Annons:
Etikettövrigt
Läst 813 ggr
shigne
2/1/13, 8:53 AM

Morgonbubbel 1 februari

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gomorron!

Ledig idag, -9 och strålande sol!

Inga planer för dagen - kanske lite städning, tja vi får välan se vad som händer och sker!

Ha en underbar dag alla….o är rädda om Er och om dagen!

kram

Annons:
Tuva-Lena
2/1/13, 10:00 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Go'morron shigne!

Samma här ungefär, 10 minus och flödande sol! Vitt vitt så vitt vart ögat ser. Vackert! Glad

Sitter och funderar på avfolkningen jag.. tråkigt när små samhällen försvinner för att både service och jobb läggs ner. Verkar som det finns en brytningsgräns när ett samhälle dör ut och människorna tvingas flytta. Min vän som kom från inlandet, ca 15 mil härifrån berättade att när han var barn bodde det 1500 personer där han växte upp - nu bor där ca 600.. Är ett samhälle tillräckligt stort för att vara "självförsörjande", både på jobb och service, så verkar det klara sig, även om befolkningsmängden kan variera med några hundra personer. Går det däremot under "brytningsgränsen" så avfolkas samhället i lavinfart.. Något för våra politiker att fundera på kanske..? Där jag bor nu över vintern, får man t ex inte ta lån längre för att bygga nytt, istället fyller man de gamla husen med en ny population när den gamla dör ut. På så sätt stannar befolkningsmängden på samma nivå ungefär men samtidigt så blir boendet dyrare för dem som flyttar in i de gamla husen, för renovering är dyrare än att bygga nytt, d v s lånevillkoren är sämre. "Min stad" har haft samma befolkningsmängd i decennier, så troligtvis ligger brytninggränsen kring 10 000 innevånare - med god hjälp av de mindre samhällena utanför då förstås som ju genererar både jobb och service till "centralorten". Samtidigt mister dessa mindre samhällen sina skolor, vårdcentraler, affäerer, postservice, banker m m….Obestämd det som skulle kunna rädda samhällena för det genererar jobb! Är det något vi borde ta tag i så är det avfolkningen av inlandskommunerna!

Det motsatta problemet torde vara att man får betala ca 2 miljoner för en ETTA i Stockholm! Samtidigt får man några hundratusen för en villa med endast 20 år på nacken i min kommun! Upp-o-nervända världen och det är politikernas verk..Rynkar på näsan

Önskar er en fantastisk dag!Glad

Bilden lånad av sverigesradio.se

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Toyan
2/1/13, 10:02 AM
#2

En god morgon till dig shigne och alla som tittar in.

Ledig dag, sol och 3 minus, härligtGlad

Tvätt och lite annat pyssel står på schemat, en promenad får det bli mellan turerna till tvättstugan.

Ett knippe cyberkramar kommer farande till er allaKyss

Ians
2/1/13, 10:30 AM
#3

Godmorgon på Er!

Shigne, tuvan och Toyan…och alla andra som kikar in senare!

Morgonen började med att finslipa yoga klassen som jag skall starta upp nu i februari.

Skall köra "afterwork" yoga en eftermiddag i veckan på jobbet. Tänker ha det som en praktisk övning i att vara lärare.

Upplägget blir enkelt, och riktar sig till dem som inte prövat yoga förut eller det var länge sedan…..och för allmänt stela kollegor som behöver mjukas upp.

Vad tror ni om upplägget?

  • Först lite fri dans till häftig afrikanskmusik för att skaka loss arbetsdagens stelhet o stress….i 3-5 minuter, för att få upp flåset och glädjen i kroppen.

  • Några solhälsningar 3-5 st…vi går ut långsamt med några få tills de lärt sig hur det skall gå till Flört

  • En serie medicinskyoga övningar för lymfsystemet

  • Egen massage för lymfsystemet

  • Och avslappning

Passet är tänkt att vara 1 timme långt. Har klockat mig själv med detta upplägget och det tar 45 min för mig som vet hur jag skall göra.

Önskar alla en underbar fredag…själv skall jag jobba…Det blir väll rena semestern efter denna veckans övningar i stresshantering Skrattande

Toyan
2/1/13, 11:48 AM
#4

Hej på dig Tuvan, du hann skutta in emellan här, ha det gottGlad

Tuva-Lena
2/1/13, 12:23 PM
#5

Hej på dig Toyan!Glad Ha det gott du med, en underbaaar fredag önskar jag dig!Kyss

Ians, den där lektion slår an på vem som helst, både rolig och avslappnande, precis som en yogalektion skall utformas. Ja solhälsningen kan var påfrestande för den som är ovan. Det är ju andningen som man måste träna in och att både utföra rörelser samtidigt som andningen skall harmoniera med rörelserna är det svåra för den ovane i början - man blir slut och vill gärna ta ett extra andetag för att inte bli yr i mössan.Foten i munnen

Du kommer att göra stor succé!Tungan ute Lycka till kära vän! (Idag blir det yoga även här i Ådalen..)Flört

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

LottaO
2/1/13, 12:54 PM
#6

Hej på er! Sitter på jobbet. Slutar 13 idag sen har jag och barnen helgen tillsammans. Pappan åkte till Falun idag! Tyvärr ingen sol här. Någon minus! Seriös och välvillig fråga, Tuvan. Vad anser du politiker kan/ska göra för att få folk att vilja bo kvar på landet? Skola och omsorg är ju politiskt styrt. Och ska prioriteras med de medel som finns. De andra sakerna är affärsdrivet och som jag ser det inget politiker kan göra något åt. Det är därför jag undrar. Vad kan göras?

Dansa kan man alltid göra!

Annons:
abbis
2/1/13, 2:06 PM
#7

God lunch på er..

Macklunch här..Sol och skridskois på kanalen bredvid butiken..

Björns varma choklad på 70% criolloböna finns att köpa,,

Det är bara att snurra på sig skridskorna och komma..

Ny revisor idag jipppii..

Pratat med sonen som nu sitter på bali ..Dom flög dit från thailand..Härligt att höra hans röst när han säger -Jag saknar dig mamma men jag saknar inte sverige….-

Nu ska jag dreja lite en skröjugn packad med beställningar..

ha  en skön fredag

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Elpida
2/1/13, 5:00 PM
#8

God eftermiddag"

Fullt ös medvetlslös…har min jobbardag varit. Det är iofs tur att så många vill komma och ha konferens hos oss!

Även hemma har det varit fullt ös. Hundarna fick inte sin förmiddagsrunda eftersom damen som ska rasta tappade vår husnyckel. Hon gick runt huset och kollad om någon annan dörr var öppen (jag bad henne…) och hundarna hade då gått bärsärkagång inne. När barnen kom från skolan var huset upp och nervänt. Gardinstängerna låg på golvet, de hade lyckats få upp lådor, tuggat sönder hundbajspåsarna, ett par strumpor, sin liggmadrass, några vantar och lämnat ett allmänt kaos…. Som tur är har jag två gullungar och de städade efter hundarna tills jag kom hemKyss.

Maken ska med minstan till badhuset, själv ska jag nog stanna hemma och pyssla med annat!

Ians - låter som ett bra upplägg!!!

Abbis - du låter piggare idag!

Kram på er

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Upp till toppen
Annons: