Annons:
Etikettrecept
Läst 2144 ggr
shigne
2013-03-16 09:13

Blåbärslimpa

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

BLÅBÄRSLIMPA

  • 75g torkade blåbär
  • 1 msk kanel
  • 2 msk rom
  • 100 g mandel
  • 50 g valnötter
  • 50 g skalade sesamfrön
  • 2 msk fiberhusk
  • ½ tsk salt
  • 2 tsk bakpulver
  • 50 g mandel, grovhackad
  • 1 brk kesella, 10%
  • 6 ägg
  1. Sätt ugnen på 175 grader
  2. Lägg blåbären i en skål och häll kokande vatten över. Låt bären svälla några minuter.
  3. Häll av vattnet och blanda bären med kanel och rom. Låt blandningen stå och dra ett tag.
  4. Mixa mandel, valnötter och sesamfrön till mjöl och blanda med fiberhusk, salt och bakpulver i en bunke.
  5. Vispa ihop kesellan med äggen i en separat bunke och blanda i blåbären i rommen och den hackade mandeln. Blanda allt och låt smeten stå och svälla i ca 10 minuter.
  6. Häll upp i en smord form som rymmer 1½ liter.
  7. Grädda i 80 minuter i nedre delen av ugnen.
  8. Låt brödet svalna på galler under en bakduk. Skär upp i skivor när brödet svalnat helt.
  9. Förvara brödet i kylen.

Spännande eller hur?

Men jag  hoppade över rommen och provade blanda i arrak istället – det finns ju alkoholfri sån i små flaskor i matvarubutiken. Istället för blåbär tog jag torkad frukt (aprikoser, fikon och äpplen) som fick stå och dra i arraken… Kunde ha haft i lite större bitar nötter för tungmotståndets skull - men det är ju en smaksak. Gott, gott iallafall!

Annons:
LottaO
2013-03-16 09:23
#1

Ja men det låter ju supergott!!! Var det det du visade häromdagen som jag tackade nej till? Jag ångrar mig!!! Måste testas!

Dansa kan man alltid göra!

Tuva-Lena
2013-03-16 10:00
#2

Åh gud så gott det låter! Den måste jag också testa och vet du, jag har torkade blåbär sen i höstas.. fast nån sprit har jag inte, kanske sambon har lite rom..? Ser jättegoood ut shigne!😛Saftigt, gott ut!

Nu ser jag att du använder bakpulver istället för jäst också. Är det någon tanke bakom det, eller ..? Att man har bakpulver istället för jäst? Kanske skonsammare mot magen..? Och du, vad är fiberhusk? kan man ersätta det med nåt annat, eller går det t o m att utesluta? Låter  som nåt som sätter igång magen i alla fall.👍

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

shigne
2013-03-16 11:58
#3

Fiberhusk går att köpa i matvarubutiker - brukar för det mesta stå bland glutenfria produkter. 

Fiberhusk är pulveriserat Psylliumfröskal - går kanske bytas ut mot nått annat, en jag kör med Fiberhusken….

LottaO
2013-03-16 17:31
#4

Jag vet inte om det går att jäsa degar/smeter utan mjöl. Jag tänker att det är därför det inte är jäst i. Jag har en i ugnen nu! Tog frysta blåbär, tinade och lät rinna av. Glömde köpa sesamfrön så jag tog lite mer av mandel och valnötter. 2msk bakpulver låter mycket. Tog det, men ska det vara så? Hoppas på att få njuta lite bröd med god ost ikväll i alla fall

Dansa kan man alltid göra!

LottaO
2013-03-16 19:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Så här ser det ut

Dansa kan man alltid göra!

Tuva-Lena
2013-03-17 10:15
#6

Underbart Lotta! Ser nästan ut som en smaskig chokladbit!😛

Jaa nu ser jag ju, det finns inget mjöl i!😮 Ja men då är det nog som du säger Lotta. Skall bli spännande att prova..😉

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
LottaO
2013-03-17 14:34
#7

Med blöta blåbär behöver det nog tio minuter till i ugnen. Det var lite blött. Skärbart men inte perfekt. Men GOTT!!!!

Dansa kan man alltid göra!

Ians
2013-03-17 16:46
#8

mmmm tack för inspirationen…DETTA skall testas!

LottaO
2013-03-25 22:58
#9

Nu har jag bakat två limpor och ska ta med till jobbet imorrn. Vi har en trevlig tradition att den som har kaffevecka bjuder på frukost på tisdag morgon efter avdelningsmötet. Hoppas de gillar det! Har gjort så gott som enligt receptet utom att jag bytt sesamfrön mot mer valnötter och 2 tsk bakpulver och inte 2 msk. Och så mina färska (frysta) blåbär! Tog 200 gr till dubbel sats smet!

Dansa kan man alltid göra!

shigne
2013-03-26 07:02
#10

Ooopppsss!!!  Skäms

Rätt av dig Lotta - det ska vara 2 tsk bakpulver!!

Ians
2013-03-26 09:38
#11

Jag ändrade det i ditt recept ovan Shigne…så nu står det 2 tsk bakpulver istället 😉

Upp till toppen
Annons: