Annons:
Etikettövrigt
Läst 821 ggr
Tuva-Lena
2013-04-01 20:47

Kallare klimat..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Läste just en artikel som går stick i stäv med vad klimatforskare säger: Vi går mot ett kallare klimat!

Enligt professor Nick Schulter vid University of California, som har forskat på egen hand kring just klimatfrågor, så går vi istället mot ett betydligt kallare klimat, inte minst vi som bor på norra halvklotet.

Hans forskning bygger på att när glaciärerna smälter, som dom ju gör vid polerna, så kyls havsvattnet ner och det får även havsströmmarna att ändra riktning, som dras in mot land i norra delarna av Europa bl a, där vi bor.

I norra Sverige skulle man då åter få permafrost, alltså att marken aldrig tinar - som på vissa ställen i Sibirien! I mellersta Norrland får man ett klimat som liknar det i som idag finns längst upp i norra Sverige! I södra Norrland och norra Svealand får man ett liknande klimat men inte riktigt lika långa vintrar och i Götaland kommer man att kunna se fram emot snörika vintrar som varar ca 6 månader!

Den holländske astrofysikern Hugo van der Schantz är inne på samma linje, klimatet kommer att bli betydligt kallare! Årets rekordvinter är alltså inget undantag!😮

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
abbis
2013-04-01 23:53
#1

Då lär vi knö ihop oss på ekvatorn hela högen..🙂

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Ians
2013-04-02 09:42
#2

Tror jag flyttar till Skåne 😉

Bybo
2013-04-02 10:44
#3

Jo, detta har jag också hört (bla pga Golfströmmen?) men, ändå åt andra hållet, med ev torkor och svält (där nere då)

mayolica
2013-04-02 12:27
#4

Här nere på västkusten är det ovanligt kallt för att vara den här årstiden, riktig iskyla i vindarna som kryper sej in genom kläderna. 🥶Jag sa till gubben häromdan att det känns som vi går mot en ny istid🤔

~ mayolica ~

Upp till toppen
Annons: