Annons:
Etikettövrigt
Läst 7077 ggr
[bessiethebeast]
2012-12-03 13:57

Svullnad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vet ej om detta är rätt sida, men värt att testa!
De senaste dagarna har jag haft sån sjuk svullnad på ena örat. Det gör jätte ont och i samband med denna svullnad så har jag fått en stor öm "knöl" just under örat, vid halsen. Har även en lite mindre knöl längre upp, alltså just bakom örat. Den här dock stenhård och känns som att den har gjord av brosk. Även denna gör ont. Jag kan inte ligga ner eller böja mig framåt för då "spränger" det i örat. 

Jag har testat att lägga på kalla saker på örat. Har inte kunnat sova för att jag haft så ont, så jag har kylt hela nätterna. Har dock inte hänt någonting - förutom att det är skönt för stunden.  

Min främsta fråga är väl om det är någon som vet något som kan hjälpa mot svullnaden. Sedan hade det ju varit trevligt om någon kanske vet vad detta är och kan berätta för mig!

Tack :)

Här är förövrig en bild på båda mina öron!

Annons:
tankgirl
2012-12-03 13:58
#1

Nickelallergi?

[bessiethebeast]
2012-12-03 14:00
#2

#1 Har rätt svårt att tro att det kan vara det, har aldrig märkt någonting förut och har haft massor av hål i öronen i ungefär 8 år…

Mabrotnosh
2012-12-03 14:03
#3

Varför inte bara prova att använda plast örhängen i det örat för att se om svullnaden går ner. Du kan helt plötsligt ha fått nickelallergi

[bessiethebeast]
2012-12-03 14:09
#4

#3 Jo jag får väl prova det. Känns dock jätte konstigt med tanke på att jag har piercingar på flera ställen och aldrig märkt av någonting och plötlsligt så märker jag av, fast bara på ett ställe.

Mabrotnosh
2012-12-03 14:31
#5

Det beror väl på vad du har i öronen. Kirurgisktstål som piercing smycken ofta är gjorda av borde inte ge någon nickel allergi men dock silver men det beror också på kvaliten på silvret. Örhängena till höger i bild är de nya eller har du använt dem förut?

[bessiethebeast]
2012-12-03 14:32
#6

Nej de har jag inte använt förut så det är ju möjligt att dom innehåller nickel…
Men vet ni något som jag kan göra (förutom att byta örhängen) som gör att svullnaden går bort?

Annons:
Mabrotnosh
2012-12-03 14:33
#7

byta örhängen och rida ut stormen tyvärr. Håll koll på så det inte börjar vara eller något. Tror dock inte du kan göra så mycket mer än att byta till något som du vet fungerat tidigare.

Ians
2012-12-03 16:27
#8

Jag vet inte vart du bor….men här i vår stad har vi riktigt bra pierscingsalonger de hade nog kunnat svara på dina frågor.

Att det ömmar och gör ont när du böjer dig ner tyder på någon form av inflammation….kan mycket väl vara materialet i de örhängen du använder.

Det du kan pröva är att som sagt byta örhängen och tvätta området med något decinfektionsmedel ex klorhexedin eller alsolsprit.

Går det inte över med den behandlingen så skulle jag nog gå till doktorn….för det borde ge med sig på ett par dar om du tvättar o byter örhängen….annars behöver du kanske antibiotika.

[bessiethebeast]
2012-12-03 16:32
#9

Har bytt örhängen nu i alla fall! Märker inget ännu men det är ju inte så underligt.
Har dock fått en till sån här hård knöl bakom örat… Förstår verkligen inte vad det är frågan om!

abbis
2012-12-03 19:23
#10

Jag utvecklade allergi mot alla metaller och även plast på äldre dagar.BARA för att man tålt det i flera år är det väl inget som säger att du inte kan bli allergisk sen..Med all metall du har överallt så kanske det inte är så konstigt..

Dom symtom du har är typiska och det onda kan ta veckor innan det ger sig..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

[bessiethebeast]
2012-12-03 19:30
#11

Nää… Men kom på att jag har kirurisk stål i mina piercingar (förutom öronen). Det är ju inte riktigt samma sak…

Är just nu mest intresserad av att svullnaden ska försvinna. Det är väldigt obehagligt tycker jag. Har försökt massera lite nu och det var skönt för stunden men hjälpte ingenting mot svullnaden. Har dock sökt igenom hela internet känns det som haha.. Stod att röd tiger balsam är bra mot svullnad, så ska testa det!

Är det någon förässten som har någon som helst idé om vad dessa knölar bakom örat är? Var en imorse, nu är det tre…

Hellas
2012-12-03 19:51
#12

Jag tycker att du ska ta kontakt med Distriktsmottagningen.
Det låter som en infektion och oavsett vad den beror på så kan de krävas antibiotika för att komma tillrätta med problemet.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Upp till toppen
Annons: