Annons:
Etiketthomeopati
Läst 1362 ggr
piotrr
2012-08-24 23:12

Homeopatisk beredning II

Här fortsätter vi diskussionen från "Homeopatisk beredning" i en ny tråd, på moderatorns inrådan.

Vi talade om att det var "självklart" att homeopatiska medel inte botade alla sjukdomar alltid, och att det gjorde inte heller medicinska behandlingar, sades det.

Själv undrar jag fortfarande hur ofta homeopatiska beredningar botar någonting alls.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Annons:
Ians
2012-08-25 18:06
#1

Svaret på detta är inte enkelt…säger jag att Jag känner effekt så slås det ner som en egen upplevd amsaga.

Så tyvärr har jag inget svar som tillfredställer dem som är skeptiska till homeopat preparat.

Där emog kan jag säga att min själv upplevda erfarenhet av homeopatiska preparat….har varit mycket god! Och att jag mått bättre tom blivit frisk!

Hur var o varför struntar jag ganska högaktningsfullt i…jag har sökt mig till homeopat när inget annat hjälpt…och blivit hjälpt Därmed slutar mitt intresse för saken…..

Kan tyckas nonchalant sätt att tänka…men ett vet jag att det finns ingen som blivit dödligt sjuk av själva preparaten….och med det som en säkerhet så har jag bara ägnat mig åt att bli frisk.

Placebo effekt…..ännu större orsak att bli nöjd då!

Att något som är verkningslöst får mig att bli frisk! Och inget jag isf blir varken arg eller känner mig lurad över eftersom jag blev frisk…

Kostade? Inte speciellt mycket…inte mer än 2 läkarbesök…o där var jag ju innan flera gånger o blev inte frisk…o blev inte irriterad över det heller…det fanns väll inget som doktorn kunde göra då…men lurad Nej det kände jag mig int då heller.

Trots att jag var irriterad över det faktum att jag inte blev frisk…

När det sedan löste sig både en o flera gånger på samma sätt…så är jag i det stora hela nöjd med min homeopat.

Och det räcker med det…jag behöver inte forskning för att se att jag blev frisk..det känner jag ju! Vad det sen än beror på…

Om det är en ren illiusion så låt mig leva ifred med den o vara frisk för mig själv Flört

Rekomenderar jag detta till andra?

Ja, jag berättar om Min efarenhet till dem runt omkring mig….men blir varken stött eller sur om någon inte tycker att de vill pröva min väg…utan hellre går till doktorn igen o igen o igen.

alla blir saliga på sin tro! är min livsfilosofi.

Tuva-Lena
2012-08-26 10:11
#2

Som löken på laxen kan jag berätta att jag har gått i 8 månader nu med eksem, i princip över hela kroppen, även om det just nu begränsar sig till ögonen, kring munnen, fotlederna och händerna. Hur många gånger jag har sökt hjälp på vårdcentralen under en här tiden vet jag faktiskt inte. En gång fick jag söka på akuten också, eftersom "man inte hade någon tid" på VC. Det tog 7 månader innan jag fick komma till en hudläkare - och den STORA dagen när jag fick en tid hos henne… så ger hon mig samma ordination som den första läkaren på vårdcentralen gjorde.. HURRRAAAA! va ni ä' bra! Eller..? 

Har man dansat runt i sjukvården ett tag utan att få någon hjälp, så är det inte konstigt att man söker alternativa vägar, eller hur?

Och  - JAG ÄR INTE ENSAM.

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

piotrr
2012-08-26 13:08
#3

Jag skulle vilja diskutera homeopati och hur man kan veta att det fungerar.

En diskussion om allmänvården och dåliga rekommendationer från läkare tror jag passar bättre i en annan tråd.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
2012-08-26 13:11
#4

#1, Ians,

> "Där emog kan jag säga att min själv upplevda erfarenhet av homeopatiska preparat….har varit mycket god! Och att jag mått bättre tom blivit frisk!"

Hur ofta?

> "men ett vet jag att det finns ingen som blivit dödligt sjuk av själva preparaten"

Det finns däremot många som blivit dödligt sjuka för att de tagit homeopatiska preparat istället för medicin.

> "Placebo effekt…..ännu större orsak att bli nöjd då!"

Alla behandlingar kan ha en placeboeffekt eller noceboeffekt, eftersom det är en effekt av vad vi förväntar oss, inte av behandlingen eller medicinen.

> "alla blir saliga på sin tro! är min livsfilosofi."

Det är inget fel på tro i sig, men ibland behövs det mer än så.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Ians
2012-08-26 19:08
#5

Fråga 1 Jag har faktiskt bkivit frisk med homeopatiska medel Varje gång. Vid något tillfälle har vi fått byta medel, för att nå ända fram.

Inte ovanligt att man gör detta inom sjukvården också.

Följdfråga till Dig….Blir du alltid frisk när du går till doktorn?

Påstående/fråga 2…..jag har innan sagt att jag söker läkare när så behövs. och jag har en bra homeopat som kan sin sak, o skickar iväg sina klienter till doktorn när det är på kallat! Aldrig rekomenderar att man slutar att ta sin medicin utan att man rådgjort med doktorn….tar prover etc För att man skall få svart på vitt att den behandling han ger , ger effekt.

Ang tron…Så är det nog så att du själv väljer att misstro eller att tro på Doktorn eller homeopaten eller tvärt om, utefter din erfarenhet i livet. …..Där av min slut replik i mitt första inlägg.

De flesta har lärt sig att tro på doktorn, pga socialskolning…det är inte så att varje individ läser igenom luntor av vetenskapliga  teorier o evidens innan de beger sig till doktorn, för att se vad vetesnkapen har att säga om dersa tillstånd. Så valet att föredra sjukhusvård och doktorn är något vi får med modersmjölken. Inget vi aktivt har tillförskansat oss.

När det ibland inte fiungerar så….väljer några att gå utan för boxen, och söka andra svar….för man vill ju bli frisk eller hur. Och då upptäcker man att även andra metoder fungerar alldeles yppeligt mot många åkommor.

För mig är de båda sätten införlivade i mitt tankesätt…dvs både att gå till doktorn o går till homeopaten….vilket gör att jag inte känner oro för att jag genom att utesluta den ena eller andra metoden …rikerar att dö pga att jag inte sökt hjälp i tid.

En bra homeopat gör precis som min använder sig av sjukvården för att visa på att behandlingen faktiskt fungerar + att säkerhetställa patient säkerheten i det man håller på med.

Tuva-Lena
2012-08-26 22:13
#6

#3

"Själv undrar jag fortfarande hur ofta homeopatiska beredningar botar någonting alls," skriver du.

Nu är det ju faktiskt så, att även inom skolmedicinen så blir man ordinerad olika "läkemedel" för sina åkommor - läkemedel förresten, varför heter det så? Dom "läkemedel" jag har blivit ordinerad under den här tiden skulle man lätt kunna kalla placebo, men eftersom jag inte tillhör den lättlurade skara som "tror sig frisk" så kan jag kallt konstatera att även skolmedicinen kör med modifierade sanningar.

Sedan kommer det helt o hållet an på individen själv vad man vill välja av dessa två "lika goda kålsupare", eller kan det vara så, att behandlingar är väldigt individuella? Det vill säga, det som hjälper den ena individen kan vara overksamt för en annan..? Ja visst. Oinvigda personer har väldigt lätt för att "kopiera" sjukdomar hos varandra, d v s "pröva det här för det hjälpte mig", medan verkligheten ser helt annorlunda ut - vi är trots allt olika som indivder och våra immunförsvar är väldigt olika i konstitutionen, våra psyken fungerar olika o s v..

Därför är det viktigt med flexibilitet, även inom sjukvården. Den finns inte idag och därför upplever en del individer att man får bättre hjälp utanför den etablerade skolmedicinen.

Din fråga är alltså helt fel ställd eftersom man inte kan mäta olika individers respons på olika preparat p g a deras olika kroppskonstitutioner . ( Oj, det var ett långt ord det där. ;)

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
piotrr
2012-08-27 14:38
#7

#5, Ians,

Det där är inte alls fråga ett. Den enda frågan jag har ställt dig är hur ofta du blir frisk med homeopatiska medel. Jag undanbad mig till och med, i inlägg 3, fortsatta diskussioner om evidensbaserad vård eftersom detta är "alternativbehandlingar i fokus" och för att denna tråden heter "homeopatisk beredning" så är det dem jag vill diskutera.

Det tycker jag är mycket tråkigt. Om jag ställer en fråga och inte får något svar, ställer samma fråga igen och får fortfarande inget svar, så kommer jag efter en stund att få intrycket att du inte VILL svara på frågan, att du VILL diskutera något annat, som jag inte tycker hör till ämnet, och då blir jag liksom mer nyfiken på VARFÖR du inte vill svara på dem, varför du vill diskutera något annat.

Men först vill jag veta: Hur ofta hjälper homoepatiska beredningar? (ämnet för tråden!)

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
2012-08-27 14:40
#8

#6, Tuva-Lena,

Jag vet hur evidensbaserad medicin fungerar, det är inte det jag frågar efter. Jag frågar efter hur ofta homeopatiska beredningar botar något.

När jag inte får några svar på det, när alla svar handlar om riktig medicin och fungerande läkemedel istället, trots att jag säger att det inte är ämnet för tråden (eller ens för sajten!) så känner jag mig väldigt respektlöst behandlad.

Så hur ofta har homeopatiska medel hjälpt DIG? Om du föredrar att tala individuellt, alltså, trots att jag aldrig har specificerat om jag frågar efter metastudier eller anekdoter.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Ians
2012-08-27 15:47
#9

Jag har faktiskt bkivit frisk med homeopatiska medel Varje gång. Vid något tillfälle har vi fått byta medel, för att nå ända fram.

Är det ett tillräckligt svar på din fråga?

Om inte så får du nog Själv säga Vad du vill ha för svar Flört

piotrr
2012-08-27 20:32
#10

Och hur ofta är varje gång, ungefär?

Jag menar, om du blir sjuk av olika saker en gång om året och blir frisk varje gång ungefär fem dagar efter att du börjat med en kur, så är det en sak. Om du istället har återkommande skov av samma sjukdom varje månad och blir frisk omedelbart varje gång så är det något helt annat.

Och även när jag fortfarande inte fått något svar på det jag frågat så är det ett svar i sig.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

md(am)
2012-08-27 22:01
#11

#10 Bara en passus, men om man har återkommande skov som ger sig varje gång av en behandling så har man förstås inte blivit frisk av behandlingen. Då handlar det ju bara om symtomlindring och antagligen är det inte det Ians har fått. Så min gissning är att hon fått behandling mot olika saker och blivit av med dessa problem av behandlingen varhe gång hon sökt homeopaten (rätta mig om jag har fel, Ians) Härligt med ett sånt starkt intresse som du tycks ha, Piotrr!

Silvestris
2012-08-28 10:01
#12

Det vore intressant att veta vad som har botats. Jag känner till ett par stycken som har blivit botade av homeopatiska medel, problemet är bara att alla deras tillstånd har varit självutläkande sådana och då är det ju svårt att veta om homeopatikan har haft någon effekt eller inte.

Ians
2012-08-28 12:32
#13

Ja jag har blivit frisk varje gång jg sökt homeopat…..och ja det har varit olika sjukdomar.

#12 Sådana sjukdomar finns det gott om inom den traditionella sjukvården också. Flört

Ibland kan det vara så att men just behöver lite symtomlindring för att orka med att bli frisk. host medicin är ett sådant preparat…och det säljs det Mängder av!Trots att det inte har någon som helst läkande effekt.

Men det får stackars krakar inkl mig själv, att ex kunna sova någon gång så kroppen kan åtehämta sig.

Ett ex från min egen sjukdomsbild var ständigt återkommande infektioner som rullade åter o åter…..jag blev frisk o jag var sjuk om vart annan hela tiden, och var hos doktorn så ofta att jag hade nog klippkort där. Tillslut tröttnade jag o gick till en homeopat , visst det kan vara så att det själv utläkte Exakt denna gången, av någon mystiks anledning…..men det tog lång tid innan jag var sjuk efter detta….

Kroppen återgick till en förkylning med  acceptabla mellanrum…för min del någon gång per år.

Efter att först ha rensat ur sig….jag blev RIKTIGT sjuk första tiden efter besöket. vilket han också sagt kunde hända…inte alltid gör det det men ofta.

Jag tolkar det som att man hamnar i ett hjul där immunförsvaret helatiden jobbar på o regerar för Allt, så blir det tillslut utmattat o inte orkar med det den skall göra.

Ex när man börjar på nya jobb, speciellt inom sjukvården…eller när barnen börjar på dagis efter hösten etc

Dvs när kroppen utsätts för nya bakterier ständigt…tills den är van att hantera detta. Normal sköter kroppen det själv…men hos dem som har bakom liggande små imunbrister eller som i mitt fall lite större imunbrister så blir det en negativ spiral i det hela som aldrig tar slut….detta är tröttande för kroppen…

Det han inriktade sig på var att få mitt imunförsvar att reagera normalt….o läka ut detta tillstånd.

Vilket den då gjorde! Med olika preparat.

Detta var en gång av de gånger jag sökt homeopat.

Jag har även en släkting som hade stäöndiga återkommande skov av halsfluss…vederbörligt behandlade av läkare….men de åter kom o återkom.. I riktigt usla perioder så ofta som varannan månad.

Efter en längre kur hos homeopaten är det nu flera år sedan denna släkting hade ett skov överhuvudtaget.

Slump? Kanske om man tittar krasst på det…..men för oss som tror på detta så känns det nog så att kroppen har fått en chans att återställa sin rätta kapacitet o tahand om läkandet innan det blir en halsfluss……för inte är det så att denna släktoing inte varit förkyld någon enda gång på dessa åren…sedan sista halsflussen. Men vi ser det som att kroppen fick ett andrum o kan ta tag i infektionerna med en ny kraft. För baciller finns det runt omkring oss helatiden…

Det är lite så man tänker inom homeopatin att man hjälper kroppen att läka ut problemen från grunden…ger den därmed redskap för att klara av en ny attack framöver.

Inte enbart inriktar sig på att bli av med det man har just nu.

Här vill jag då lägga in min egen filosofi…jag går till doktorn i första hand …dels för att få en sjuksrkivning vilket inte min homeopat kan ge mig….så äter jag snällt det jag får av doktorn…oftast blir jag ju frisk av det!

Men när jag hamnar i ett evigt tragglande med infektioner som kommer o går så är det dags att göra något annat….

Nu var det flera år sedan jag överhuvudtaget var hos min homeopat….de sista problemen jag haft har varit ex kräksjuka som jag fått på jobbet när de grazzerat där…..o då har jag följt de råd jag fått av företagets läkare o sjuksköterskor.

Med det tänket så är risken för att man går runt med något riktigt illasinnat väldigt liten…..när man söker sig till alternativa metoder när man inte har fått den hjälp som min kropp behöver med de traditionella metoderna.

Annons:
Silvestris
2012-08-28 13:56
#14

Alltså, det är ju nästan så att det verkar som att ni använder er av homeopati inte för att det funkar utan för att ni inte anser att konventionell medicin fungerar. Ni har iaf väldigt svårt att blanda in hur dålig den konventionella medicinen är. Kan inte homeopatin få tala för sig istället, utan att ni i nästa andetag måste säga att konventionell medicin inte funkar?

A är ju bra bara för att B är dålig.

Ians
2012-08-28 14:36
#15

Det blir lite svårt i mitt fall eftersom jag använder mig av homeopati som kompletterande vård.

När jag är trött på att jag inte blir frisk med vanlig vård så tar jag till kompletterande metoder.

Att jag blir frisk då , är för mig inte ett Bevis på att den vanliga vården inte fungerar utan mer ett bevis för mig själv att det behövdes ett annat synsätt på mitt hälsotillstånd.

Så jag använder mig av homeopatin som ett komplement som sagt. Och då kan jag ju inte från gå det i mina svar…eller?

Så för mig är inte A bra för att B är dåligt…utan jag vill belysa att man ibland måste titta på sitt tillstånd från olika synvinklar.

I historien har vi ju enbart haft örtmediciner att tillgå, från början…de gjorde gott men nådde inte ända fram..

Och det har skett revolutionerande saker inom vården sedan ex antibiotikan och vaccinet dök upp…

Att total såga dessa faktum känns inte rätt i mitt synsätt…däremot att använda sig av båda sätten att se på sjukdomsbilden…är för mig rätt!

Var sak på sin plats! Jag är mao inte rabiat åt något håll….huvudsaken är att man blir frisk o får en bättre livskvalité iom detta.

Förstår att det inte är mitt synsätt ni söker i denna diskussion….så jag drar mig där med ur. Tillförmån för någon som ger de svar ni söker…

avslutningsvis kan jag bara konstatera att B inte är rätt för att man är misstänksam mot A heller. Och att man kanske skall titta lite utanför boxen o våga pröva…först då kan man säga helt entydigt hurvida A fungerar för en själv eller inte. Att total såga för att man tror att något är fel är kanske inte rätt metod det heller Flört

Hade varit kul att höra vad Du tycker om Homeopatiska preparat efter att ha mött en som är kunnig i detta. Visst det ger ju inga evidens i vetenskapligt syfte att Du mår bättre av detta….inte heller att jag mår bättre….detta erkännes.

Men för mig är huvudsaken att det hjälper mig att må bra….resten får di lärde strida om! Undertiden som jag är nöjd.

Att jag sprider min tro på det jag haft positiv erfarenhet av är enbart en naturlig följd av detta!

Som med så mycket annat…hittar du en bra resturang så talar du om detta för dina vänner…även om det inte är vetenskapligt bevisat att de lagar god mat. …Dina vänner är säkert nöjda med din rekomdendation….utan att för den skull kräva bevis, för att du har rätt….o går dit med en förväntan att även de skall serveras godmat.

Har de då en dålig dag i köket eller menyn inte faller vännerna på läppen så ändras deras åsikt om din rekomendation…däremot tar det inte bort det faktum att Du åt godmat när du var där.

Har de däremot samma upplevelse som dig, så fortsätter resturangen att ha ett gott rykte enbart via mun mot mun metoden. en metod som inte skall underskattas i samanhanget….den ger många människor tillfälle att pröva saker de aldrig ens kommit på annars o i ett flertal fall får de mycket goda upplevelser av detta….

Och utan egen erfarenhet så faller ju det mesta…på hörsägen…Visst jag har hört att antibiotika är vetenskapligt bevisat att ha effekt…men det hjälpte inte mig när det inte fungerade trots allt.

Men det säger inte att det inte fungerar nästa gång…ja vi kan fortsätta denna typ av funderingar hur länge som helst…..men det var ju inte dem du i första hand var intresserad av….

A är inte bra för att B är kass,…och B är inte bäst för att några tror att A är kasst..utan att ens ha prövat Flört

så tack o hej!

piotrr
2012-08-28 22:16
#16

#11, Md(am)

> "#10 Bara en passus, men om man har återkommande skov som ger sig varje gång av en behandling så har man förstås inte blivit frisk av behandlingen."

Du såg rakt igenom den vinkeln av frågan, precis så menar jag. På engelska heter det "regression towards the mean", ungefär att saker och ting brukar jämna ut sig i längden och de flesta små sjukdomar blir man frisk från förr eller senare ändå, med eller utan behandling. Det som därför skiljer en effektiv behandling från en ineffektiv, är att den effektiva hjälper oftare, snabbare eller oftare och snabbare än en ineffektiv behandling.

> "Då handlar det ju bara om symtomlindring och antagligen är det inte det Ians har fått."

Kanske, kanske inte. Sådant kan ju vara lite svårt att veta själv utan en korrekt diagnos. Jag led länge av långvarig snuva och varje gång trodde jag att det hade gått över, när det i själva verket handlade om skov av en och samma sjukdomstillstånd som emellanåt är symtomfritt.

Det kan alltså vara mycket svårt att på egen hand veta om man är frisk eller symtomfri.

> "Så min gissning är att hon fått behandling mot olika saker och blivit av med dessa problem av behandlingen varhe gång hon sökt homeopaten (rätta mig om jag har fel, Ians) "

Kanske. Jag har också spekulerat i detta, men det är givetvis Ians upplevelse som är mest intressant för mig.

> "Härligt med ett sånt starkt intresse som du tycks ha, Piotrr! "

Tack, jag tycker om att veta saker.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
2012-08-28 22:27
#17

#13, Ians,

Eftersom du fortfarande varken i #13 eller #15 vill svara på hur ofta du varit sjuk och blivit frisk av homeopatika, eller hur snabbt det har verkat, och eftersom du nu hellre väljer att dra dig ur framför att berätta det, så får jag väl nöja mig med att du inte vill svara. Det är bara oerhört märkligt för mig, det verkar liksom inte vara någon jättesvår fråga att bara sådär på en höft svara på om det var varje månad eller en gång om året, om det tog en dag eller en vecka att bli frisk varje gång.

Jag hoppas att jag inte är otrevlig nu, men det har inte alls känts bra när du flera gånger börjat prata om evidensbaserad vård istället för om homeopati, trots att jag har förtydligat mig, heller.

Om jag varit på en bra resturang en gång berättar jag det för mina vänner. "Jag har varit på en bra resturang en gång, den ligger där och vi åt detta". Om jag varit där två gånger, eller tre gånger, och det varit bra varje gång, så säger jag det. Om jag varit där flera gånger under flera års tid och det varit bra varje gång, så säger jag det också.

Men om jag bara varit där två gånger på fyra år och det var bra de två gångerna, och någon frågar specifikt hur ofta jag varit där, så berättar jag det också. Detta har faktiskt hänt mig, och min vän berättade att de hade varit på samma resturang som jag, nyligen, och det hade blivit mycket sämre.

Men sådant kan man bara få reda på om man ger den information som efterfrågas, så att alla kan bilda sin egen uppfattning.

Texten ovan är en liknelse om alternativa behandlingar.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Upp till toppen
Annons: