Etiketthuskurer
Läst 13377 ggr
Elpida
2012-05-31, 16:19

Husmorsråd

Jag har en liten käck bok som heter "Kloka råd för hem och hälsa"

Tänkte dela med mig så här i sommartid om lite bra tips mot tex bärfläckar.Glad

Om du spiller på mattan, häll genast på potatismjöl, gnugga in och dammsug!

Bärfläckar på bomullstyg kan du genast ta bort genom att koka lite vatten och sedan försiktigt doppa tyget tills fläcken försvinner.

Svettrosor på tröjan eller makens skjorta tas bort med bikarbonat och vinäger som man blandar till en lättare pasta. Det behövs inte mycket. Gnugga in fläckarna, låt verka en stund och tvätta sedan som vanligt.

Ett fläckigt tyg görs rent med en fuktig svamp doppat i bakpulver. Snällt mot tyget, dessutom blir det rent och fint!

Dålig lukt i handfatet eller vasken åtgärdas med vinäger. Häll 3 dl vinäger i en kastrull och koka upp. Häll ner i avloppet och låt verka minst en kvart innan du spolar vatten.

Om handfatet gulnat tar du en svamp med lite bakpulver på och gnider in. Blänkande och fint!

Nu till något jag ska testa hemma. Strykjärnet blir ju tyvärr lite fult på ytan ibland. Receptet heter tandkräm! Gnid in, gnugga lite och skölj rent. Vänta med att sätta på strykjärnet tills det är riktigt torrt!

Putsa koppar? Använd ketchup och gnid in kärlet. Skölj och efterputsa med mjuk trasa!

Fräscha golv? Häll lite eterisk olja i vattnet för en god doft!

Klara färger och vit tvätt! Häll i en dl vinäger i tvätttrumma och tvätta som vanligt.

Böcker med fula fettfläckar? "Sudda" fläcken med en bit mjukt bröd!

Tja, vi nöjer väl oss med det så länge! Har ni funderingar så kanske jag har fler tips i boken att dela med mig avFlört

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Ians
2012-05-31, 17:42

rå potatis är tydligen bra mot fläckar på mörka kläder…det är väll potatismjölet i dem som är verksamt tänker jag.

Toyan
2012-06-01, 10:26

Tack för tipsenGlad

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

shigne
2012-06-01, 10:35

Tacktack….."gamla" tricks är alltid välkomna!

Elpida
2012-06-01, 11:04

Ibland behöver man bli påmind. Man vet att det finns något gammalt trick men man kommer inte ihåg det när man står där sen…Glad

Mitt egna tips, som jag fick lära mig och haft nytta av när man spiller rödvin på vit duk, är att först strö salt över fläcken och sedan lägga fläcken i blöt i mjölk. Det har räddat mig ett par gånger vill jag lova!

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

szirius
2012-06-01, 13:42

#4 funkar även med salt på blodfläckarGlad

Tack för tips - bakpulver är bra till det mesta ser jag.

Ättika kör jag mkt med, vi har ju så hårt vatten här ,så jag får koka vattenkokaren med ättika säkert en gång i veckan - då försvinner de vita avlagringarnaGlad. Skurar även toa o badkar med ättika då det blivit avlagringar där av vattnet.

Ians
2012-06-01, 17:26

Tusen tack Elpida för denna tråden!

Det glömde jag säga i mitt förra inlägg!

Fyller på med en till….min syster brukar slänga i en C-vitamin brus i toan emellanåt…

Det tar bort fula avlagringar i kröken!

Bikarbonat är toppen till att skura med också….

och För er som har Vanish hemma är det toppen till badrums porslinet Flört Lyfter bort sånt som satt sig! i badkar o handfat + toa…..

gummimamma
2012-06-02, 08:19

Vi hade fått rödvinsfläckar på ett träbord som bara var oljad, inte lackad. Träet hade sugit in vinet och torkat, och gick inte att få bort, om man inte slipade om bordet med sandpapper. En vän såg dessa fula fläckar, och föreslog att vi skulle testa att dra ut fläcken med vitt vin. Man häller en skvätt vitt vin över fläcken, låter det verka en stund, och torkar rent. Man kan behöva göra detta ett par gånger… Kändes avigt och konstigt att försöka ta bort dessa intorkade rödvinsfläckar med vitt vin, men det fungerade faktiskt rätt bra. Alla fläckarna försvann inte, men blev ljusare i alla fall.

MaMaMade
2012-06-02, 11:11

Tjoho så bra råd! En del har jag hört förr men det är rackarn´s svårt att hålla allt i minnet. Nu har jag kopierat ner det i ett dokument så att jag har att ta fram om olyckan är framme! Tack go´vänner!

Upp till toppen