Annons:
Etiketthuskurer
Läst 2513 ggr
mafaldahej
2012-12-04 02:11

Svårt med insomningen?

Hej!

Jag är ständigt trött, men har trots det svårt att somna.

Varm mjölk med socker tycker jag har viss verkan, men det känns inte klockrent att hälla i sig socker varje kväll.

Tips?

Annons:
[WickedAlly]
2012-12-04 02:18
#1

Skippa sockret i mjölken, känns som att det blir lite motsatt effekt då.
Ämne i mjölken gör en trött men så piggas man upp av sockret :)

Ians
2012-12-04 07:38
#2

Johannesörts the!

Kamomill thé.

Kvälls the

Själv har jag ett riktigt ess i rockärmen….min spikmatta en stund på den o jag somnar…..lagom trött rullar jag av den o släånger ner den på golvet…..och sover som en stock sedan.

Och dricker hellre thé än mjölk på kvällen….av olika orsaker. Skall du ha något sött i mjölken så ta hellre lite honung….

Ett tillskott med kalcium/magnesium på kvällen får många att sova bättre. Har en lugnande effekt på kroppen. Maken påstår att han sover gott när han tagit det.

LottaO
2012-12-04 08:23
#3

Ja, magnesium är bra! Sen är det bra att lägga sig i tid! Gärna samma tid varje dag. Mörkt i rummet! Utan intryck! Ligg still, blunda och var tyst! Det kan fortfarande ta en stund men häng i en vecka får du se om det blir bättre. Fysisk aktivitet några timmar före sömn är också bra. Svettig andfådd minst 30 min.

Dansa kan man alltid göra!

Ians
2012-12-04 08:31
#4

#3 jag läste en artikel för länge sedan om det där med att ligga still….

Rekomendationen var att man skall lägga sig riktigt bekvämt och sedan ligga helt still i 15 minuter….de flesta somnar då.

För själv vändandet fram o tillbaka kan hålla oss vakna. De som inte somnat efter dessa 15 minuter har svåra insomnings problem.

Så det var ett bra tips LottaO

Man kan under dessa 15 minuter koncentrera sig på andningen….fylla bröstkorgen med så mycket luft man kan utan att spänna sig….och andas ut långsamt….försöka hålla andan när man fått ut all luft i någon/några sekunder innan man andas in igen.

Detta stimulerar avslappningen…ger signaler till hjärna att man är avslappnad…..och får kroppen att gåner i varv.

[KosmosBill]
2012-12-04 08:50
#5

Är det hög nivå microvågsstrålning i bostaden?

LottaO
2012-12-04 17:08
#6

Jag har under en period hjälpt föräldrar att hjälpa små barn att sova. Grejen är ju att det funkar ungefär samma för oss. Mörkt, svalt rum, trygghet (inte fysisk kontakt utan känsla), regelbunden sömn i tillräcklig mängd.

Dansa kan man alltid göra!

Annons:
mafaldahej
2012-12-04 18:20
#7

Tack för tipsen!

En hel del bra tips som jag ser fram emot att prova!

[KosmosBill]
2012-12-04 18:26
#8

Har du trådlös hemtelefon?

Du kanske aldrig såg #5…eller ?

Klass
2012-12-04 20:13
#9

Om du brukar läsa i sängen så sluta med det. Använd sängen enbart till sömn eller sex.
Ligg inte vaken och försök sova längre än  10-15 minuter. Kliv upp och gör något lugnt ett tag tills du känner dig sömnig igen.

LottaO
2012-12-04 23:16
#10

#9 Vi har lite olika tankar om hur man somnar bäst. Jag är övertygad om att du somnar lättare om du ligger ner än om du går omkring (jag fattar att du inte menade att man ska somna gående). Men jag tror ocså på att man somnar lättast om man lägger sig innan man blir trött. Samma tid varje dag och gärna en stund innan man brukar gå och lägga sig.

Dansa kan man alltid göra!

blombuketten
2012-12-04 23:40
#11

Eftersom vi ju är olika fungerar väl olika saker likväl. För mig, när jag har svårt att somna, fungerar det bäst att lyssna på en talbok. Då bör man ha låg volym och koncentrera sig på rösten och vad som sägs. Går inte det gör jag som #9 skriver. Går upp en stund och gör något annat en stund.

Ians
2012-12-05 08:34
#12

#11 Håller med dig. Det är olika saker som får oss att komma till ro.

Och den sömnartikel jag läste som förordade 15 min total stillhet i en avslappnad position….förordade också att om man inte somnat efter de 15 minuterna så skulle man gå upp och tex dricka något varmt . Inte ligga kvar o irritera sig på att man inte somnar.

En talbok på lågvolym med någon som har en behaglig röst, det får många att slappna av o somna.

Kanske lite tyst meditations musik? Det fungerar oftast super.

Upp till toppen
Annons: