Annons:
Etikettövrigt
Läst 861 ggr
Tuva-Lena
3/15/13, 10:02 AM

Lagar du din egen mat?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Läste just en artikel om hur viktigt det är för hälsan att äta riktigt tillagad mat. Varje gång man värmer upp maten går ju en del av näringsämnena förlorade och sedan vet man ju inte numera, vad maten innehåller, för att inte nämna olika tillsatser som kan finnas i färdiglagad mat, s k snabbmat.🤔

Frågan lyder alltså. Äter du hemlagat eller färdiglagat, eller kanske båda delarna för att spara tid?

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
VildaVittra
3/15/13, 10:06 AM
#1

Som födoämnesallergiker har man sällan något annat val än att äta hemlagat.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Mandra
3/15/13, 10:08 AM
#2

Vi äter i princip alltid hemlagat. Kan bli någon pizza varannan månad, men INGEN färdiglagad fryst mat eller andra typer som finns.

Min gubbe är pensionär, har jobbat med livsmedel halva livet, så han lagar den mesta maten - hemlagat alltså. Jag har egen kock hemma alltså. 😃

Toyan
3/15/13, 10:11 AM
#3

Alltid hemlagat, tål inte laktos och har IBS-mage, får tänka på vad jag stoppar i mig.

Ians
3/15/13, 12:02 PM
#4

För det mesta hemlagat eftersom jag lever på mycket grönsaks juicer, råkost o vegetariskt.

Men det händer att jag köper med mig något till jobbet när tiden är knapp…ex när jag jobbar flera nätter i sträck. Annars blir det bara mackor på nätterna o det försöker jag undvika.

Tuva-Lena
3/15/13, 12:02 PM
#5

Samma här, alltid hemlagat. Visst blir det tråkigt ibland att hitta på vad man skall äta, men sedan jag hittade "kokaihop" på nätet så har jag fått en liten hjälp på vägen att hitta nya och spännande maträtter. Pizza, självklart men knappast mer än några gånger om året.

Mandra, vilken skatt du har i gubben! Tänk att ha en självgående kock i huset!👍

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

LottaO
3/15/13, 12:19 PM
#6

Äter hemlagat hemma. Går ofta ut och äter på lunchen. Då är det bortalagat. Pizza någon enstaka gång om året. Men jag kan nog säga att vi aldrig köper förpackad färdigmat. Men var går gränsen? Detta köper vi färdigt; Korv, pasta, burktomater, -majs, majjonnäs, ketchup, senap, pesto, torkade kryddor… Säkert en del annat också. Ost, fil, grädde… Mycket mjölkprodukter…

Dansa kan man alltid göra!

Annons:
abbis
3/15/13, 7:29 PM
#7

Har ju en privat kock..Lagar allt från grunden ..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

mayolica
3/16/13, 3:31 PM
#8

Egentligen ville jag ta det första alternativet, men det stämmer tyvärr inte alltid.  Det brukar bli ganska blandat.  När barnen var små brukade jag ofta baka bröd och lagat mycket själv från grunden, men nu har jag blivit lite mera bekväm.

~ mayolica ~

Sjöstjärna
3/16/13, 8:40 PM
#9

Jag äter i princip alltid hemlagat, några undantag per år blir det ju för det sociala umgängets skulle men det är allt. Jag har mer och mer insett matens betydelse för hälsan och hur mycket skräp livsmedelsindustrin stoppar i all processad mat. Har man en gång börjat läsa på innehållsförteckningarna så är det svårt att låta bli att tänka på vad det är man stoppar i kroppen. 😕 Jag har också blivit övertygad om att många av våra moderan sjukdomar till stor del kommer sig av att maten idag är otillräckligt näringsmässigt och den insikten är också svår att bortse från.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

shigne
3/18/13, 6:45 AM
#10

Hemlagat så långt det är möjligt! Älgkött och egen fisk ska alltid finnas i våran frys 👍

Fast vissa dagar är jag både låt och slösig, så då blir det halvfabrikat etc. Men jag mår illa av såna där färdiga portioner och pulversoppan får mig spyfärdig!!

Hellas
3/19/13, 11:14 AM
#11

Jag svarade Oftast hemlagat, ibland snabbmat.

Vi äter i princip alltid hemlagad mat men frågan är om korv, burkbönor mm. som man använder i maten räknas till halvfabrikat/färdiglagad mat?

Ibland äter jag ute, jag ser alltid till att det är bra mat som "hellagats" på restaurangen, vi har tur att ha en sådan vid jobbet.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

[tililili]
3/19/13, 9:42 PM
#12

Äter hemlagad, 95-100% varje vecka hela året
men väldigt ofta nedkyld och sedan micrad mat :/

gummimamma
3/23/13, 8:57 PM
#13

Det mesta av maten lagar jag själv från grunden, men det händer någon gång att vi köper halvfabrikat. Framför allt om gubben ska laga maten… När han ska vara kock får han bestämma vad han lagar för något, och då väljer han ibland den lätta vägen. Men vi köper aldrig de där frysta färdigrätterna. Och ska vi äta "ute", går vi hellre till en riktig restaurang än till McDonalds. Vi gillar att prova olika restauranger. De med god och vällagad mat besöker vi fler gånger. Maten behöver inte vara "fin, krångligt tillagad och dyr". Enkel husmanskost duger bra, om den är vällagad med bra ingredienser. En av våra favoritrestauranger är ett ställe där de har mycket wokrätter. Enkla och snabblagade, men såååå gudomligt goda!

Annons:
Pagan
3/25/13, 8:27 PM
#14

Har stått vid spisen måndag - söndag i en herrans massa år, bakat allt bröd mm, så nu känner jag för att slarva ibland. Ungarna är större, bara en är kvar hemma och jag njuter av att få tid till annat. Erkänner att jag ofta får dåligt samvete av att "slarva" med halvfabrikaten, men å andra sidan så har jag mer tid nu och det är härligt syndigt att värma mat som det står Findus på. In i micron och äta direkt ur förpackningen är ju klart bäst, för då slipper jag ju disken också. 😛För att inte tala om att jag slipper torka bänkar och spis. Får kompensera på helgerna och med en del frukt. Inte så att jag är slapp eller nåt………………😃

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Ians
3/26/13, 9:46 AM
#15

#14 Pagan man måste få leva också! ❤️

Pagan
3/26/13, 6:48 PM
#16

jamen prexis Ians🙂

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Upp till toppen
Annons: