöker lägga mig då och somnar oftast inom en kvart. Om jag kommer i säng senare tar det ofta längre tid innan jag somnar!

Dansa kan man alltid göra!

Bybo
3/28/12, 8:21 AM
#15

Intressant tråd för mig, som nästan alltid mår ganska dåligt på våren…ja, då man ska vara glad. Vet, att jag ska ut i ljuset, men grottar in mig för mycket…Men, vet ju att det blir bättre :))

Mår som bäst på hösten, och älskar vintern, om den är kall med mycket snö, och jag tycker även om sommaren…vill gärna att den ska vara het :))

LottaO
3/28/12, 8:32 AM
#16

Det skadar ju inte att pröva d-vitamin i alla fall. Jag äter alltså 2500-5000 ie per dag.

Dansa kan man alltid göra!

Bybo
3/28/12, 8:33 AM
#17

#16 Har funderat på, och ska testa. Kan man få i sig för mycket?

LottaO
3/28/12, 8:50 AM
#18

Jag har läst en del hos kostdoktorn (han är ju läkare, men vet ju inte hur mycket han kan om det egentligen) och han säger att det finns folk som ätit ytterligare tiodubbel dos utan skador. Men det var inget han rekommenderar. Han säger 2000-4000 ie per dag.

Dansa kan man alltid göra!

Elpida
3/28/12, 8:52 AM
#19

Kanske dum fråga men vad står ie för?

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

LottaO
3/28/12, 7:14 PM
#20

Internationella enheter. Av någon anledning mäts d- och kanske andra vitaminer så. Citat från kostdoktorn som tydligen bara skriver E… Ibland skrivs mängden i mikrogram (µg). 1 µg D-vitamin = 40 E. 2000 E motsvarar alltså 50 µg.

Dansa kan man alltid göra!

Annons:
Bybo
3/28/12, 7:25 PM
#21

#18 tack :))

Elpida
3/28/12, 9:18 PM
#22

#19 Tack för infoGlad

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

LottaO
3/28/12, 10:05 PM
#23

Fint att du tackar dig själv ;-) (förlåt, kunde inte låta bli!)

Dansa kan man alltid göra!

penke
3/28/12, 10:20 PM
#24

(#12Elpida)

..kanske för att jag är en kvällsmäniska funderade jag lite annorlunda
det var i slutet på nittiotalet jag jagade runt både lokalt o med LO/SAF
..fick tag på någon på Rosenbad oxå (tjänsteman)(telefon o mail)
just om hur viktigt ljuset är
Min tanle är,att vi behöver en Siesta,inte som söder över om sommaren
mer under vintern,så vi kan vara ute när det är lite ljus
istället för att åka till o från jobb i mörker 
LO/SAF hette de då + Rosenbad
det är svårare att motivera att bara enskilda är lediga mitt på dagen.
bättre om hela familjen är lediga/tillsamman under några ljusa timmar
att "alla" arbetsplatser/skolor stänger några timmar
dvs att vi jobbar två pass per dag..eller får två ledigheter per arbetsdag

jag tycker det kan bli ett win/win
de jag talade med i ..stlm,när de fattade lite mer ..var inte ointresserade,
men,de andra accepterar nog inte detta …

jag vet ju facket på en del håll,pressar minuter,kräver 24 minuters luncher så medlemmarna kan komma hem fort på eftermidagen.. ! ! 

ja-ja,jag tycker om att äta gott, och långsamt
inte som tvång,mer nöje
(jag har en järnhandel i min by,de stänger /låser för lunch 
tar en timma tillsammans för sin måltid,istället för att äta själva en i taget,,det brukar jag berömma dem för) :- )

jag har förmånen att styra mina arbetstider,är det soligt/badväder kan jag åka o bada eller gå en promenad/svamptur mitt på dagen..och jobba "ikapp"  när solen dalat
Det skulle jag unna fler. *ler*

,  penke

LottaO
3/29/12, 6:28 AM
#25

Det är en god tanke, Penke. Och det skulle kanske funka om alla i familjen bodde och jobbade på samma ort. I Spanien bla försöker man jobba bort siestan på många håll, av den anledningen att man är borta 12 timmar från familjen. Trots att man har två timmar ledigt mitt på dagen så hinner man inte hem. Jag tror på kortare arbetstid generellt. Det skulle ge färre sjukskrivna och fler jobb. :-)

Dansa kan man alltid göra!

penke
3/30/12, 12:57 PM
#26

joo,det funkar inte för precis alla..
jag hade delade turer när jag jobbade inom vården,då med 4(?) timmars
"siesta",tyvärr fattade jag då inte att ta tillvara dem..eller kunde passa in dem .."socialt"

spanska siestan läste jag för några år sedan om,i en dagstidning
både för,och emot
de för gillade den för då fick familjen vara tillsammans ..mer
liten ( ) deras fotbollsmatcher startar ofta vid kl. 21-21.30
då är vi redan hemma efter mtchen
annan tidsplanering 

Där har du en än viktigare tanke..
som går att styra lite mer själv,skaffar man sig färre skulder
krediter på "jättenödvändiga" storbilds-teves,semesterresor,
för "stort" boende mm
dvs,det där;
vi köper prylar vi inte behöver,att inponera på mäniskor vi inte tycker om för pengar vi inte har..

menar,då kan man leva för mindre kostnader/inte vara så piskad att
tok-jobba max
jobba mindre.leva mer
(Om *du* vågar)

¿ då tror jag vi blir mindre ..Vårtrötta *skratt*

,  penke

szirius
3/31/12, 5:10 PM
#27

#26

menar,då kan man leva för mindre kostnader/inte vara så piskad att
tok-jobba max

jobba mindre.leva mer
(Om *du* vågar)

kallas för downshifting, finns en hel del "alternativare" som vågar välja dettaFlört

Läste nyss om en familj som valt att båda jobbar deltid för att ha mkt tid med barnen och tid för LIVET helt enkelt. De hade lagt ner 300 kr på sin första bebis ankomst…hade struntat i många "måsten",och lånat/ärvt/köpt på second hand.( jämför det med 30 000 krFörvånad! som det " anses kosta" inför en bebis på vissa sajter…Tyst

Barnen lekte med hemsydda dockor, hemsnickrade klossar osv och de lekte precis lika bra som andra barnFlört. Familjen hade valt bort det mesta moderniteter som plasma-tv, nya datorer, mobiler, bilar etc etc och semestrarna bestod av tältning. De odlade själv och ansåg sig vara väldigt lyckliga och stressfria.Glad

Annons:
LottaO
3/31/12, 6:17 PM
#28

Somliga har det oförskämda privilegiet att kunna göra både ock. Vi jobbar 80 % var. Klarar oss gott ändå!

Dansa kan man alltid göra!

penke
4/1/12, 4:24 PM
#29

Aha..det finns ett namn om det!
downshifting..
300kr eller 30 000 kr
det är ju drygt två skattade månadslöner för många ..Skrikandes
just det jag menar,bättre att hålla ungarna i famnen
än ge dem mest ..prylar(som "bevis")

ungars presenter..vet ju många som har roligare med prazzliga pappret o kartongen/låda än ..fina saken innuti *skratt* 

Odla själv,tycker jag är ..*givande* både för min kropp,och sinne
men.lite som LottaO är inne på(?)
väljer man att klara sig på .."80%" lever man friare
att man kan göra egna val/beslut istället för de som ..förväntas av´en  

det är viktigare att ha betytt/mött flest mäniskor
än
att ha mest/flest prylar när vi dör.

,  penke
sorry, sajtmaster,att jag halkar från tråden :- )

Upp till toppen
Annons: