Senfästesinflammation
Det verkar som jag drabbats av senfästesinflammation, den har ett namn Artrit ,,,,,något. Det kan bli så illa att senan drar ihop sig och att inflammationen går in i leden och leden angrips och blir orörlig. Jag är nästan framme där nu.
Tyvärr så berättar läkarna inte så mycket nuförtiden. Hon berättade att jag hade senfästesinflammation och att jag skulle uppsöka sjukgymnasterna. Hon tyckte att så länge man kunde göra rörelsen att ta maten från talriken och stoppa in den i munnen, då behövde man inte bry sig.
Men jag kan inte göra vid mitt hår. Det är en plåga varje gång. Ibland glömmer jag mig och böjer armen bak och då känns det som någon sticker in en kniv. Hela axelkulan framtid är stel, det går inte att lyfta vänsterarmen mer än lite. sen är det stopp. Även om jag drar med andra armen så rör det sig inte.
Jag har tagit reda på detta idag och är så arg, som inte blev informerad helt, utan jag ska behöva gå in på nätet och kolla.
Nu är min fråga om akupunktur kan göra något förutom smärtlindringen, om den kan läka.
Jag ska ringa till sjukgymnasterna i morgon och höra vad de säger. Om de kan ge mig några lättare tänjande rörelser.
Kram (försiktigt)
Gilla, hoppas att du får svar av någon som kan detta med akupunktur m.m. /kram Spanaren
Ojoj, det där lät inte roligt, Morgaine! Jag hoppas verkligen att det finns ngn hjälp! Ät Gurkmeja o…vad är det mer som är inflammationsdämpande? Laser kanske?
Jag blir så
när jag hör sådant där. Vissa läkare verkar tro att man är helt bakom flötet. Visst kan en del saker vara svåra att förstå o att en del har lättare att ta till sig o en del svårare men man ska aldrig ta det för givet.
Kramar…försiktigt…tillbaka! 
#0 Morgaine, på denna länk så står det att akupunktur kan hjälpa.
http://forum.body.se/showthread.php?t=10909
/kram Spanaren
Absolut., testa akupunktur om du inte har någon person som kan ge medicinsk laser i närheten. Då är det effektivare genom att akupunkturen oftast tar lite tid på sig innan den verkar. Men testa akupunktur Morgaine. En seninflammation är en besvärlig åkomma gneom att den ofta tar flera veckor att läka ut. För att häva inflammationen, om du inte behandlar, så ta något medel som hämmar inflammationen i första hand. Magnecyl, ipren och liknande som innehåller acetylslicylsyra. Det finns säkert "nttigare" preparat också men dom är jag inte så kunnig på - alltså naturläkemedel. FRåga Jeremina so m är duktig på örter och homeopatmediciner.
Tendinit heter det när inflammationen sitter i senan. Artrit heter det när den sitter i en led, så där har läkaren lurat dig..
Hoppas att det ger med sig Morgaine! Kram till dig vännen!
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Tack så mycket för era svar och ert stöd.
Jag stod i begrepp att ringa till sjukgymnasterna på vårdcentralen men hela mitt inre sade ett stort och rungande "nej". Nu ska jag kolla upp olika privata sjukgymnaster som även ger akupunktur, göra en lista och ringa på måndag. På något sätt så känns det som att just detta ska vara till hjälp, även om jag har fruktansvärt svårt för nålar. Men om de hjälper så får jag lägga bort obehagskänslorna.
Ska också kolla på antiinflammatoriska mediciner. Jag är inte så förtjust att ta dem eftersom min mage inte riktigt gillar dem, men det finns så väldigt många numera så där måste väl vara något som är bra.
Om jag lyssnar på vad min axel vill ha så säger den "värme". Är det värme som jag ska lägga på ? I så fall har jag en vetekudde som jag kan använda.
Kramen
Värme skall du undvika om du har en inflammation. Vid en sån bildas det värme av själva inflammationen, därför bör du hellre kyla ner den. Använd en isklamp som du lindar in i en frottéhandduk. Lägg isklampen på skadan en stund, eller tills du käner kylan tränger igenom. Ta bort den och låt området värmas upp igen, innan du lägger dit isklampen igen. Växla så under dagen med några timmars mellanrum.
Det finns många örter med inflammations dämpande effekt. Kanske du skulle pröva nåt örtte..? Eller ingefärakapslar som MaMa var inne på?
Akupunktur är suveränt men det är helst traditionell kinesisk akupunktur som du ska få. Tyvärr kan de flesta sjukgymnaster bara den smärtstillande akupunkturen. Jag går hos en Sjukgymnast som varit i Kina flera gånger och lärt sig den djupgående som kan lindra och häva inflammationer bl a.
# 6 - Misstänkte att det var kyla som skulle till. Huuga! Men jag ska göra som du säger, ska testa detta redan ikväll.
# 7 - Vad är det för skillnad med kinesisk och traditionell akupunktur?
Men kyla funkade inte på min inflammation så ta det försiktigt i alla fall. Jag tänkte på att du har Dercum som jag!
Kinesisk djupgående går på djupet. När det gäller just akupunktur så finns de andra här som kan svara bättre än jag på det.
Men sjukgymnasterna brukar gå en kort kurs med inriktning enkel smärtlindring säger min sjukgymnast som lärt sig den djupgående. Hon kan sänka blodtryck och få fart på magar och hämma inflammationer. Kan t o m hjälpa folk att sluta röka.
Och det bästa av allt är att hon ansluten till FK så det kostar 100 kr/gången plus att det går på högkostnadskortet.
Annars brukar många ta bra betalt om de har privat praktik och det måste de väl för att klara sig och de behövs i dagens läge dem med.
Jag satt med kylklamp i 30 minuter ikväll, och flyttade den tre gånger. Nu känner jag en möjlig lättnad, men jag är rädd för att jag får onte av isen i morgon. Det brukar vara så när jag kyler kokande och brännande muskelfästen vid skuldrorna. Har ju också dercum.
Jag hade tänkt någon som är med i FK, annat har jag inte råd med, tyvärr. Om jag hade pengar……..
Det är ju lite långt att åka till Östersund..hihi! Men du jag ska fråga min sjukgymnast om det finns hennes motsvarighet där nere. Hur långt kan du tänka dig att åka 10 grr per behandlingsomgång??
#10 Du får inte låta isklampen ligga på för rlänge bara. Det kan ge köldskador. Du känner själv när det börjar kyla, så ta bort den då. Det här är bara en tillfällig metod man kan ta till innan man får behandling, men den brukar lindra lite. - förutsatt att man inte dras med åkommor då man inte tål kyla..
Då det gäller akupunktur så skiljer det inte mycket när man behandlar mot inflammation eller smärta. Det är inte symptomet man utgår ifrån utan åkomman. Inflammationen ger smärta och då sätter man nålarna utfrån den kunskapen. Och som jeremina säger så får man numera akupunktur på vårdcentraler och sjukhus också.
# 11 - Så långt som Malmös busslinjer räcker. Jag har ingen bil nämligen.
# 12 - Jag tror inte att det blev några köldskador. Jag flyttade isen hela tiden så att det inte skulle ligga på samma ställa. Virade en bit frotté om klampen.
Nu har jag varit hos en sjukgymnast. Besöket var positivt eftersom det finns hjälp att få.
Sjukgymnasten förklarade vad som händer i rörelseapparaten i axeln och varför det blir inflammation och gör ont.
Jag är inte blockerad i axeln som jag trodde. Detta visade hon genom att hon lyfte min arm och jag var passiv. Då fick hon upp armen som jag inte kan få med mina muskler.
Så nu ska jag göra några övningar varje dag, komma dit efter en vecka och få ett nytt program. Om nu inte detta skulle hjälpa så kan hon sätta in akupunktur.
Så hopp finnes …….. 
# 14 Så kul att hopp finns … och grattis till det Morgaine 
/kram Spanaren
Jag har tagit akupunktur i liknade symptom. Sedan fick jag tips av naprapaten, att använda Japansk pepparmyntsolja, några droppar 2-3 ggr om dagen på den/de onda ställerna i kroppen. De droppar lindrar inflamation. Hälsobutiker säljer de.
Krya på dig.
Kram Pirkko
# 16 - tack för tipset, ska se om jag får tag på det.
# 15 - Ja du kan tro att jag blev lättad. Det är ju också väldigt viktigt att man är mentalt rätt inställd. Jag var nära på gränsen att börja tvivla.
Hejar på! (Det brukar vara svårt för vissa av oss att träna hemma…ingen nämnd, ingen glömd!
)
Japansk pepparmyntsolja…tack för tipset. Lägger på minnet. 
# 18 - De som tycker så, får ta sig själva i kragen, jueee
Jag ska pröva den där oljan också. Faktum är att jag stod och hade en liten burk Tigerbalsam och funderade länge och väl. Fast man vet inte. Det är ju en riktigt se-på-fan-salva.
Drygt två år har gått nu, hur gick det med axeln?