Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikettandligt-shamanism
Läst 9594 ggr
Tuva-Lena
1

Våra chakran..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Chakrabalanseringen bygger på de indiska tankegångarna om att människan har en rad energicentra i kroppen, kallade chakras (chakra = hjul, rörelse). Genom chakrasystemet tar människan in energier - framför allt prana, livsluften - och fördelar den i kroppen. De olika chakras, varav de sju viktigaste finns i en rad längs kroppens mittlinje, anses ha olika vibrationer och korresponderande färger, former och funktioner. Till exempel har hjärtchakrat, vars färg är grön, samband med cirkulationen i kroppen och brässen (thymuskörteln). Hjärtat betraktas också som säte för "självet" och har med personliga egenskaper och förmågor att göra samt kärlek.

Chakrabalansering innebär att man på uttalat energetisk väg via healing-tekniker som exempelvis handpåläggning och färgterapi söker balansera kroppens chakras och de därmed förbundna fysiska och psykiska funktionerna.

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

[GunillaF]
0

Jaa, det är viktigt att våra chakran är i balans och att vi inte bär på en massa "skit" i dem. Då måste de renas och komma "i fas"!

Jag brukar visualisera mina chakran som rum. Rum målade i chakrats färg. Ser jag för mitt inre öga att färgen är solkig eller att det är en massa "bråte" i rummet så städar jag bort bråte och bättringsmålar färgen.

Tuva-Lena
0

Smart Gunilla! Och du är säker på att städningen alltid är nödvändig? Och att du städar rätt rum..? Flört Självklart gör du det!

Jag fick lära mig chakrabalansering när jag gick reiki kursen, genom att lägga händerna på kron resp bas chakrat, pann resp navelchakrat, hals resp solar plexus och sist hjärtchakrat där jag la båda händena samtidigt. När jag känner "energierna" mellan händerna så är balanseringen klar. Oskyldig

[GunillaF]
0

Jag visualiserar varje chakra/rum, verifrån och upp och nej, det är inte alltid jag behöver städa. Någon gång behöver kanske ett eller två chakran göras iordning. Det "ser" jag när jag är där så att säga.Glad

Tuva-Lena
0

Kan du berätta vad varje chakra står för? Här i beskrivningen stod det bara om hjärtchakrat ..? vet du de övrigas funktioner?Obestämd

[GunillaF]
0

#4 Här är lite…

Baschakrat kallas även rotchakrat och har sitt centrum bakom könsorganen. Dess färg är röd och det styr luktsinnet. 
Det styr binjurar, fötter, ben, skelett och tjocktarm. Från baschakrat kommer vår vilja att leva och vår överlevnadsinstinkt. Det styr även förmågan att manifestera tankar, idéer och känslor. Baschakrat kan registrera känslor av ensamhet och stress och även chocken av att födas osv.
För att balansera baschakrat ska man förena sig mer med jorden. Du kan ex. ta skogspromenader, dansa och utföra taiji. Rutin och vanor är också bra.

Navelchakrat har sitt centrum 5-10 cm nedanför naveln. Dess färg är orange och det styr smaksinnet.
Navelchakrat har med kroppsvätskor, cirkulation och avsöndring att göra. Det styr äggstockar och testiklar, sexualitet och fortplantning. Det styr även känslor och längtan samt våra instinktiva reaktioner för yttervärlden. I navelchakrat har vi vårt balanscentrum.
För att balansera navelchakrat kan man ex. lägga om kosten och träna på att reagera annorlunda på erfarenheter och utmaningar (tänka positivt, lära sig hantera stress osv).

Solar plexus-chakrat har sitt centrum i övre bukhålan, 10 cm nedanför bröstbenet. Dess färg är gul. Styr luktsinne eller seendet (olika teorier).
Detta chakra styr bukspottkörteln, matsmältningen och den mentala processen att ta itu med känslor.
Det styr även de mentala och intellektuella aspekterna av energifältet. Är det i balans känner man sig centrerad och säker i sig själv, och har en klar identitet. Det gör att vi kan se perspektiv och att vi har humor och viljestyrka. Hjälper till självbehärskning.
För att balansera Solar plexus-chakrat ska man hitta glädje och skratt. Även terapigrupper som hjälper dig med självkänsla, intigritet och hänsyn till andra människor är bra. Andningsövningar lugnar chakrat, liksom aromterapioljor och massage.

Hjärtchakrat har sitt centrum mitt i bröstet, vid hjärtat. Dess färg är grön men kan associeras med rosa (eller båda färgerna blandade). Styr hörseln.
Hjärtchakrat styr thymus, lungor, armar och händer, hjärta, cirkulation och blod.
Genom detta chakra uttrycker vi medkänsla och det är från den punkten healern utstrålar den helande frekvensen. Det gör att vi kan bli ett med allt som existerar och att vi har förmågan att ge till andra. Det representerar ingångsporten mellan de fysiska och ickefysiska världarna. Det gör även att man kan uppnå andliga vibrationer på det materiella planet, genom absolut kärlek.
För att balansera hjärtchakrat ska man hitta en god avslappningsteknik, ex yoga. Man ska även öva förlåtelse och förståelse (både om sig själv och andra).

Halschakrat har sitt centrum i halsen över struphuvudet och sköldkörteln. Dess färg är ljusblå till mellanblå/turkos. Styr hörseln.
Detta chakra styr sköldkörtel, hals- och axelparti.
Styr kreativitet och kommunikation (alla sorter, fysisk och himmelsk, symbolisk och telepatisk osv). Detta chakra ger oss insikter när det är balanserat. Det styr även självständighet, tillit till Universum och det hjälper oss finna andlig sanning.
För att balansera halschakrat ska man hitta sätt att uttrycka sig på och göra sig hörd, ex konstterapi (måla) och ljudterapi (lyssna på eller skriva musik).

Pannchakrat har sitt centrum mitt i pannan, ovanför näsan (kan variera från person till person). Dess färg är indigoblå. Styr visualisering, föreställningsförmåga och clairvoyance. Kallas "det tredje ögat" och "det sjätte sinnet".
Detta chakra styr hypofysen och centrala nervsystemet. Det styr även intuitionen och minnen från tidigare liv.
Det är dörren till Universums enhet, vi blir ett med alltet. Det är sätet för vishet och själens minne. Det är centrumet för vision, intuition och andlig mottaglighet. Det hjälper oss att se och förstå på ett högre plan och det är detta chakra som gör att vi kan omvandla tanke till materia.
För att balansera pannchakrat ska man meditera. Kristaller ska inte läggas på pannan eftersom området är känsligt.

Kronchakrat har sitt centrum mitt på huvudet eller vid en punkt mitt ovanför. Dess färg är violett. Kan även stråla vitt, som ju innehåller alla spektrumets färger.
Detta chakra styr tallkottkörteln, dvs humöret och hjärnans kemi.
Det är genom detta chakra vi får andlig vägledning och förståelse. I öppet tillstånd har man en klar länk till de himmelska svärerna, man känner vägledningen och man lever med andliga värderingar i vardagen. Man förenar det gudomliga och det fysiska livet. Genom detta chakra får vi himmelsk vishet och det är punkten som gör hela energisystemet samstämmigt.
För att balansera kronchakrat ska man meditera. Man kan åka till heliga platser eller till en andlig retreat. Sök upplevelser som får dig att gå över dina gränser och låt en förvandling ske i dig. Var med människor som stöttar dig i ditt arbete.

Tuva-Lena
0

Oj, det var inte så lite det där du..Flört Tack så mycket! Kyss

Elpida
0

Jag ser mina chakran som blommor i olika färger, när de slår ut fylls de av sin respektive färg och glimrar  och lyser så fint

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

JILE
0

Ja och jag fick lära mig nu på reikikursen hur man kan balansera chakrorna med pendeln.

På kvinnor går rotchakrat motsols, navelchakrat medsols, solarplexus motsols osv varann alltså.

När den snurrar åt fel håll är det obalans…det var så häftigt för den snurrade exakt åt rätt håll som den skulle vid varje chakra…testa vettja om ni har pendel eller det kanske går med hårstrå och ring som man gjorde som ung ?

Kramelikram

shigne
0

Jag puttar upp den här tråden lite…. Intressant!!!

Hockey på tv;n nu, så det passar alldeles utmärkt att lägga sig på spikis och känna efter vad det är stopp någonstans…

MaMaMade
0

Hmm, det där förklarar en del i testet som Tuvan länkade till. Måste säga att det är väldigt mkt som stämmer om jag gör en lite snabb amatörmässig psykologisk bild av mig själv. Flört

Jag får alltid en oerhörd lust till att pyssla när jag mår dåligt (stress od). Inte alltid att det går då men ibland så brakar det loss. Dessutom har jag haft ett behov av att lyssna mkt på lugnt o avslappnande musik under de här sista årens kalabalik. Tyckte att det var konstigt att jag plötsligt kunde börja ta motgångarna med ett allt större lugn men det har kanske sin förklaring ändå!

Då är det väl bara att ta tag i resten av "rummen" då! Glad