Vänta länge för att få effekt
Jag undrar- i all vänlighet - varför det tar sådan lång
tid för smärtstillande m m inom det alternativa ?
Man kan få vänta i flera veckor och så kostar det ofta
en del.
Dessutom så kanske det inte har någon effekt när
dessa veckor har gått.
Och vem vem, om det har effekt så är det kanske
kroppens eget läkningssystem som har gjort att
de akuta besvären har gått över.
Det är absolut ingen kritik, utan jag bara undrar
varför det tar sådan tid jämfört med smärtstillande
från sjukvården. Treo tar ju c.a 30 min och så är
huvudvärken borta, samma sak för mediciner mot
migrän.
Med vänliga hälsningar !
Nu är det ju så att det finns väldigt många som inte blir hjälpta av Treo eller medicin mot migrän eller annan värkmedicin.
Det vore ett önsketänkande för flera om det bara skulle ta 30 minuter så är det borta
/Maria
Men vad jag undrar är varför jag måste vänta i flera veckor för
att se om de alternativa medicinerna har effekt ?
Det beror ju på vad det är för alternativa mediciner du syftar på. De flesta naturmediciner fungerar ju på längre sikt och är inte centralstimulerande och direktverkande som "vanlig värkmedicin"
/Maria
Naturläkemedel har syftet att återställa en obalans, medan vanliga läkemedel innehåller betablockerare, d v s ämnen som hindrar smärtimpulserna att nå hjärnan. Smärtstillande inom naturmedicin låter inte riktigt rumsrent heller, eftersom naturmedicinen har som syfte att läka det som är sjukt, inte bara ta bort symptomen vilket vanliga smärtstillande medel gör. Förstår du skillnaden, eller uttrycker jag mig luddigt..?
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
De gånger jag sjäv haft huvudvärk av olika orsaker (kotfel, infekterad tandrot, kranialfel) så har behandling gett smärtfrihet inom en halvtimma, oftast inom några minuter. Men det finns säkerligen andra orsaker som även vid rätt behandling tar längre tid innan värken ger med sej. Jag har då behandlat mej själv med kinesiologi.
Håller med tuva-Lena i inlägg #4
De flesta naturkurer går ut på att återställa balansen, hjälpa/trigga kroppen att tillverka eget skydd i form av immunförsvar, något som kroppen har slöat till att tillverka själv.
Inte ersätta kroppens egen förmåga att tillverka nödvändiga ämnen. Då tar det ett tag innan processen kommer igång så rejält att man känner skillnad! Ibland blir man tom sämre ibörjan innan det börjar gå åt rätt håll.
Lite så tänker man inom alternativbehandlingar.
Tycker du fick bra svar av #4 o #6. Dock blir jag nyfiken på vad det är för behandling som getts? Det är många faktorer som spelar roll. Kroppen är väldigt komplex och det kan ta tid att hitta rätt behandling! Det finns väldigt många olika alternativa behandlingsformer som det finns läkemedel att prova.
Det finns dom inom skolmedicinen som kämpar med smärtproblematik som knappt har en märkbar effekt av de olika farmaka och som tyvärr får dras med alla möjliga bieffekter. Många jag möter med akuta smärtor har inte heller effekt av läkemedel.
Generellt tycker jag inte man kan säga att det tar längre tid inom det alternativa. Det finns effektiva örter vid akuta. samt kroniska smärttillstånd att ta.
"Går mot strömmen med stora steg"
carinafolkesson@blogspot.com
..vill inte få bannor av Tuva-Lena elr Ians
genom att säga mot klokheterna hur naturmedicin helar
istället för "döva" :- )
nämner bara en naturlig smärtstillare,Älgört(salisylsyra)
mina tinkturer hjälper inom 30-60 minuter,beroende på ..smärtnivå
och antal droppar..
de få gånger jag ..behöver,jag brukar oftast kunna värka ut snmärtan..
; penke
Får korrigera mig lite då ;) För det ex du tar Penke. .är ju ett ex på en sk naturlig smärtstillande som verkar snabbt. Och fungerar som vilken smärtstillande som helst. Jag tänkte mer glucosamin, djävulsklo, nyponpulver etc. ..som jag provat mot ledvärk ex. De tar tid innan de får full effekt. ..upp till en månad iaf för djävulsklon. Även behandlingar som zonterapi, akupunktur etc tar tid att få full effekt av o kan ge en först försämring. Tack fler du tog upp ex med älgört! Gör du dem själv Penke?
min älgtinktur har jag gjort själv,så det är inte vilken som smärtstillande som helst :-P
jo,jag är med i dit tänk,vet tex. att "många" zonterapeuter som säger till nya,
kom tre fyra gånger innan "du" bestämmer dig om det är bra för dig
Tack säger jag till dig,nu fattar jag varför "slumpen" kastade nyponpulver i min väg,det ska jag börja testa med från i morgon
förutom att jag ska göra ett expriment till våren,
ta nässeldroppar i tid innan allergi-säsongen
istället för som ..plåster
mvh
; penke
Penke! hej min vän!
Och va klok du är! Självklart är det älgörten som är bästa smärtstillaren vi har i naturen. En annan väldigt bra ört är vide som också innehåller acetylsalicylsyra. Jag har torkat både-och, dessutom har jag växtolja gjord på vide - och nässla, förstås.
Kram till dig "Örtagubben"!
Apropå älgörten, så läste jag härom dagen i lokaltidningen att den går lika bra att göra saft på som fläderblommor. Vi har ju inte fläder här uppe men just älgörten är den växt som bäst motsvarar smaken av fläderblomssaft. Torkad älgört doftar helt enkelt underbart! Kan tänka mig att den får en lagom söt smak som saft..
Har hört att mattram ska vara effektivt mot huvudvärk. Någon av er som har erfarenhet av det?
Ska absolut testa att göra en älgörtstinktur till sommaren. Tack för tipsen! 
"Går mot strömmen med stora steg"
carinafolkesson@blogspot.com
Tuva-Lena! Salut mon ami :- P
*Äsch*,ibland har jag tur när jag ..tänker
vad kul att du rankar älgört så högt,
även om jag blir nyfiken på att ..torka videbark
fast nu blir jag osäker på om jag har någon i närheten..
men,men..än så är det vinter :- )
växtolja på vide och nässla !!
hur o vad har du den/det för..??
..som flädersaft,det kan jag tro..om älgörten
undrar bara varför inte hela saften blir smärtstillande :-)
*kramen*,örtagumnan
*skratt* med örtatösen blir vi en liten klan
; penke