Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikettövrigt
Läst 17619 ggr
zabelle
6

Havtornsbär

Hittade massor med havtornsbuskar idag, men när ska bären plockas och hur tar jag bäst tillvara dem?

Zabelle   

Tuva-Lena
0

Jag vet inte zabelle, men jag hoppas att någon annan har några tips. Här uppe växer inga såna buskar. Kanske att man kan torka dem och brygga te..? Eller lägga dem i någon hudvänlig olja och använda som bas när man gör krämer..? Såg just ett inlägg av MaMa som skriver att dom är bra för huden också. Tungan ute

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

MaMaMade
0

Här står en massa information om havtorn. Jag har inte kunnat hitta några uppgifter någonstans på nätet om när de är bäst att plocka men det torde ju ändå vara olika, beroende på var i landet man befinner sig. Orange o saftiga, välsmakande bär kan ju vara en ledtråd. Flört

Observera att det står att även bladen är nyttiga o att de går att använda till te. Bären ska vara svårplockade men man kan kanske repa dem med en gaffel ner i en skål, som en del gör med vinbär.

Köpte 3 buskar när vi hade nybyggt huset men de klarade sig tyvärr inte. Borde göra ett nytt försök.

[GunillaF]
1

Googlade och fann intressant läsning om Havtorn.

Bl.a. det här:

http://www.nyfikenvital.org/?q=node/2078

http://www.hittarecept.se/receptkort/havtorn

Pagan
1

oj här söker jag efter massa info och så visar det sig att vi var fler själar med samma tanke.nåväl info från mig:

Havtornsbären är mogna då färgen övergår från grönt till gul-orange.

Förväxla inte namnet havtorn med hagtorn, som är en helt annan växt. Hagtorn har röda bär, som visserligen inte är giftiga, men har inget gemensamt med havtorn i smaken

Bären är mycket rika på vitaminer, framförallt C-vitamin, men innehåller även A, E och B-vitaminer.

C-vitaminhalten lär ligga mellan 200-1500 mg per 100g (normalt ca 600mg) vilket är betydligt högre än t.ex. citron med sina ca 50mg/100g. E-vitamin halten har mätts ända upp till 180mcg, Folater upp till 80 mcg och Karoten till ca 30-40mg.
(Källa till dessa uppgifter: Institute for Traditional Medicine (http://www.itmonline.org/arts/seabuckthorn.htm)

Havtorn - Så här plockar du dessa bär

Svårt att plocka havtorn då dessa bär mossar sig mellan fingrarna när man ska ta dom. Så här gör du istället. Ta en sax eller traktör. Klipp av de stjälkar med bär på och lägg i en spann.Ta inte av hela grenar, då förstör du så klart busken.Ta skölj av bären genom att lägga dom i kallt vatten, inte spola på dom, utan lägga dom ner i vatten. Lägg upp bären efter att du sköljt dom på en torrt papper eller handduk. Låt dom torka en lite stund. Sen ner i snepps eller plast påsar. In i frysen på översta hyllan så dom fryses in så snabbt som möjligt. När du ska använda bären,tar du ut den mängd som går åt.Skaka en frusen kvist med bär och alla bär trillar av kvisten och ner i spannen.

Varför ska jag äta och använda Havtornsprodukter?

Havtorn är ett mycket unikt bär som tackvare sitt höga vitamininnehåll tillsammans med de höga nivåerna av de nyttiga fleromättade fetterna omega 3 & 6 kan användas för både invärtes bruk (äta) som utvärtes (applicera på kroppen).

Som vi tidigare berättat är Havtorn rikt på de nyttiga fleromättade fetterna Omega 3 & Omega 6. Det är fetter som är nyttiga för din kropp. Omega 3 fetter sägs ha kolesterolsänkande effekt vilket kan medföra minskad risk för hjärt och kärlsjukdomar. Även Omega 6 är ett fleromättat fett som kroppen är helt beroende av, Omega 6 är en fettsyra som kroppen inte själv kan producera.

Havtorn är även rik på många vitaminer. C-vitaminhalten i ett litet Havtonrsbär motsvarar innehållet av C-vitamin i en hel apelsin.

Näringsvärde för 100g Havtorn

Innehåll i vitaminer per 100 g Havtorn          Dagligt intag, man (rekommendation)                          Dagligt intag, kvinna (rekommendation)

A-vitamin         4-8 mg    6 mg                       6 mg

B1-vitamin       0,002-0,004mg                      1,4 mg   1,1 mg

B2-vitamin       0,003-0,005 mg                     1,3 mg   1,7 mg

B9-vitamin/folsyra           800 ug                    300 ug    300 ug

E-vitamin         5-15mg   10 mg                     8 mg

K-vitamin         1 mg        -                             -

C-vitamin         700-1300 mg                         75 mg    75 mg

--------------------------------------------------------------------

Vitamininnehåll i Havtorn i jämförelse med andra livsmedel:

Vitamin A (Mg/100g)

Vitamin C (Mg/100g)

Havtorn

11 mg

300-1300 mg

Nypon

5

1000-3000 mg

Apelsin

0,5 mg

50 mg

Morot

4 mg

8 mg

Tillskillnad mot många andra bär och frukter innehåller Havtorn en hög mängd av de fettlösliga vitaminerna A samt E. Precis som vitamin C är vitamin E en antioxidant som skyddar kroppen mot fria radikaler. Funktionen för de fettlösliga vitaminerna A & E är att de skyddar fettet i kroppen mot de fria radikalerna som orsakar oxidation och även cellskador.

Kolla mer på http://www.myhavtorn.com/kroppen/varfor_anvanda_havtorn.html

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

MaMaMade
0

Hittade otroligt billigt havtornspulver från Västerbotten…nästgårdsSkrattande…jämfört med andra butiker jag besökt på nätet. Min tanke är att ge till töserna i drickyoghurt, smoothies, glass etc (Minstans eksem ni vet o så är ju havtorn så nyttigt).

zabelle
1

Tack snälla för all information.

Morgonens promenad med vovven resulterade i en proppfull spann med Havtornsbär Glad Då syntes det ändå inte på buskarna att jag plockat. 

Jag testade i gårkväll att frysa in en gren, i morse var det bara att pilla av bären hur lätt som helst.

Fatta hur frisk och pigg jag kommer att vara denna höst och vinter när jag har ätit upp alla dessa vitaminbomber Tungan uteSkrattande

Zabelle   

zabelle
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Massor av bär på en liten gren

Zabelle   

MaMaMade
0

Jag vill också ha…

Skrattande

Elpida
0

Jag med!!!! =)

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Pagan
1

skogens guld - värda sin vikt i guld - vill oxå ha!

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Toyan
1

wow..vilka nyttiga bärGlad Tack för informationen Pagan och MaMa!

penke
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tack för tips säger jag oxå,
 det har dröjt lite innan jag hittade tillbaka hit

Jag kikade in i augusti och lärde :att frysa in kvistar
 eller ..som majskolvar i frysen
 det är en ..viss skillnad
 Jag satt först läääänge med en liten nagelsax,klipp=ett bär,klipp=ett bär.klipp=ett bär till,det blev några liter i allafall
 sedan kom trädens ägarinna ut med en såg
 -hjälp mig att beskära
OKEJ !!

så jag fick en liten kvist att ta hand om..
 det är en otrolig skillnad i lättplockat/skördat
 när de är frysta,bara att vrida till så smattrar det i bunken som
 när kallijanka äter majskolvar på julafton

de har blivit ..lös sylt mer för njut
 torkade bär för mer njut i yoggin
 som alt. behandling;
 tinktur på gång
 och en massa blad som blir ett ganska gott te
 (jag har blandat med torkade bär)
 jag har oxå en liten burk med en blad-tinktur
 där är tanken mer diffus :- )

penke

Magi-cat
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Havtorn är underbara och väl värda att tas tillvara för den som har!Skrattande

Jag använder torkade havtornsbär i pulverform till morgonyoghurten, havtornssylt med fantastisk underbar orange färg (man ser riktigt hur den kryllar av antioxidanter) och havtornssaft. Allt detta köpte jag i Finland nu i höst. Där finns många fina havtornsprodukter.

Men jag har sett att det finns i frysdisken på COOP här också!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Zondell
0

Spännande mad havtorn. Idag har jag varit på julmarknad och köpt två teer med havtorn och ett havtornsströ. Kommer blogga HÄR när jag har provat.

[KosmosBill]
0

Har en tradition att plocka havtorn sedan jag och E hittade några buskar för drygt 2 år sedan.Har gjort det 3 ggr. nu.

Det är lite pilligt. Sitter med sax. Men om man fryser dem, går inte en del av näringinnehållet förlorat då? Det vore ju smidigt om man kunde köra frysmetoden utan att bären tappar i kvalitet.

Ians
0

#14 Skall bli kul o se vad du tyckte om dem. #15 Vad gör ni m bären. ..fryser, torkar….?

Zondell
0

Nu har jag provat det gröna havtornsteet.

Doftar mycket gott i påsen. Havtornste är lite speciellt och möjligen får man vänja sig. Jag har tidigare köpt rent Havtornste på en marknad och detta doftade liknande.

Förutom Havtorn innehåller det Grönt kinesiskt te.

Lät det dra 5 min men det blev lite beskt så det räcker med 3 min.

Gott te som jag drack helt naturellt utan sötningsmedel eller annat. Ska prova om det passar som LCHF te med smör eller kokosfett i.

[KosmosBill]
0

#16 Äter ! Oftast i någon eco-dryck

Tuva-Lena
1

Läste just att havtorn och blåbär är likartade då det gäller vitamin-och mineralinnehåll, så ni som inte har blåbär inpå knuten kan plocka havtorn och vi som inte har havtorn i buskarna kan istället välja blåbär.Tungan ute

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

zabelle
0

Jag har ätit havtornsbär sen jag hittade buskarna 2009. Fryser in dem och tinar en näve varje morgon och lägger på filen eller gröten. Lite sura, men jag har vant mig.
En stor fördel är att jag varit betydligt mindre förkyld än tidigare. Om det sen beror på vitaminerna i bären vill jag låta vara osagt, men tron kan försätta berg Skrattande

Zabelle   

Ians
0

#20 ..och det är ju inte helt omöjligt att det är så Flört