Hjälp bindhinnekatarr
Vaknade med ett elakt öga. Fick genom sjukgymnasten tag i en läkare direkt och fick konstaterat bindhinnekatarr i höger öga. Inte ens ögoninflammation. Det hade jag klarat men det här gör förnedrans ont alltså. Kommer även gå över i vänster öga.
Har antibiotikadroppar utskrivna ifall det blir värre under helgen DOCK vill jag inte ha sånt däringa i min kropp mer än nödvändigt så frågade om jag kunde skölja ögonen med koksaltlösning för att rensa från bakterier och knske hindra spridning till andra ögat.
Skulle tydligen inte göra ngn nytta men vad tror ni kan hjälpa mig? Ögat är ju så känsligt och man kan inte bara trycka i bockshornkläver och dylikt.
Vad för avkok eller dylikt kan jag skölja ögat med för att lindra ?
Ngt i växtriket som är antibiotikaliknande som man kan ha vid ögat?

Hej Aquelegia!
Jag jobbar som ögonsyrra och jag blir lite konfunderad över att du har ont i ögat. Ögonkatarr brukar inte göra ont, på sin höjd lite grusigt, skavigt och irriterat.
Var det en ögonläkare eller en distriktläkare som ordinerade dig antibiotikadropparna?
Jag tycker precis som du att du kan avvakta antibiotikadropparna till att börja med…Dropparna har endast effekt mot bakteriella infektioner och de brukar oftast vara. Egenvård brukar oftast räcka när det gäller ögonkatarr.
Några tips vid ögonkatarr är ju annars att tvätta av ögat med ljummet (kokt) vatten, du behöver inte dyra koksaltlösningar från apoteket. Testa även smörjande droppar, finns att köpa på apoteket, helst de utan koncerveringsmedel.Jag har hört att kamomillte-påsar som legat och dragit i hett vatten (tepåsen ska vara ljummen) kan ha en lindrande effekt.
A och O är som vid alla infektioner god handhygien. Byt handuk ofta även örngott.
Får du ihållande värk i ögat så tycker jag att du kan vända dig till ögonkliniken det kan ju röra sig om en allvarligare infektion eller inflammation i ögat.
Hoppas att det löser sig snart!
Hälsningar
#1 Jag hade ont då det grusade/irriterade, var sjukt svullet när jag vaknade och inte kunde kolla annat än neråt. Har stått i ducschen och sköljt ögonen jättelänge i ljummet vatten alla dagar nu så det har gått ner Har inte gått över i vänster öga, jag är väl inte dum och låter det vara heller utan följde läkarens råd. Avstått från smink senaste dagarna för att inte föra över och har aldrig petat mig i ögonen. Har bytt örngott alla dagar nu. Har ett grundproblem som gör att jag lätt faller totalt pladask i kroppen om ngt slår sentt så litet som nått konstigt med ögat.
Har hört från flera att det kunnat bero på drag? Stämmer detta? Är numera nogrann med att inte ha flera fönster öppna samtidigt utan högst ett åt gången när jag vädrar. Kamomillpåsar var ett toppentips! Hade jag glömt jag gjorde så förr som student när jag hade ögoninflammation 1 gång.
Var en distirktläkare jag träffade!

Hej
Vad bra att det har gått ner. Precis som du nämner så kan det bero på drag.
Det brukar lägga sig inom en vecka, men skulle det inte göra det så hör gärna med en ögonläkare.
Krya på dig !
#3 Så pass fort sedär ja då har jag skött mig bra. Skönt att bara ha haft det i 3 dagar fullt ut. Har märkt av att ngt vart skumt med ögonen i 2-3veckor dock mer kännt som oväntad trötthet vid längre ansträgning innan det bröt ut. Spännande och framförallt roligt att det var så lätt att åtgärda som genom öjummet vatten