Atopiskt eksem & astma
Jag har Atopiskt eksem, allergi och astma och söker sätt ang eksemet förutom det läkaren redan har förklarat och salvorna mm jag redan fått för att få kontroll över eksemet, och helst att inte behöva använda en massa krämer och skit som är köpta på apoteket eftersom jag inte tror på det.
jag är inte rik alls hatar att skriva det men jag går på soc… det innebär att jag inte kan få alternativa behandlingar eller liknande betalt av dem vad jag vet men tvivlar på det!
behöver en salva som jag dagligen kan smörja in mig med. jag har inget förutom johannesörtsolja som jag tar på mig DIREKT efter att jag duschat + apotekets utskrivna grejer. så vill gärna veta vad ni tror på eller känner till som kankse kan funka.
Vill också gärna veta om jag ska undvika något i matväg? hörde tex att man inte ska använda ko-mjölksprodukter i matlagning då man har eksem…? berätta gärna vad ni vet jag suger åt mig alternativ info som en svamp just nu! Bara inget med animaliska ingridienser. och jag ska börja med yoga också så fort jag får tummen ur… haha
är helt 100 på att det skulle hjälpa vet dock inte hur mkt.
mår psykiskt dåligt sedan en tid tillbaka och vet att det påverkar men jag vill göra allt jag kan…
och ang astman, tips? 
Tack!
ah… har ni tips ang allergin föresten så får ni gärna dela med er av det också! XD
Vad är du allergisk mot o hur svåra eksem har du?
Vad använder du när du duschar? Vanlig tvål? Testa att använda olja, olivolja…fett löser fett…o hur ofta duschar du? Har man inte ett jobb som innebär fysiskt arbete el smutsiga/dammiga miljöer behöver man inte duscha varje dag, tvätta av dig vid tvättstället istället. (Nej, det är inte äckligt…vi är överdrivet renliga av oss nuförtiden.
Min yngsta dotter är jättekliig under vinterhalvåret o får at eksem i böjvecken med jämna mellanrum samt svåra nässelutslag på bålen vid infektioner. Vi använder "hemmagjord" tvål utan en massa konstiga ingredienser till henne o nu har jag köpt en tvättlapp från Enjo åt henne. Det är en slags fiberduk, typ de sk "supertrasorna", som säljs genom hemförsäljningspartyn. Den är dyr men bra, jag använder en sådan till ansiktet o blir ren, får "mindre" porer o det utan att torka ut o bli narig. Har inte anv den så många ggr på tösen men hon har varit mindre kliig efteråt. Sköter man den enligt anvisningarna så hänger den med i minst 10 år.
Många blir mindre torra av att äta kokosfett/olja, man kan smörja in sig med det också. Bonus är att magen sköter sig bra med lite hjälp av fettet samt att den är bra mot demens (aldrig fel att förebygga).
Aloe-kräm funkar rätt så bra på min dotter. Se bara till att den är så ren som möjligt. Hur funkar johannsörtsoljan för dig? Har inte testat den men skulle vilja prova. Hon gillade en hemgjord salva som jag fick av en snäll tjej för att testa; ringblommeolja blandad med bivax. jag gillade den själv till mina nariga händer. Enkelt att göra själv, odla lite ringblommor (i en låda om du bor i lght), torka blombladen i några dagar, lägg i olja o låt dra i några v (skaka om varje dag o se till att inga kronblad ligger över ytan). Sila, smäl bivax o blanda. Sök här på sajten så hittar du recept.
Ekonomi; vet hur det är att vara pank…vi sliter med ekonomin själva. Men tvättlappen håller länge om man sköter den som sagt o kokosfettet räcker länge, man behöver inte äta så mkt varje dag. Kräm kostar…där får man jämföra med hur jobbigt det är att ha eksemen…o det vet bara du.
Har du problem i hårbotten också? Spana in sidan NooPoo…tar mer om det imorgon…
Hjälp! Måste isäng nu, jobb imorgon. Återkommer om jag kommer på ngt bra.
Eksem, allergier, astma kan ha psykiska orsaker så jag blir inte förvånad över att du mår psykiskt dåligt också. Sånt som man inte kan eller "får" berätta, men som ligger inom en och maler månad efter månad tar sig ofta , förr eller senare, uttryck i just eksem och allergier. Det är "själens sätt" att påvisa att någonting vill komma upp till ytan - ofta till huden då.
Ja förstår att du "hatar" att behöva vara beroende av soc, bara det kan ju bryta ner en människa totalt, trots att vi alla hjälper till genom våra skatter, att betala denna sociala försäkring, som det ju faktiskt är. En försäkring som löser ut vid svåra tider, och inte någon allmosa från samhället som de flesta tror. (Tänk på det så känns det kanske lite bättre..)
Jag tycker att du skall ta kontakt med en psykmottagning i första hand, där du kan få hjälp att bearbeta det som ligger under ytan och stör din balans. Bara att få lätta på trycket kan få dina eksem att förbättras. I annat fall så tycker jag att MaMa har gett dig många fina tips i det första inlägget. 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
jadu… pälsdjur men inget liv utan djur så därför är jag beredd att sluta med allt annat och prova allt..
Nej jag håller med man behöver inte duscha varje dag däremot så har jag svårt att hålla nere tempraturen då jag duschar. jag har smörjt in mig med oliv olja någon gång men föreslår du att man ska göra det varje gång? då blir det typ hela överkroppen för där är det värst. men kanske värt ett försök…
Just nu har jag ett schampo från en hälsokost butik eftersom jag försöker ta bort alla kemikalier i hemmet, provade även sojamjöl innan som schampo och det funkar också bara lite krångligare då man är lat. man blandar det med vatten och kletar i det i handdukstorkat hår, väntar 15 min (om det är riktigt flötigt) sedan kan man gå in i duschen :)
Har svårt att säga hur illa det är, jag försökte att inte gå till läkaren först och då va det så illa att jag tror ja vaknade på natten för det gjorde ont att böja armvecken, så illa har det aldrig vart innan men fick väl skylla mig själv lite + att livet är jävligt jobbigt just nu villket tyvärr direkt påverkar huden!
och protopiken som alltid funkat innan efter första gången typ funkade inte längre. Men nu har jag 2 ställen där det känns som att det inte spelar någon roll hur mycket jag smörjer in, det är läkt och allt, det flagnar inte men är ändå tort och mörkare i huden på något sätt :/
pratar du om en sån där "magi-trasa" som man använder i hemmet annars? blöter ni ner den?
kokosfett, sådant som finns vid margarinen? ska man bara ta en sked och hugga in? ca hur mycket per dag?
ja jag har också provat aloevera kräm innan och jag älskade den men den innehöll parabener så måste hitta en ny i så fall. Vet du föresten att det finns aloe vera att köpa på hälsokost bla för att dricka? ca 1 snaps om dagen, och det smakar fakltiskt gott man kan lätt dricka ett glas!
johannesörtsoljan tycker ja funkade riktigt bra nu DIREKT efter duschen blev själv förvånad. ta på sig handuken av med den lika snabbt och smörj in. tar jag den annars tycker jag mer det blir obehagligt. porerna är ju inte öppna så den bara lägger sig lite mer på huden vilket jag inte gillar, säkert för att jag är så kännslig i huden just nu.
Funderade på ringblommssalva men trodde det var svårare att göra! För vissa salvor man köper som ska ha Tex ringblomma innehåller ju inte alls så mycket som man behöver. lika dant med kådsalva jag tycker det ska vara 75% men ibland är det nog knappt 50% :/ och det är svårt att hitta någon som alltid försöker hålla sig runt en viss % hittade tex en underbar kådsalva på en marknad, kort därefter beställde jag 2 burkar till men dom va inte alls lika bra, kändes som att dom var utdrygade med bivax :(
Nej det som du har föreslagit är helt okej och krämer måste jag ha. Jag oroade mig mer för att någon skulle föreslå tex akupunktur :P
Jag tror faktiskt inte jag har så mycket problem i hårbottnen längre. har inte ens använt den där rinnande grejen jag skulle ha i håret det hjälpte nog med naturligare schampo nu har jag typ bara mjäll. Men däremot då jag vart rakad, då har jag inte haft några som helst problem i hårbottnen lite konstigt tycker jag..
Hoppas du orkar läsa allt jag skrivigt haha uppskattar verkligen din hjälp det ska du veta!!!
#3 fast jag har inte hållt inne med att jag mår dåligt och varför däremot fick jag ingen hjälp förens det blev så illa att jag blev tvångsomhändertagen på psyk, kom ut fick och lovades hjälp åh härligt äntligen kan jag ta tag i mitt liv och börja praktisera iaf i väntan på kallelse till sömnlabbet men precis då jag skulle börja praktisera nu så drog dom in tabletterna så nu står jag utan hjälp och köper antideprisiva/må bra tabletter svart för läkaren skriver inte ut något och jag är rädd för mig själv för jag beter mig bara konstigare och konstigare utan dom för att jag mår som jag mår hatar att gå hemma hela dagarna!
Och ja öppen psyk som lovade mig tabletterna och drog in dom vet också att jag köper tabletter svart. Dom lovade, drog in tabletterna utan att medela mig och sa att jag skulle prova en annan sort, villket jag redan sagt att jag inte vågade för ingen läkare hade lyssnat innan. blir gråtfärdig bara jag tänker på det. folk med makt över en stor del av mitt liv ändå… nu är jag "knarkare" i stället…
och jo jag hade lite problem runt armvecken förra sommaren då vi var typ frivilligt hemlösa, levde för dagen och var lycklig om man hade tak över huvudet och mat men 2 dagar var vi hos min mans kusin och hjälpte henne packa upp HELA hennes lägenhet, och hon har katt som är det värsta men jag mådde så bra av att ha något att göra att det försvann! + då aloe vera men då va jag chockad själv men det var som att jag hade ett lyckorus konstant!
#3 men härliga tips, föresten yoga stärker kroppen både fysiskt och psykiskt(?!) det skulle väl kunna innebära att man känner av allergier mindre?
Tror mycket på yoga även om man tränar "muskel yoga" så har väl det stark effekt även på andra sätt?
Hur står de till med magen?
Vid eksem, depession etc kan en orolig mage vara en stor bov i dramat!
Mirakeltrasa ja, det finns en speciell för ändamålet (endast från Enjo alltså). Jag skulle nog torka av mig med den fuktade trasan först, därefter smörja in mig med olja o sedan duscha av det mesta av oljan i så kroppstempererat vatten som möjligt. Förstår dig ang varmt vatten, gillar själv en het dusch då jag har ont i nacke o axlar…men försök, går iaf bra under den varma årstiden.
Kokosfettet man köper i silverpaket i mataffären är starkt processat, köp "hälsokost" över nätet istället. Tror att Biofood´s ligger bland de billigaste fortfarande. Börja med ½-1 tsk på morgonen o se hur magen reagerar, kan bli sprutt på den innan man vant sig. Öka på successivt men tror att du ska stanna vid ett par msk/dag. Ians här på sajten tror jag äter regelbundet så hon vet nog bäst.
Ang håret så är det inte ovanligt att man kan bli bättre om man snaggar sig. Min man har väldigt tjockt hår o när han låter det växa ut lite mer får han problem direkt. Det är så tjockt att han får svamp i hårbotten helt enkelt. Att skölja med äppelcidervinäger efter hårtvätt är också bra, återställer PH-balansen. Själv tvättar jag håret ca 2 ggr/v m ett så rent balsam som möjligt o sköljer med vinäger (1 del vinäger + 5 delar vatten) efteråt. Nu kör jag snagg så det blir inte så smutsigt. En bra borste (svinborst) som man lägger en bit tubgas över o borstar med håller borta damm o en hel del fett.
Hur äter du? Själv får jag "finnar" fast det är inte finnar utan mer åt eksemhållet, som mittemellan liksom…när jag slarvar för mkt med maten. Äter jag lite o sämre mat, mkt bröd o pasta o socker - då får jag tillbaka utslagen direkt. Laktosen i mjölkprodukter kan vara en bov…el gluten…antingen måste du be att bli testad el så får du prova dig fram.
Håller med Tuvis, du har inget att skämmas för ang att du får ut från socialförsäkringen! Har varit där själv o vet att det inte är vare sig roligt el lätt att klara sig på summan *men du ska inte skämmas för det*! Det är också för jäkligt att sjukvården "kastar ut dig"…de bäddar ju faktiskt för mer problem när de nonchalerar en människa i nöd!
Man kan själv göra en hel del för sitt psykiska mående, nu är jag varken terapeut el kunnig på ngt sätt. Däremot vet jag hur det är att må pissigt under en period under sitt liv… Vänner att kunna tala med är viktigt, få ur sig…men se upp så att det inte bara blir gnäll så att du skrämmer iväg dem. Avslappning, har du en vän som du kan byta massage med kanske…el en sambo? Ett bad, lugn musik - undvik sådant som är stressande i vardagen som man inte tänker på. Rensa bort lite hemmavid - då känns både sinnet lättare o det blir mindre "måsten" som stressar upp dig.
Läs på om t ex mindfulness, affirmation od…om man försöker göra ngt åt sin situation, på vilket sätt det än vara månde, så känns det ofta lite bättre. Om det sedan fungerar i verkligheten el ej…det spelar liksom ingen roll, så lägg inte så mkt energi på att vara skeptiker. Placeboeffekt kan komma av mkt! Själv har jag kontemplerat mkt över varför saker händer - meningen med livet - o faktiskt blivit stärkt i vad jag tror är orsaken till varför vårat liv är som det är. Ha tillit till att allt ordnar sig…jag o många med mig har märkt att om man hyllar det lilla positiva som händer en i allt elände…så tenderar det positiva till att sprida sig som ringar på vattnet. Kostar inget att testa!
Det *är* besvärligt att vara utan pengar i dagens samhället…det är vi många här som känner av. Var själv nära personlig konkurs för ett tag sedan, det svider o man skäms o har döångest inför tanken att kanske totalt måsta förändra inte bara sitt, utan också barnens livssituation. Annan stress till det… Jodå, det har varit en hel del att bita tag i. Nu har vi dock börjat resa oss sakta men säkert. Vi bor kvar (på ett hår när), jag har blivit bra på att trolla fram hysad mat med knäna, blivit starkare…man har *oanade* krafter när man måste. Men det hade inte gått utan hjälp av goda vänner - ni vet vilka ni är - som mentalt o i fysisk form hjälpt till med peppning, beg kläder till barnen mm.
Så var rädd om dina kompisar, hjälp din nästa för nästa ggn är det du som behöver hjälp, så resonerar jag. Teamwork helt enkelt, förut bodde man flera generationer ihop o folket i byarna höll ihop o hjälpte varandra. Idag är vi så ensamma… Tom forskningen har kommit fram till att man själv mår bättre psykiskt av att hjälpa andra…om inte med pengar o saker så kan man t ex gå till ett äldreboende o umgås med dem, många sitter ensamma, har ingen att tala med, kan kanske inte läsa tidningen själv od. Kanske kan du få äta lunch där som tack…sparar in några kronor…o så mår du också bättre på kuppen.
Stanna gärna kvar hos oss, man kan behöva ett bollplank o jag vill gärna vet hur det går för dig! 

Ser att du redan fått fina svar här! 
"Du har alltid två val"
Medarbetare på Spiritualism iFokus
#7 är det är därför va min första tanke på din fråga… haha
tänkte rensa tarmarna och på så vis kroppen om ett tag men först efter att jag är säker på att jag ekonomiskt kan hålla dieten efteråt.
#9 ja verkligen! <3 tror på godheten i människor <3 :)
#8 okej, googlade upp ENJO men då måste man beställa från någon som säljer deras produkter va? som LR, dom säljer bla den drickbara aloe veran som jag provade innan och drack upp lite väl fort haha.
fattar inte vad det var för fel på cocosfettet från tex ica, beskriv gärna lite tydligare hur du menar om du vill.. ska försöka hitta Ians har aldrig letat efter speciella personer på iFokus.se innan :P
oj måste googla vidare ang svamp i hårbottnen. visste inte ens om tack!
ja jag äter… illa! jag är vegetarian och äter egentligen så vegansk jag kan både för hälsan djuren naturen och för att jag äklas enormt av mjölk (och inte bara smaken) men socialen och ekonomin har lett till komjölksprodukter för det är billigast (har liten frys så kan inte heller göra egen sojamjölk för matlagningen tyvärr). och våfflor pasta pasta pasta bulgur + sås då gjord på mjölk. är så trött på hur enformigt det är älskar grönsaker men inte till pastan och är trött på allt det just nu, det kostar att börja exprimentera och inhandla för nya recept så.. blir väl att jag äter mer sällan, oftast en gång om dagen men även mindre än så börjar det väl bli (än så länge har det bara blivigt 2dagar utan mat tror jag). hoppas jag får tillbaka matglädjen lite mer i helgen då jag ska hem till mina föräldrar. så jag känner igen finnarna och inser att jag borde äta bättre för att må bättre. men har unnat mig att köpa saft nu iaf 2ggr :D
på tal om avslappnande bad, har du själv bad så släng bara i lite olja och 0.5 - 1Liter salt minns inte exakt hur mycket längre eftersom vi inte har badkar men det hjälper faktiskt, bara att ligga i det i minst 20 min (tiden kommer jag väl ihåg för jag tycker inte alls om att bada haha).
Ja jag får läsa om mindfullness, låter lite som meditation och sånt är ju underbart har flera skivor men blir sällan av, precis som yogan riktigt slappt och dumt av mig!
Härligt att ni börjar resa er och få bättre ekonomi igen! får jag fråga vad du har för företag? :)
ja jag tro mycket på att människor SKA leva i mindre grupper, att det är vad som är det naturliga för oss precis som hundar. Går inte utanför dörren längre knappt tyvärr om jag inte är "tvingad" en vän ska komma till mig idag blev så glad då hon ringde!
Ja tack jag stannar gärna gillar iFokus väldigt mycket det är nästan bara trevliga och varma människor här till skillnad från andra forum där folk bara tycks leta efter något att klaga på och alla har taggarna utåt tyvärr.
<3
Tarmen har stor betydelse i samanhanget……att avfallet beger sig ut ur kroppen i en jämn takt….om det inte gör det så påverkar det hela kroppens försvar…..immunfösvaret, nervsystemet, energin, näringsupptaget…etc etc
En bra fungerande tarmfrämjar hälsan i både kropp och själ med andra ord.
Med din vegetariska livsföring behöver inte en utrensning vara en omständig dyr procedur…….
Som jag ser det har du 2 problem…..din matsituation…som säkert är en stor del av ditt dålig mående……ensidig och förlite mat.
Vilket också försvagar nervsystemet…..har du hört uttrycket "En sund själ i en sund kropp"?
En sund kropp behöver näring…..Det behöver inte vara varken dyrt eller krångligt….
Själv gör jag stor kok på bönor tex…..blötlägger en paket….kokar sedan med buljong och lagerblad….ev vitlök.
Lägger i en stor påse i frysen o när de fryst så bankar jag lite på påsen så de delar sig…vips har man styck frysta bönor….som bara är att slänga i en sås …..så många man vill ha.
Protein till ett billigt pris!
linser kostar inte heller skjortan…..pma mig om duvill ha några goda o enkla recept!…eller googla.
Man behöver inte köpa på sig dyra o krångliga kryddor med det samma…utan utöka det allt efter som
Me lite mer energi kroppen är det sedan lättare att ändra på sina övriga vanor sakta sakta…
Är man energilös så blir Allt som ett MountEverest att bestiga…..
kram
#13 tack för ditt svar, och nej jag har aldrig hört "en sund själ i en sund kropp" men har väl ändå tänkt så med tanke på att jag försöker få bort alla kemikalier man smetar på sig och äter i dagens samhälle.
Vi har tyvärr inte plats i våran frys annars hade jag fryst ner både kikärtor bönor och gjort egen sojamjölk. Men du får gärna skicka lite recept tips ändå man fastnar lätt i det vanliga speciellt då man känner sig fattig och har lite plats. annars gör jag bearnaisesås från grunden jämt utan tvekan, så mycket godarte med vegansk egengjord än på påse iaf :P
Jag tänkte rensa ut min kropp med saltvatten men efter det är gjort vill jag inte sabba det genom att återgå till samma mönster. vi försöker få fram pengar till att skaffa extra frys viljet vi redan behöver, skönt då man gör ärtsoppa, vårullar mm i stora lass och nu är frysen konstant full med kött ,grönsaker (äääälskar!!) djurens mat och godis samt bär.
Känns som att jag börjar fatta lite vad jag behöver göra och ta tag i nu iaf för att få bukt för det. Läkarnas förklaring var att vissa helt enkelt bara är känsligare för dom har atopiskt eksem och det köper inte jag iaf, visst min kropp kanske säger ifrån mer men.. ja ne nu förstår jag mer vad jag behöver göra som sagt :)
men oj! du är Ians :) hur är det föresten med kokosfett? MaMaMade föreslog det men sa att det var du mer insatt på..?
Bra kokosolja som inte är processad till en fejk produkt…innehåller mineraler och vitamner för både insidan och utsidan…
Som kropps kräm super bra mot eksem psoriasis etc ….man kan göra hr inpacknig mot ex mjäll o torrt hår…..oljan smälter i varmt vatten så den är lätt att tvätta ur.
Lite mer info om kokos olja½
Kokosfettet har inte bara visat sig vara ett av de i särklass mest hälsosamma fetterna, utan också ett av de näringsmässigt bästa födoämnena, framtidens ”superfood”. Kokosoljan innehåller laurin- kapryl- och myristinsyra, som stärker kroppens motståndskraft och gynnar tillväxten av goda tarmbakterier.
Det är framför allt laurinsyran, som också finns i bröstmjölk, som är hemligheten bakom kokosfettets otroliga näringsrikedom. Denna syra har också visat sig effektiv mot virussjukdomar som herpes, mässling och hepatit C. Den har också en antibakteriell effekt.
Kokosnötoljans mättade fetter består till största delen av hälsosamma medellånga fettkedjor, berättar Katarina. Dessa fettsyror är en mycket viktig form av fett, speciellt för immunförsvar, energiproduktion och muskelarbete. Det mättade fettet skyddar de inre organen och ger god styrka och struktur för cellmembranen och har en positiv inverkan på såväl de vita blodkropparnas funktion som hormontillverkningen. De medellånga fettsyrorna är lättsmälta och förbränns snabbt eftersom de direkt tas upp och omvandlas till energi i kroppen. Fettet cirkulerar inte och lagras inte som kroppsfett. På grund av den positiva effekten på ämnesomsättningen, används oljan bla av många som vill gå ner i vikt med bestående resultat.
På utsidan…..
I Asien används ofta Virgin Coconut Oil, VCO som den där kallas, på många bättre massage- och spaanläggningar. Den är perfekt som massageolja och ger ett välbefinnande som varar längre än den timslånga knådningen. Oljan gör huden mjukare genom att fettets små molekyler tas upp lätt av huden.
Den håller bindväven stark och mjuk och motverkar på så sätt rynkbildning och har en utslätande effekt på torr och grovporig hud. Dessutom skapar den en barriär mot infektioner.
Så ör dig med eksem rekomenderar jag varmt att både äta och smöja dig med denna olja.
MEN man måte inte alls köpa snor dyr kokosolja….sj använder jag en från Biofood som finns i hälsokosten…..den vita förpackningen har ingen lukt eller smak vilket kan vara en fördel ibland….
kostar runt 60 kr och räcker länge…..
Börja med en tsk i lite the varje morgon……och du kan öka upptill 3- msk/ dag som är en terapeutik dos!
Men börja långamt!
Här har du en bra länk
http://matochdryckestips.wordpress.com/2008/08/04/kokosolja-kallpressad-medicin/
ah tack, för nu sitter ja här igen, utan hund o förhållande, mår MYCKET bättre men så har de blossat upp igen o fattar verkligen inte varför. funderar kraftigt på om ja får i mig något ja inte tål men va fan skulle de vara som bara visar sig på huden :P
Tråkigt med vovven o förhållandet, det är en stor förändring i ditt liv, kanske skovet har med det att göra? *Kram*! 
#17 ja han tog med sig hunden :(
Nej de är ju de som är de skumma, mår ju egentligen bättre o bättre samtidigt som visst hatar man att vara arbetslös o ja har kännslig hud men.. pga skillsmässan är de inte.
#17 men tack! <3 :)