Annons:
Etiketthälsokost-kosttillskott
Läst 1722 ggr
Ians
2013-02-08 14:14

C-vitamin

Enligt nya rapporter så kan överdrivet intag av C-vitamin ge njursten. Då främst bland män som verkar vara ordentligt i risk zonen.

Detta gäller överdrivet intag av kosttillskott med höga doser av C-vitamin. Man har inte sett att C-vitamins intag via kosten gett samma effekter.

Själv är jag nog lite skeptisk till allt förstora intag via kosttillskott överhuvudtaget.

För några år sedan var jag inne hos hälsokosthandlaren o skulle köpa Omega-3, han prisade speciellt en sort som "motsvarar 1 kg sill varje dag"

Min motfråga var " Hur nyttigt kan det vara att äta 1 kg sill varje dag….om man inte är Mås villsäga ? " Vilket fick handlaren att purkan till rejält.

Visst att man intar kosttillskott men någon måtta får det väll ändå vara! Om man inte har uttalade brister av något.

Dessa brus C-vitaminer har jag alltid sett lite skeptiskt på 1G c-vitamin i en för mig välldigt suspekt brus form….de känns varken naturliga eller nyttiga.

Så att det ger konstiga effekter i kroppen är inte förvånande alls. Och de säljs överallt kiosker, matvaruaffärer etc etc som en Quick fix mot förkylningar etc etc

Överhuvudtaget är det inte bra att överdosera En vitamin, det kan störa balansen och upptaget i kroppen av andra vitaminer och mineraler. En multivitamin är bättre om man känner att man varken orkar eller kan få i sig vitaminerna genom maten. Det kan ju bero på olika saker att man äter dåligt…..dåliga tänder, allergier, matleda, sjukdom etc etc

eller att man är så stressad i sin vardag att man inte hinner se över sitt mat intag enligt kostcirkeln. Så ingen skam o skuld över det….men någon måtta på hur mycket man smäller i sig bör det ju vara!

Annons:
abbis
2013-02-08 18:58
#1

Såg det där reportaget..

Förr sa man att allt kroppen inte behöver kissar man ut..Trodde man då. Jag har själv aldrig ätit extra kosttillskott utan en varierad kost istället..

Sambon däremot som är så duktig på sånt här vrääääker i sig C-vtamin när han känner att han börjar få ont i halsen..Så har han haft 2 njurstenar som dom varit tvungna att skära upp njuren för att få ut..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Tuva-Lena
2013-02-09 10:33
#2

Mmm, jag såg också det där reportaget och jag är en väldigt dålig vitaminintagsmänniska måste jag säga. Nu i vinter äter jag faktikst D-vitamin, 10 mikrogram per tablett, inget överdrivet intagb alltså. Annars dricker jag juice och äter fruktsallad mest varje dag.. räcker nog tror jag och är aldrig sjuk heller. Glöm inte heller Frisk luft!

Sedan vill jag protestera mot det du skriver att det är ok att inte hinna med, eller se till att man äter en varierad och näringsrik kost: vad skall man se till att hinna med om inte att försöka hålla sig vid liv och vara frisk? är man så in i norden upptagen med annat att man inte hinner intressera sig för sin hälsa, då är det någonting som har gått galet. Och quick-fix metoderna är inget att stödja sig på, förr eller senare uppstår en brist i kroppen och man ramlar lika fullt dit. Risken är dessutom överhängande, att just överdosering av vitaminer och all sköns tillskott tar över för dem som tar till vitamin-och tillskottsmetoderna för att döva sina dåliga samveten, och känner sig "säkra" just av den anledningen.

Nej ät rätt, motionera i lagom mängd, se till att få frisk luft och njut av din egen tystnad nån gång. Det är bästa sättet att bibehålla sin hälsa i en stark kropp!

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Tuva-Lena
2013-02-09 10:44
#3

Låter jag arg? Ja jag blir arg när människor inte tar ansvar för sina egna liv. Man kan missköta sin kropp i decennier, sedan när man blir sjuk söker mna sig till sjukvården, som man förväntar sig skall fixa allt tillrätta igen. Tänk så mycket tid och resurser sjukvården skulle få över till patienter som är sjuka genom genetiskt betingade sjukdomar, eller genom skador eller infarkter för den delen, om den slapp kolla upp hur vi människor skötte vår hälsa - som egentligen är vårt eget ansvar..

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Ians
2013-02-09 13:19
#4

Tuvan….

Egentligen håller jag med dig, när det gäller att man inte har tid att äta rätt.

Det går egentligen lika fort som att äta fel. Det krävs bara lite planering!

Men så har vi dem som tex är ute på vägarna och far i tjänsten som inte alltid kan få tag i näringsriktigmat, för mycket av det som serveras ute är "varmhållet" och då försvinner mycket av näringen.

Men det väll inte alla som slarvar med maten som tillhör den kategorin

Själv gör jag tex stor kok med bönor och kikärtor. fryser dem och slänger ner dem i en sås eller gryta…när jag har bråttom och inte hinner….ris eller potatis och en sallad till. Mycket frukt och så min frukost smoothie med bär och ett pulver med hampaprotein till det. Håller mig mätt länge och ger mig en bra vitaminstart på dagen.

Har valt att dricka denna smoothie istället för smörgåsar på morgonen… min akilleshäl är just smörgåsar, så jag försöker undvika bröd.

NiklasTyreso
2013-02-09 21:05
#5

Studien visade att män som drack c-vitamin brustabletter varje dag riskerade få njursten. 

Brustabletter består till största delen av kalk (kaciumkarbonat) som är basiskt och reagerar med, brusar och buffrar den sura c-vitaminen (askorbinsyran).

Det behöver alltså inte vara c-vitaminet som ökar risken för njursten, utan det dagliga tillskottet av kalk från brustabletten.

AntoniaUtanX
2013-02-10 00:07
#6

Det är nog inte C-vitaminet i sig som orsakar njursten, utan alla tillsatsämnen som finns i brustabletterna.

Äter man mycket C-vitamin i form av ekologiskt frukt och grönt, så tror jag inte det är någon fara.

Jag får faktiskt känslan av att det är skrämselpropaganda från läkemedelsföretagen. För OJOJOJ, vad gärna de vill ha patent på vitaminerna!

Annons:
NiklasTyreso
2013-02-10 19:28
#7

Jo det är brustablettens tillsats av kalk (kalciumcarbonat), i samma form som finns i naturligt äggskal, som bidrar till njursten/kalkavlagringar i njurarna.

Ians
2013-02-10 19:50
#8

Ja det är ju det jag misstänkt att :

**De känns varken naturliga eller nyttiga. De där brustabletterna!
**

Dock skall man vara lite restriktiv med att ensidigt intag av enskilda vitaminer och mineraler, om man inte har en uttalad brist. För som sagt innan, det kan störa balansen och upptaget av andra vitaminer och mineraler.

Det finns vissa sjukdomstillstånd som kan lindras eller läka ut om man tar stora doser av något, men då bör man rådgöra med någon som har ordentlig kunskap och erfarenhet, och inte själv experimentera. För det kan bli riktigt illa. 

Annars råder nog samma regel för vitaminer o mineraler som för det mesta i livet….Lagom är bäst!

Upp till toppen
Annons: