Annons:
Etikettrecept
Läst 3053 ggr
bummsan
2012-07-01 19:33

Raw food.

Är väldigt intresant.

Jag är själv en storätare av kött i alla dess former o kan inte tänka mig ett liv utan det.

Socker är oxå en stor del men de skulle ja verkligen vilja leva utan, men de är svårt.

Nej jag vill inte vara LCHF:are, prövat många gånger.

De jag känner nu är, jag mår illa av mycke ja äter o dricker, är täppt, infektion i näsan (varar) blöder i bland. Dåligt smak o dofft sinne. Trött. Iriterad,PMS,ja listan kan göras lång.

Funderar skarpt på att kanske dela upp dagen o rena kroppen men ändå inte avstå kött.

Vad skulle va bäst?

Ja längtar efter att må tipp topp. men ja tycker de är svårt.

All hjälp mottages.Flört

Annons:
Elpida
2012-07-02 10:26
#1

Svårt att säga på rak arm utan att veta mer, men att avstå socker och vitt mjöl är väl en bra början.. tänker jag. Att sedan rena kroppen emellanåt från slaggprodukter är något vi borde göra regelbundet, även om det är svårt att komma till skott ibland Oskyldig

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

[Starman]
2012-07-02 17:36
#2

#1

"rena kroppen emellanåt från slaggprodukter"

Vad är slaggprodukter? Är det att gå på toaletten du tänker på?

md(am)
2012-07-02 18:52
#3

#0 En enkel och bra reningskur jag tar just nu är 2dl himalayasalt i 7,5dl rent vatten. Låt stå i glasburk med tättslutande lock i fönstret ett par dagar innan du börjar ta det. Ta sedan 1/2 tsk i ett stort glas vatten med saften från en halv citron på morgonen (fastande mage) minst tjugo minuter innan du äter/dricker. En mjuk reningskur som också är välgörande för lederna. Lycka till!

LottaO
2012-07-03 14:56
#4

På vilket sätt har du prövat lchf? Jag äter ägg, kött och fisk - så rent det går, smör, grädde och grönsaker. Alla typer av grönsaker även om jag inte äter mycket baljväxter. Nötter, frön och frukt etc ser jag som godis, så det blir någon eller några gånger i veckan. Jag äter inte spannmål, socker, potatis och ris. Försöker att äta ganska rena produkter och laga mat från grunden. Undviker t.ex charkvaror. Det är inte så att jag håller mig superstrikt, men t.ex. spannmål äter jag nästan aldrig, socker totalt någon msk i veckan, potatis och ris kan jag smaka om jag är bortbjuden… Ett eller två glas rött och mörk choklad är mina laster… Fredag och lördag kväll… Det har ju inget med raw food att göra alls och jag vet inte riktigt vad du tänkte dig med rubriken, men lite tips på hur man kan äta …

Dansa kan man alltid göra!

szirius
2012-07-03 19:21
#5

Raw food är väl när man äter mat utan att hetta upp det?

#0 Jag tror att en god början kan vara att skära ner på sockret mer o mer, prova att börja där är mitt tips. En stor sockerkonsumtion kan nämligen vara en bov till många av dina problem.

Såklart att det kan vara svårt att ändra kostFlört…det är lika för alla oss vane-varelserFlört…..att sluta med socker vid sockerberoende kan ju vara lika svårt som en drogavgiftning, säger ju de som kan jämföraObestämd… men det är bara DU som kan bestämma om det är värt ansträngningenGlad och hur mkt du vill ha belöningen, dvs må BÄTTRE.

Lycka till! Och skriv gärna vad du bestämmer dig för att prova o så kan vi följa dig här och se hur det går…om du villGlad.

LottaO
2012-07-03 19:29
#6

Och jag tror ju att spannmål, möjligen med undantag av havre, är samma bov som socker…

Dansa kan man alltid göra!

Annons:
Ians
2012-07-03 23:36
#7

Rawfood är definitivt mat som inte hettats upp…vilket utesluter mjölkprodukter och de flesta spannmål. Förutom havre som man kan göra mjölk på.

Sojaprodukter utesluts pga framställnings sätt och Genmanipulation.

Så man kanske kan kalla Rawfood för en extrem Vegan väg. Extrem endast för att de inte kokar maten  ens vilket normalt veganer gör annars.Flört

Det trådskaparen verkar söka är råd  för att via maten bli av med sina infektioner.  Då är inte rubriken riktigt rätt!

Spannmål och socker är en första bra åtgärd att tabort från kosten. Jag undrar nog också lite Hur du ätit Lchf innan….det är ju ett jätte bra sätt att bli av med sitt socker sug annars!

#3 bra recept på reningskur…hur verkar den på kroppen och skall man undvika speciella produkter under den för att få reultat?

md(am)
2012-07-04 08:40
#8

#7 man behöver inte använda nån särskild kost, men naturligtvis precis som alltid så ren mat som möjligt, så lite tillsatser som möjligt. KRAV och ingen mikrovågsugn ;)

[Starman]
2012-07-04 09:35
#9

Någon som vet vad slaggprodukter är och varför man måste hålla på med "reningskurer"?

Här verkar jag nämligen i hela mitt liv gått i villfarelsen att kroppen är så fantastisk i sig själv att den för ut sådant som den inte "vill ha" genom avföring, snor, nysningar, svettningar etc. 

Det krävs alltså att man äter någonting speciellt för att bli av med allt som kroppen "inte vill ha"?

Och hur vet man att sådana reningskurer alls gör någon skillnad?
Kan man inte känna sig piggare för att man intalat sig själv att, exempelvis, saltvattnet som #3 tipsar om skulle vara välgörande? Alltså som förväntanseffekt, eller något.

Silvestris
2012-07-04 12:52
#10

#7

Vad jag vet finns det raw foodare som äter kött och fisk också. Det går ju faktiskt att äta en del kött och fisk utan att hetta upp det. Sushi=rå fisk. Carpaccio. Gravad fisk eller gravat kött osv.

Ians
2012-07-04 13:13
#11

#9 under en normal livs tid samlas det rätt mycket plack i tarmen….Man kan jämföra det med  ett rör som behöver rensas ibland för det blir beläggning inne i det.

Endel människor har ganska mycket tarmplack….varför är det då så viktigt att få bort det emellanåt? ..För att det hämmar upptaget av näringen i maten vi äter.

Detta plack står också för endel av de toxiner som flödar runt i kroppen…pga att det är som "gamla sopor" som blivit kvar. Så det finns många som mått mycket bättre av att rensa ut delar av detta plack emellanåt.

Sedan beror det ju lite på vad man äter i normala fall, hur mycket plack man har i tarmen….

Det finns mängder av information på Google om du vill ha mer information

mvh

Silvestris
2012-07-04 15:24
#12

Vad jag bet finns inga vetenskapliga belägg för att tarmplack existerar. Läkre som undersöker och opererar tarmar lyckas iaf inte hitta tarmplack och de borde ha de bästa förutsättningarna för det.

Ians
2012-07-04 19:30
#13

#12 vad har du fått de uppgifterna ifrån?

Har hört precis tvärt om…att de har hittat mellan 12-20 kg plack som suttit inne i tarmarna…och att ibland har man bara en "pennstor " fri passage för att tarmarna är så ingrodda i plack.

Så det ksulle vara intressant att veta vart du hittade Dina uppgifter.

mvh

Annons:
Silvestris
2012-07-04 20:53
#14

#13 Jag har bara pratat med läkare. De har aldrig läst om, hört om eller sett tarmplack.

Ians
2012-07-04 21:15
#15

#14 Då har vi rett ut vaad vi tycker om detta…så åter går vi alla till ämnet som TS vill diskutera….

Mat att må bra av!

Silvestris
2012-07-04 23:43
#16

#15

Det var knappast jag som tog upp det här med att rensa kroppen från tarmplack så huta åt någon annan för sidospåret, tack.

md(am)
2012-07-05 08:31
#17

#16 Nej det var TS som tog upp frågan om att rena kroppen, jag delade en metod som jag själv använder och du och starman som angrep tanken på det. Detta forum handlar om alternativa behandlingar och kanske det är så att varje kommentar som kräver vetenskaplighet, på ett såpass aggressivt sätt, läggs i fel ifokus-grupp? Åtminstone hade jag förstått det som att detta sjukle vara en fristad där man inte skulle behöva försvara sig hela tiden. TS kanske brännässla kunde vara nåt för att rena kroppen och få en nystart?

Ians
2012-07-05 10:10
#18

Skall kanske förtydliga mig lite…..rensnings metoder är ok att diskutera eftersom Ts frågade om det.

Däremot kommer jag att ta bort alla långdragna inlägg om Tarmplackets varande eller icke varande……gör gärna en egen tråd om det.

OM det finns önskemål om en vetenskaplig diskussion i det ämnet!Flört

Silvestris
2012-07-05 10:40
#19

Så det är inte okej att ifrågasätta? Alla ska sjunga in i ja-kören i allt?

Ians
2012-07-05 10:58
#20

#19 gör en egen tråd om det…så får du ifråga sätta hur mycket du vill! MEN inte här! i denna tråden.

punkt slut!

Annons:
Elpida
2012-07-05 13:22
#21

#0 Många av dina sympton kan uppstå vid refluxsjukdom, alltså halsbränna och liknande. Det kan vara bra att kolla upp, det kan nämligen bli bestående sjukdom om man inte tar tag i det. Läs gärna lite mer här:

http://www.magskolan.se/Allmanheten/Sjukdomsfakta/

Det är tex inte många som vet att nästäppa och konstanta förkylningsbesvär kan komma från magbesvär.

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

szirius
2012-07-05 14:24
#22

# 19 gör gärna en tråd om det, jag skulle gärna vilja veta mer om detta med tarmplacks vara/ icke vara. Har också läst om att dessa tarmrensningskurser etc som finns kan vara rent farliga…Obestämd

Upp till toppen
Annons: