Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikettalternativmedicin-djur
Läst 3973 ggr
majlar
2

Fästingrecept

Det är ju snart dags att fajtas med fästingar, så här kommer ett recept, enkelt att göra själv och ofarligt för hunden.

Koka upp 1 liter vatten.

Häll i en burk med rosmarin.

Låt det svalna. Tillsätt 1 dl vitvinsvinäger.

Sila och häll på sprayflaska

Klart.Glad

MaMaMade
0

Suveränt…tack! Kyss

Vi har börjat få besök av fästingar även hos oss här inåt norra landsdelarna. Har plockat bort 2 fästingar på 2 år o det är bara de jag hittat igen. Har ju utekatter så sommartid är det inte alltid vi råkas på några dagar. Tassa har så tjock päls så det är svårt att känna igenom den även om vi försöker på "utsatta" hudpartider.

Tuva-Lena
0

Använder man den här blandningen för att få fästingen att släppa då? Vi har ju som sagt varit förskonade tidigare här uppe, men nu har jag hittat fästingar både på hund o katt de sista åren - jag brukar "skruva" bort dem.. Tyst

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

majlar
0

Spraya hunden eller katten på utsatta ställen, innan den går ut

mieeow
0

Perfekt med ett sånt här recept, men hur mkt är "en burk" rosmarin? finns massa olika storlekar att köpa :P

Min hund brukar få fästingar i ansiktet, kan det svida i ögonen om man sprayar och hon får i ögonen?

Och kan man inte göra något liknande med lavendel? Funkar det lika bra?

Glad

majlar
0

En 40 grams burk räcker.  Du får hålla för ögonen när du sprejar i ansiktet. Det är  ju inga giftiga ingredienser, men det svider nog om hon får det i ögonen.

Har inte provat med lavendel.

mieeow
0

okej, tack Glad

shigne
0

Tackar Majlar….det här ska provas!

Inga fästingar här, men hos syrran i Karlstad - så när jag och vovven åker dit på sommaren, är det här tipset suveränt!

Men istället för att spray och risk att få det i ögonen, tror jag nog man kan badda - för det är inte själva sprayet som gör verkan!!!

Tuvan - inte skruva på fästingen heller Skrattande, dom är ju inte gängade dom där djuren!! Bara dra dom rakt ut och se till att få med hullingarna som sitter i käften på dom…

Perly
0

Använde detta på hästen med lite fler ingredienser så de även skulle hjälpa mot mygg hehe, dock är doften alldeles för skarp för att jag skulle kunna sätta det på katterna/hundarna?

Alltid Oavsett

Magi-cat
0

Fästingsäsongen är här igen så det är dags att försöka gardera sig så gott det går.

Har ni några antifästingrecept som är bra?

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

NiklasTyreso
1

Jag äter vitlök någon timme innan jag ska ut i naturen, för fästingar ogillar vitlöksdoft.
Jag får nästan aldrig fästingar.

NiklasTyreso
0

Jag är trött efter många timmar i skogen, åt vitlök så jag tror jag klarade mig

I mitt trötta tillstånd kom tanken att det inte låter som något smaskigt recept på fästing och rosmarin! Är det soppa eller gryta.