Annons:
Etikettövrigt
Läst 3209 ggr
Henrik70
6/14/12, 10:04 AM

Vilken tandkräm?

Jag vill ha en tandkräm utan fluor och har då att välja mellan Urtekrams och Weledas. Urtekrams är mycket billigare men jag tycker att den innehåller lite mycket slipmedel. Weledas känns bättre men är dyr. Spelar det någon roll om urtekrams innehåller mer slipmedel? Skadar det tänderna?

Annons:
Volito
6/14/12, 6:10 PM
#1

Weleda har ju flera olika - jag själv mer än ett år använder Weledas salttandkräm - är mycket nöjd.

Elpida
6/15/12, 4:04 PM
#2

Slipmedel är ju egentligen inte så bra för emaljen så kanske Weleda är lite bättre ändå… Har dock inte provat någon av dem själv.

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Ians
6/16/12, 3:59 PM
#3

Frågan jag ställer mig är om Urtekrams innehåller Mer slipmedel än sk "Vanliga" tandkrämer?

Frogge33
6/17/12, 3:19 PM
#4

Här hemma använder vi Weledas salttandkräm och den är jag väldigt nöjd med, tänderna blir otroligt vita :) Sen finns det även King Fishers tandkräm utan flour, den är värd att testa om du inte har gjort det! :)

 

// Matilda

[Solnymf]
6/17/12, 8:55 PM
#5

Jag använder Weleda Ört-Tandkräm! Innehåller varken fluor eller slipmedel.

Urtekrams tandkräm fick jag tyvärr repskador på emaljen av.

Henrik70
6/18/12, 9:35 AM
#6

Tack för svaren!

Det får nog bli Weledas även om den är betydligt dyrare eller KingFishers, den verkar vara intressant.

Annons:
[GunillaR]
6/18/12, 10:41 PM
#7

En fråga - varför måste fluorfria tandkrämer smaka "urk"?

Förutom rengöringen av tänderna så bidrar ju den friska smaken till välmåendet vid tandborstning.

Tips önskas om tandkrämer som fortfarande smakar tandkräm men inte innehåller fluor!

[Solnymf]
6/18/12, 10:48 PM
#8

Jag gillar den jag använder, tycker den är fräsch!

md(am)
6/18/12, 10:57 PM
#9

Jag tycker att Kingfishers mint eller fänkålstandkrämer smakar fräscht :)

md(am)
6/18/12, 10:57 PM
#10

Jag tycker att Kingfishers mint eller fänkålstandkrämer smakar fräscht :)

[GunillaR]
6/18/12, 11:03 PM
#11

Kingfishers, kan man köpa denna i butik? Ser att den finns på nätet, men då kommer ju frakten till.

md(am)
6/18/12, 11:16 PM
#12

#11 I Stockholm kan man i alla fall köpa den på Örtagubben eller Gryningen (hälsokostaffärer)

[GunillaR]
6/19/12, 11:45 AM
#13

Då bör det finnas även i Malmö. Gläder mig Glad

Annons:
[Ravenna]
6/19/12, 3:20 PM
#14

#7 Weledas Salttandkräm smakar fräscht och gott, tycker jag.

[Starman]
6/19/12, 6:04 PM
#15

En fråga, varför vill ni ha tandkräm utan fluor?

Finns det i de "alternativa tandkrämerna" (haha, sorry) något som skyddar mot karies lika effektivt?

md(am)
6/19/12, 8:25 PM
#16

Ett mycket bättre skydd mot karies är naturligt xylitol. Det är dessutom inget nervgift, som fluor är.

Frogge33
6/20/12, 3:48 PM
#17

KingFisher's flourfria tandkräm med smak av mint är fräsch enligt mig. Den brukar jag kunna köpa i vanliga hälsokost-butiker så som Life t.ex. :)

 

// Matilda

[Starman]
6/20/12, 4:06 PM
#18

#16

Xylitol är ju jättekemiskt [C5H7(OH)5]!

Dessutom har det ett E-nummer (967).

Därtill måste det framställas genom "reduktion med vätgas under högt tryck och med nickel som katalysator" (cit. Wiki), och det i ett laboratorie, eftersom det förekommer i så låga halter i naturen att utvinning direkt från växten skulle vara väldigt kostnadsineffektivt.

Dessutom så kan det framkalla diarré, ett tillstånd som årligen kräver miljontals liv. Faktiskt.

Tandkräm med fluorid är ju som bekant inte till för att inmundigas heller. Den spottas ut när man är klar med borstningen.

Finns det något annat?

md(am)
6/20/12, 4:53 PM
#19

Xylitol, eller björksocker, är en ren naturprodukt! Det du pratar om är en kemiskt framställd dålig kopia som inte heller för något gott med sig, precis som fluor. Men var och en får själv avgöra om man vill få i sig fluor eller inte. Tur att vi lever i ett fritt land. Starman, du låter precis som några från VOF som jag har diskuterat med tidigare i olika frågor. Jag kom inte till gemensam åsikt med dom heller, men så kan det vara ibland ;)

[Starman]
6/25/12, 1:20 PM
#20

#19

Hehe, nej du, den gubben går inte. Jag pratar om precis samma sak som du pratar om. Xylitol. Eller björksocker. Eller naturlig sockerersättning. Eller vad man nu vill kalla det.

Poängen med #18 var att man kan få vad som helst att låta livsfarligt.

Dessutom påstår du i #16 att xylitol ger "ett mycket bättre skydd mot karies" än vad fluor gör.

Jag hittar inte någon studie som bekräftar detta. Däremot finns det studier som visat att det ger ett skydd mot karies, ja.

Annons:
Frogge33
6/25/12, 2:51 PM
#21

Jag skulle då hellre använda Xylitol än Flour, som nu faktiskt är ett nervgift.

 

// Matilda

[Starman]
6/25/12, 3:40 PM
#22

#21

Ja, men tillåt mig göra en liknelse i så fall; koffein är också ett nervgift. Det är ett nervgift som man förtär.

Fluor (det fluor som finns i tandkräm) är däremot ett nervgift som man inte sväljer.

Ingetdera gör nämnvärda skador på människans kropp, om de brukas på rätt sätt.

Jag tror ni gör en höna av en fjäder faktiskt.

Men som det påpekats tidigare så står det ju fritt för var och en att välja.

Förstår verkligen inte paniken bara…?

Ians
6/25/12, 5:12 PM
#23

#22..Vem har panik? Obestämd

Frogge33
6/25/12, 5:49 PM
#24

#22 Man får faktiskt i sig lite av tandkrämen ändå (bl.a genom tandköttet)

Ja visst, det kanske inte gör några större skador på kroppen, men det känns ändå inte bra att få i sig sånna ämnen. Det är ens eget val, alla gör som de själv vill. Jag väljer att använda tandkräm utan flour.

 

// Matilda

md(am)
6/25/12, 9:08 PM
#25

#19 Du gör nog som alla andra medlemmar i VOF ich godkänner bara svenska studier och missar att resten av världen också gör sådana. Det är stor skillnad mellan kemiskt framställd och naturligt tillverkad xylitol. Dessa två går inte ens att jämföra!

[Starman]
6/27/12, 12:27 PM
#26

#25

"Kemiskt framställd" är ett väldigt märkligt begrepp. Vet du själv ens innebörden av det? Jag går bet.

Vad tror du att kemikalier är?

Hur tror du att man utvinner xylitol ur diverse växter?

Upp till toppen
Annons: