Hjälp bindhinnekatarr
Vaknade med ett elakt öga. Fick genom sjukgymnasten tag i en läkare direkt och fick konstaterat bindhinnekatarr i höger öga. Inte ens ögoninflammation. Det hade jag klarat men det här gör förnedrans ont alltså. Kommer även gå över i vänster öga.
Har antibiotikadroppar utskrivna ifall det blir värre under helgen DOCK vill jag inte ha sånt däringa i min kropp mer än nödvändigt så frågade om jag kunde skölja ögonen med koksaltlösning för att rensa från bakterier och knske hindra spridning till andra ögat.
Skulle tydligen inte göra ngn nytta men vad tror ni kan hjälpa mig? Ögat är ju så känsligt och man kan inte bara trycka i bockshornkläver och dylikt.
Vad för avkok eller dylikt kan jag skölja ögat med för att lindra ?
Ngt i växtriket som är antibiotikaliknande som man kan ha vid ögat?

Hej Aquelegia!
Jag jobbar som ögonsyrra och jag blir lite konfunderad över att du har ont i ögat. Ögonkatarr brukar inte göra ont, på sin höjd lite grusigt, skavigt och irriterat.
Var det en ögonläkare eller en distriktläkare som ordinerade dig antibiotikadropparna?
Jag tycker precis som du att du kan avvakta antibiotikadropparna till att börja med…Dropparna har endast effekt mot bakteriella infektioner och de brukar oftast vara. Egenvård brukar oftast räcka när det gäller ögonkatarr.
Några tips vid ögonkatarr är ju annars att tvätta av ögat med ljummet (kokt) vatten, du behöver inte dyra koksaltlösningar från apoteket. Testa även smörjande droppar, finns att köpa på apoteket, helst de utan koncerveringsmedel.Jag har hört att kamomillte-påsar som legat och dragit i hett vatten (tepåsen ska vara ljummen) kan ha en lindrande effekt.
A och O är som vid alla infektioner god handhygien. Byt handuk ofta även örngott.
Får du ihållande värk i ögat så tycker jag att du kan vända dig till ögonkliniken det kan ju röra sig om en allvarligare infektion eller inflammation i ögat.
Hoppas att det löser sig snart!
Hälsningar