Annons:
Etikettalternativmedicin-djur
Läst 4320 ggr
Liniloto
2012-10-31 10:05

Stötta lever/galla

Vad kan man ge för att stötta lever/galla hos hund med leversjukdom/leverskada?

Annons:
Liniloto
2012-11-02 10:31
#1

Putt.

Kanske var det att det är till hund som gör att ingen vill svara?

Vad skulle man ge till människa?

Tacksam för tips!

kattfot
2012-12-19 17:33
#2

Äta en kost låg på kolhydrater och med mycket fett. Vara försiktig med frukt. Stora mängder fruktsocker kan orsaka fettlever. Även hos människor! Stora mängder kolhydrater orsakar grus och stenar i gallblåsan. När det gäller hundar, tänk på vad vargar och andra vildhundar äter. Fettrika inälvor äts som regel först. Fett och protein helt enkelt. Att många foder till katt och hund innehåller mycket kolhydrater i form av vete, ris, potatis, soja, majs, frukt, socker är en helt och hållet onaturlig kost till våra husdjur. Vetet innehåller dessutom gluten. Gluten är klister. Inte alls konstigt att hundar och katter blir överviktiga, får diabetes, artros, eksem, allergier och andra sjukdomar precis som vi människor. Jag tror också att många foder innehåller växtfetter som framkallar inflammation (många sjukdomar beror på inflammation) tex solrosolja, majsolja. Dessa fetter är inte heller naturliga för katt och hund. De är köttätare så de ska äta animaliskt fett. Det börjar komma en del kunskap om detta med "artegen föda" bland människor som jobbar med djur, en del djuraffärer har personal som kan detta, en del veterinärer kan det också. Ett exempel på fodertillverkare som gör glutenfri lågkolhydrat-högfettfoder är orijen. Lite dyrare än högkolhydrat-lågfettafoder men å andra sidan blir djuren mättare på mindre mängd av orijens foder. Googla på sund hund tror jag, en veterinär i Malmö som förespråkar artegen föda. Motsvarande livsstil hos människor är stenålderskost/paleo/lchf. Jag tycker det är logiskt att även vi människor ska äta mättat animaliskt fett eftersom bröstmjölk innehåller mycket av det. Moder natur har här visat oss vilket fett som är bra för oss. Håller man sig till en vegansk kost blir det endast de omega 6-rika inflammationsframkallande växtfetterna man får i sig, tipset är då att införa kokosolja (finns med och utan smak på hälsokost och välsorterade matbutiker) som är så nyttig för oss. Har antivirala egenskaper och innehåller laurinsyra precis som bröstmjölk. Och så måste man ta tillskott av B12. Detta var bara ett litet sidospår, mycket viktigt dock.

kattfot
2012-12-19 17:38
Ians
2012-12-20 09:44
#4

Bra inlägg Kattfot! Glad

Liniloto
2013-01-07 15:08
#5

Tack kattfot! Min hund äter färskfoder (kyckling, vom, inälvor etx) utan kolhydrater (bara lite bär ibland) och får extra kokosolja, smör eller annat fett. Jag är helt på din linje där!

Nu ger jag periodvis även krossade mariatistelfrön eller maskros, för att hjälpa hennes lever.

Någon som har andra förslag?

Upp till toppen
Annons: