Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikettövrigt
Läst 39567 ggr
Elpida
10

Hur ser din tunga ut?

Hittade en länk till traditonellkinesiskmedicin på en annan sajt (tack Szirius) och hittade det här. Ett snabbt sätt att kolla dagsformen på!

Tungan

Tungan – ger en bra bild över personens inre balans.Det sägs att tungan ger den enda bilden på insidan – från utsidan. Tungan ger mängder av information och vad som betraktas är:

• Tungans färg
  • Tungans form
  • Tungans beläggning
  • Utbredning av sprickor och prickar.

En normal tunga är fräsch och rosa, har en jämn och symetrisk form, utan sprickor och prickar och skall ha en tunn beläggning av fukt.

Tungans färg

Blek tunga: Indikerar brist på Qi, yang eller blod.

Röd tunga: Indikerar hetta. Området som är rött visar vilka organ som är involverade och desto djupare röd – desto mer hetta.

Röd-lila tunga: Rödheten indikerar hetta medan den lila färgen påvisar stagnation av blod.

Blå-lila tunga: Stagnation av blod. Orsaken kan vara kyla eller en underfunktion av något organ eller substans.

Blå tunga: Vid akuta tillstånd eller livshotande tillstånd blir tungan blå pga. Syrebrist men vid kroniska tillstånd kan orsaken vara en längre tids inre kyla som skadat yang-energin i kroppen.

Tungans form

Svullen tunga: Svullen tunga betyder brist – Qi eller yang, eller att det finns hetta i kroppen. Om tungan är blek och svullen indikerar det Qi eller yang brist, medan om tungan är röd och svullen finns det hetta. En svullen tunga med tandavtryck indikerar mjälte-qi brist.

Tunn tunga: En tunga som verkar tunnare än normalt och även lätt krympt indikerar brist på kroppsvätskor. Om tungan dessutom är blek handlar det om blodbrist medan en röd och tunn tunga indikerar yin-brist. Tungan kan även vara torr.

Svullen i ett område: Svullnad inom ett visst område indikerar ett organ problem i det området. Svullna kanter indikerar en försvagad mjälte medan en svullen tungspets indikerar ett hjärtproblem. Likaså en svullnad mellan tungspetsen och mitten hänvisar till lungorna.

Tungans beläggning

Färg beläggning: Färgen indikerar naturen av problemet. En vit beläggning – kyla, en gul beläggning – hetta, en smutsig grå indikerar fukt eller stagnation av mat.

Tjockleken på beläggningen: Desto tjockare beläggning, desto djupare eller större är problemet.

Beläggningens plats: Indikerar platsen på obalansen.

Avsaknad beläggning: Indikerar för lite kroppsvätskor pga. En yin-brist som ofta uppstår på en röd tunga (hettan konsumerar kroppsvätskorna).

Torr/blöt beläggning: En torr beläggning indikerar hetta eller brist på Qi eller yang. En blöt beläggning som kan vara kladdig och stickig påvisar fukt pga. Kyla.

Sprickor och prickar

Sprickor: På samma sätt som en svullen tunga hänvisar till överskott vätska (eller hetta) indikerar sprickor inre torka. Sprickor kan finnas med och utan tungbeläggning och man måste isåfall ta båda i hänsyn.

Plats av sprickorna: Betydelsen av sprickorna bedöms av dess djup och plats. Desto djupare sprickor desto alvarligare eller djupare tillstånd. Platsen hänvisar till organ. Generellt sprida små sprickor indikerar torka i magsäcken och eventuellt en mjälte yin brist. Kraftiga sprickor indikerar njure yin brist. Vertikala sprickor på sidorna av tungan indikerar mjälte qi eller yangbrist. Tungan är då också oftast blek. En vertikal spricka i centrum indikerar ett problem med magsäcken eller hjärtat beroende på sprickans längd. Om sprickan inte följer ända upp till tungspetsen är det et magproblem medans om sprickan når ända fram till tungspetsen finns känslomässiga problem relaterat till hjärtat.

Prickar

Prickar påfinns på olika platser och i olika färger. Platsen indikerar organ och färgen problemet. Röda prickar indikerar hetta, lila – stagnation av blod och bleka prickar indikerar qi-brist. Storleken och mängden på prickarna indikerar graden av obalans.

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Tuva-Lena
4

Ja det var intressant Pidan! Min tunga har faktiskt en spricka på mitten och av o till har jag magkatarr. Inte så dumt att gå på tungan med andra ord. Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Elpida
2

Hahahaha, fick en skön bild av hur vi alla står framför speglarna och vrider och vänder på våra tungorFlörtSkrattande

"Du har alltid två val"

Magi-cat
0

tack för länken med bra sammanfattning! Det där är jätteintressant!

Men inte så lätt att tolka ändå - och oj vad alla tungor ser oilka ut om man börjar skärskåda dem!Tungan ute

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

LottaO
0

#2 fick denna textraden på hjärnan; I've been spending way too long checking my tongue in the mirror And bending over backwards just to try to see it clearer My breath fogged up the glass So I drew a new face and laughed Tack för artikeln!

Dansa kan man alltid göra!

Ians
2

En Jätte bra tråd…skall kolla tungan Flört en snabb check indikerar det jag egentligen redan vet…de flesta problem jag har sitter i magen!

szirius
0

Bra att du hittade nyttigheter där ElpidaGlad

En spricka mitt på tungan indikerar också på stress, säger min kunnige vän inom kinesisk medicin.

Själv skulle jag väl vilja skriva om min tunga anonymt just nuTyst, de kräsmagade kan sluta läsa nu:

Pga alla kräkningar har jag fått svamp i munnenRynkar på näsan( ändrat ph-värde som rubbar allt)  och det sitter längst bak ( njurar, urinblåsa, tarmar). Fina små sår har jag längst gallan…

Jag har som vana att alltid räcka ut tungan på morgonen och kolla lägetFlört

JohannaEkroth
5

Kyla i magen… Vad betyder det? Visst magen har jag problem med, men vad står kylan för?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Elpida
1

Kan det vara så att det inte är så mycket aktivitet i tarmen.?Tyst

"Du har alltid två val"

JohannaEkroth
0

Elpida - Ja antingen är det totalt stillastående eller så är det rusningstrafik där! TystOskyldig

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

LottaO
0

Ok, nu har jag kollat och funderat… Sprickor i magområdet och ofta tjocka gråaktiga beläggningar långt bak på tungan. Matapparaten alltså. Frågan är ju vad jag ska göra åt mig…

citatera
0

Samma med mig….vad skall jag göra åt migFlört

Haha ser oss alla också ståendes hänga ut våra tungor och kolla vad det är med dem!

frodig
0

Hej på er! Jag tittar in här hos er från grannen healingsajten och i mitt sinne dyker kokos upp som svar på vad vi ska göra åt oss…

Jag lever själv med "kluven tunga" Oskyldig, obs skämt Tungan ute,

som jag blev uppmärksammad på för 15 år sen (mycket hetta i kroppen, mycket magproblem)

nu är jag väldigt mycket friskare och i balans mot då, och den längsgående sprickan har börjat växa igen… får se hur långt jag hinner under denna livstid Glad

Nu till vad som dök upp i mitt sinne när jag läser här: Kokosfett! …smörjer magen/tarmen inifrån, är inflammationshämmande osv… Kanske är det något att börja med om ni inte redan använder den, ni som funderar på vad att göra…

och som bonus om ni inte redan testar, oil pulling, att skölja munhåla och tänder med kokosfett

Kan inte länka just nu till trådar om kokosfett men ni hittar dom säkert själv här på iFokus Skrattande

Jag tror mina samlade krafter kommer att räcka till för att titta in lite då och då här hos er nu igen, alternativmedicinen ligger mig mycket varmt om hjärtat…

Magi-cat
0

#12 tack för tipset om kokosoljan!

Det finns flera trådar här inne om den kära kokosoljans välgörande verkan….

Har du någon aning om vilka doser som kan vara aktuella?

Det där med magen tycks vara genomgående för alla…..undrar hur många som kan ståta med en helt "ren" mage/matsmältning? Ingen antagligen. Om inte annat är det vete och kanske komjölk som ställer till det….och socker förstås…

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Elpida
1

#4 Just de textraderna kom till mig oxåFlört

Jag är nog som de flesta är, tungan visar på viss obalans i magen…Jag har faktiskt precis börjat med kokosfett i kaffet på morgonen och ärligt talat trodde jag aldrig jag skulle få i mig det men det smakar verkligen ingenting, plus att det smörjer läpparna alldeles gratisFlört. Jag kan inte avgöra än om det gör att jag kan utesluta sunwick eller bulkmedel helt men magen fungerar iaf någorlunda som vanligt!

"Du har alltid två val"

frodig
0

#13 har för mig att någon skrev 3-4 msk per dag som terapeutisk dos…

jag har gjort så att jag steker i kokosfett (ibland mixat med smör), tar en tesked i dom varma drycker jag dricker, och smörjer in kroppen med kokos efter dusch, och det borde väl tillsammans bli några msk iaf…

sen några dar tillbaka sköljer jag tänder och munhåla med det också, och de ska bli riktigt intressant att se vad som händer med det framöver..

När de gäller läkningen av tungan är jag spänd på att se vad som händer under närmaste halvåret, för jag har tagit bort alla sädesslag ur kosten sedan ett halvår tillbaka (äntligen ramlade den poletten ner hos mig…Tungan ute)

#14 håller med, toppencerat Kyss!

LottaO
1

Jag har fått för mig att kokosfett är ganska självreglerande. Äter man för mycket blir det för bra glid om man säger… Ja, jag är otroligt mycket bättre sen jag slutade med spannmål för 5-6 år sedan. Socker äter jag minimalt av men mjölk lyckas jag inte låta bli. Eller mest ost, grädde och cf. Smör förståss. Men hur ska man äta kokosfett??? Dricker inte kaffe. Te, kanske. Måste prova, NU! Sitter ju med en kopp i handen.

Elpida
1

#16 Funkar lika bra i thé Skrattande

"Du har alltid två val"

LottaO
0

Det gjorde det! Smakade precis som du sa, inget alls. Brukar för det mesta ha kokosfett med smak men denna gången råkade det bli utan. Och det var nog någon mening med det. Har haft det i håret på barnen för att få bort skorv och nu i teet. Brukar bara ha det att baka med och det händer typ tre ggr om året :)

Bybo
0

Hjälp, vågar knappt titta och läsa :)) Men, tungan ser finare ut sedan jag slutat med socker

LottaO
0

Kollade tungan igen. Sprickorna är snarare i lungområdet! Ska fundera på det…

frodig
1

Jaa, det är spännande att lära sig om sin egen kropp, eftersom allt hänger ihop… och alltid lär man sig nått nytt

och nån gång under dan tittar vi oss väl i spegeln, så då kan vi ju lika gärna passa på att räcka ut tungan åt oss också Förvånad!

szirius
0

Har fått tips att gurgla med kolsyrat vatten för svampen…kanske funkar på andra beläggningar också.

Orsaken till besvären ska man självklart framförallt ta hand om, men i mitt fall kan jag inte göra så mktTyst

shigne
0

Kollat min tunga under några dagar och det är  brist – Qi eller yang.

Vad menas med det?

szirius
0

Nu är jag verkligen inget proffs o känner att jag skulle behöva läsa påOskyldig. Men som jag minns det hela….:

Brist på yang tyder på stagnation, dvs att nåt står lite för stilla/går trögt…

Qi är livskraften…så det kan vara mkt, trötthet, sjukdom i kroppen etc.

Den kombinationen får man dock fundera lite över….det är lätt att tänka att man ska vila när man har dåligt med livskraft, men är det stagnation så betyder det att du behöver flöde, och det kan ju även gälla i livet och inte bara i kroppen, dvs att kanske komma ut mer, träffa människor, eller framförallt hitta saker som du tycker är roligt att göraKyss. Att "bara vila" kan vara förödande vid stagnation, då kan man gå ner i depression…

Elpida
1

#24 Tror du gjort en ganska bra tolkningn Szirirus.  Ang. svamp på tunga så kan man lägga rårörda lingon på tungan, och sen som du skriver - bubbelvatten. (Vichyvatten brukade man rekommendera förr…)

"Du har alltid två val"

LottaO
0

Vichyvatten har en annan saltsammansättning än annat bubbel om jag inte minns fel…

Elpida
0

#26 Ja, det är något speciellt med just vichyvatten!

"Du har alltid två val"

ManOria
0

Med andra ord har jag fel på alla ställen? Har sprickor och små röda prickar över hela tungan och har haft det i nästan 4år, doktorerna påstår att det inte är farligt, men har aldrig fått en förklaring till vaför det ser ut som de gör..