Annons:
Etiketthälsokost-kosttillskott
Läst 21776 ggr
Ians
7/17/12, 8:19 AM

Slö sköldkörtel

Jag har vad man kallar Hypotyrios är det någon som vet vad man kan äta för att  pigga på produktionen av sköldkörtelhormon?

Förutom Levaxin då.

Jag äter en mkt liten dos levaxin så det borde gå att byta ut den mot något mer naturligt.

alger har jag hört skall vara Bra för att balansera både under och över produktion.

Någon som vet något om detta?

För tyvärr är det ju så att man genom att äta levaxin gör sig beroende av läkemedel….för tillslut slutar ju sköldkörteln att producera mer eller minde helt för att läkemedlet tar över försörjiningen av Sköldkörtelhormonet till kroppen.

Annons:
shigne
7/17/12, 10:05 AM
#1

Här är en till med lite slö körtel - men jag äter inte Levaxin. Intressant fråga tycker jag, då jag hört så mycket neg. om just Levaxin.

Dessa sidor på IT hittade jag, något att spinna vidare på;

http://schuck.se/kurs/hormoner/

http://www.matdagboken.se/?p=forum&visa=trad&TradID=3929&Sida=1

http://dinamediciner.se/mediciner/levaxin

http://www.amelia.se/forum/amne/senaste-numret/hypotyreos-8496

NiklasTyreso
7/17/12, 10:47 AM
#2

Jag har också hypotyreos och äter levaxin (är positiv till det).

Ashwaghanda (Withania somnifera) stimulerar sköldskörteln vid underproduktion. I enstaka fall har det givit upphov till hypertyreos(=struma), även om ayurvediska naturmedicinare säger att den inte ger biverkningar.

Citronmeliss hämmar tsh så den stänger ner produktionen av sköldproduktion ytterliga,re. Inte direkt vad man önskar vid underproduktion/hypotyreos. Jag mådde inte bra när jag åt citronmeliss dagligen under2-3 månader, men i deserter är den god.

Många människor med sköldskörtelproblem blir trötta i de autoimmuna skoven. Det är allmänt kännt att personer med reumatism eller ms blir trötta i de autoimmuna skoven, men vetenskapen har en styvmoderlig iställning till autoimmuna sköldkörtelsjukdomar. Inga behandlingar finns som bromsar immunförsvarets överdrivna aktivitet och angrepp på sköldkörteln. Ytterst lite forskning bedrivs rörande autoimmuna angrepp på sköldkörteln, så hoppet om hjälp (annat än Levaxin) från vetenskapen är lågt .

Brännässlor bör kunna vara värdefulla för personer med överaktiva immunförsvar såsom vid autoimmuna sjukdomar ex autoimmunt angrepp på sköldkörteln. Jag hittade en studie där det i sammanfattningen/abstract står att brännässla är immunosuppressive:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20838436

Nässlor dämpar även immunförsvarets allergiska reaktioner:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19140159

Jag har torkat brännässlor (ska torka mer) och odlar egen ashwaghanda (frön från Impecta).

Ians
7/17/12, 4:46 PM
#3

Kul att höra om brännässlan jag vet ju att den är bra för immunförsvar etc Men så slöar man till o har pulvret i skåpet bara.

Tog faktiskt fram det idag….o startade en kur är ju även bra för håret,huden och naglarna.

Skall man tro vurmarna så ger det välldigt fin hårväxt…har ätit H-pantoten ett tag just för håret…men går det lika bar med brännässla så är ju det billigare.

Tack för tipset om Ashwaghanda!

md(am)
7/17/12, 5:52 PM
#4

Just vid sköldkörtel-obalans har naturligt progesteron haft väldigt fin effekt för många av mina patienter. Jag vill inte göra reklam, men är någon intresserad, så skicka mig ett pm så får ni reda på var man får tag i produkten :)

frodig
7/18/12, 11:32 AM
#5

Jag har haft hypertyreos, alltså överfunktion, och struma. Jag är nu någorlunda återställd till normala funktioner.

Så för några år sedan gjorde jag en oväntad och ny upptäckt.

Jag hade blivit rekommenderad att fylla på min jodnivå, och valde Jodikelp (Kelp är en havsalg).

Jag tog en kapsel per dag till frukosten, vilket ger 100 microgram rent jod. Nu minns jag inte om reaktionen kom direkt första dagen eller den andra. Men herregud vilken resa jag gjorde den förmiddan när effekten slog till.

Jag rusade rätt in i ett tillstånd av överhettning av hjärnan, tappade koncentrationsförmågan, kunde inte fullfölja en tanke, osv. Det gjorde fysiskt ont i både kropp och själ.

När det såsmåningom började klinga av insåg jag att detta var en flash-back till mitt första halvår som utbränd.

Det jag lärt mig under min resa som utbränd är bland annat att hormonbalansen kraschade och det ledde mig t.ex. till hypertyreosen. Allt är inte återställt ännu.

Därför kom denna kraftiga reaktion när jag började med Jodikelp. (Om det finns något ytterligare i Kelpen förutom jod som triggar mig vet jag inte ännu).

Så, Ians, vad jag ville säga med detta långa inlägg Tyst, är att jod verkar vara en viktig faktor för att hålla god balans i sköldkörteln, och att kelp ju är en naturlig källa. Havssalt likaså. Skaldjur.

Likaså aminosyran tyrosin som finns i proteinrik mat.

Vet du om du hur det ligger till med joden för dig? Äter du salt som innehåller jod, osv?

Äter du kött, ägg, fisk, skaldjur?

Ians
7/18/12, 12:56 PM
#6

Jag lever numer på kött, fisk, ägg och skaldjur!

Det lär bli bättre med Lchf kosten också, det är väll av den anledningen. Även kokosolja lär vara bra för att få igång sköldkörtel aktiviteten. Då i större mängder 3-4 msk/dag

Vilket passar min livsstil numer också som en hand i handske.

Annons:
[Starman]
7/18/12, 7:03 PM
#7

#0

"alger har jag hört skall vara Bra för att balansera både under och över produktion."

Det är som att säga att febernedsättande är bra att äta både för att sänka feber och höja kroppstemperatur.

frodig
7/18/12, 9:38 PM
#8

#6 Det låter ju strålande det Ians Glad. Hoppas du får ihop dina ytterligare triggers nu. Lycka till!

ChallisQ
7/20/12, 4:03 PM
#9

Jag känner flera som kunnat dra ner på och till och med kunnat sluta med Levaxin när dom använt en kräm med naturligt progesteron, ProgesterAll Glad

Kanske kan vara en grej att testa för er också Glad

Ians
7/20/12, 4:33 PM
#10

#9 Tack för tipset!

bummsan
7/22/12, 7:30 PM
#11

Ja äter oxå levaxin, trodde de skulle bli en bra skjus i viktresan, bli piggare osv. men nä de va några veckor i början men nu är ja dö trött, o vikten går uppåt. Jätte kul.Gråter

Ians
7/23/12, 5:38 PM
#12

11#

Samma här! Inte går jag upp i vikt men det händer inget annat heller trots kost omlägg…så går det förskräckligt långsamt nedåt några 100 gr i taget! Och tröttheten är inte nämnvärt bättre. Därför undrar jag lite om det finns något alternativ.

Jag har ifs ingen uttalad brist men ligger lågt inom de normala ramarna på  proverna. Dock har jag nästan alla symtom på hypotyreos som finns på listan där av att jag fick levaxin av min läkare. Eftersom man inte vet hur högt jag låg från början när jag mådde bra…..man tar ju inga prover då Obestämd utan först när problem uppstår.

Endel problem har minskat som IBS symtomen…och det tackar jag för…men i övrig så är fördelarna marginella.

Precis som du hade jag en positiv skjuts ibörjan…som sedan planade ut till minimala…och då undrar jag om man inte kan pigga på sköldkörteln med något som inte har samma risker i längden.

Upp till toppen
Annons: