Annons:
Etikettyoga-qigong
Läst 2134 ggr
Tuva-Lena
2013-04-11 10:03

Lite om kundaliniyoga

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag började ju med denna fantastiska yogaform i söndags och har sysslat med hatha-och ashtangayoga tidigare, men det finns ingenting som hindrar att en fullkomlig nybörjare testar denna underbara yogaform!🙂

I kundaliniyoga är det större fokus på den mentala och andliga delen av yoga. Hathayoga (dit både iyengaryoga och ashtangayoga hör) består traditionellt av kroppsställningar och andningsövningar. I kundaliniyoga ingår kroppsställningar och andningsövningar, men också mantran och meditation. I hathayoga lägger man större vikt vid att bemästra kroppen, i kundalinyoga är fokus på att bemästra sinnet.

Kundaliniyoga är en autentisk yogatradition som passar dig som söker efter en andlig disciplin. Många av de yogaformer som lärs ut på spa- och gymanläggningar idag är fysiska träningsformer som har väldigt lite med andlighet att göra. Yoga är mycket mer än bara fysiska kroppsställningar, yoga är ett medvetandetillstånd som man kan uppnå genom att använda olika tekniker som exempelvis kroppsställningar, andningsövningar och meditation.

Vad utmärker kundaliniyoga jämfört med andra yogaformer?
De flesta kroppsställningarna i kundaliniyoga är relativt lätta att utföra. Nästan alla människor kan göra övningarna även om man är lite äldre eller inte har tränat på länge. Du behöver inte vara vig eller i fysisk toppform för att kunna göra kundaliniyoga. I de flesta övningarna kombineras rörelser med kraftfull andning, därför brukar man kalla kundaliniyoga för en aktiv och dynamisk yogaform. Kundaliniyoga är mer intensivt än klassisk hathayoga och iyengaryoga, men mindre fysiskt krävande än ashtangayoga.

Är kundaliniyoga farligt?
Nej, kundaliniyoga är inte farligt. Det är minimal risk att råka ut för en fysisk skada eftersom man gör alla kroppsställningar efter sin egen förmåga och alltid lyssnar på kroppen. Du bör också vara noga med att följa instruktionerna i yogapassen, göra övningarna i rätt ordning och respektera tidsbegränsningarna. Gör maximalt två yogapass per dag. Kundaliniyoga är utformat för att ge både fysisk och psykisk balans och stabilitet. Man arbetar med att stärka nervsystemet och rena kroppens energikanaler, vilket är en förutsättning för att kunna öka energiflödet i kroppen.

Kundalini är en form av livsenergi som redan finns inom dig själv. Enligt den yogiska traditionen har vi inte tillgång till all vår kraft och vi använder inte hela vår potential som människor. Kundaliniyoga handlar om att bli medveten om sin kraft, använda hela sin potential och öka sin livsenergi. Man kan bli rädd för sin egen kraft och samhällets makthavare kan definitivt bli skrämda av att människor är starka och självständiga, men egentligen är vår egen livsenergi inte någonting som är farligt.😇

Merparten av texten är hämtad hos

http://www.kundalini-yoga.se/vanligafragor.html

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
Ians
2013-04-11 18:12
#1

Tack Tuvan….Yoga är den bästa rehab träningen jag prövat! En träning som passar mig utmärkt, och har gjort så jag kan går normalt igen. Och att jag oftare tänker på att jag måste belasta den sidan som mitt "skadade" knä är på….och inte låta den andra sidan av kroppen ta allt.

Yogan strävar ju hela tiden efter att hitta och upprätthålla balansen i kroppens rörelser och det inre…för optimalt välmående , efter individens förmåga.

Pagan
2013-04-11 20:15
#2

ja yoga är ju bra på alla sätt och passar ju alla. Bikramyoga läste jag om för ett tag sedan. 40 graders värme, kan tänka mig att det får en att kämpa extra med disciplinen  Skulle nog inte passa mig. Jag gör min egen yoga, en salig mix av olika former, men den fungerar och jag har mina lata halvövningar också, för mindre smidiga dagar - som mitt i månaden till exempel. Bara man yogar upp sig så känns det mesta rätt ok.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Sameli
2013-04-11 20:57
#3

Jag tycker att det är dyrt med yoga!? Kollade upp om det fanns yoga i närheten av där jag bor och fick upp ett ställe som verkade bra, 200 spänn per tillfälle kostade det! Visserligen håller man på i 90 min, men ändå, det tycker jag är alldeles för dyrt!

"Man måste ge lite mer än man tar"

Pagan
2013-04-11 21:51
#4

Ja det tycker jag också. helst om man ska gå ett par gånger i veckan. men det finns en del fina videos på youtube Så du kan testa dig fram.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

shigne
2013-04-12 07:01
#5

En av mina klienter har börjat på just Kundaliniyoga och ger mig gladeligen information efter sina träningspass.

Själv har jag varit intresserad av just denna träningsform - såg ett program om fridykare som tränade detta. Jätteintressant.

Men som vanligt, jag får ju aldrig tummen ur, så att säga. Kanske dags att testa 🤔

Tuva-Lena
2013-04-12 09:36
#6

#3 Ja men usch, det var ALLDELES för dyrt! Det ska inte behöva kosta skjortan att hålla sig i form! Jag betalar 80 kr per gång, än så länge ska jag säga, för den här tjejen gör sin praktik till yogalärare just nu.. men jag hoppas att det inte blir dyrare än hundringen per gång för då vete sjutton om jag kan fortsätta jag också!

Ett bra tips var att kolla på youtube annars. Jag har aldrig deltagit i någon yogagrupp tidigare förrän nu och ändå har jag sysslat med yoga i sju år, köpte DVD:ar istället. Nöden är uppfinningarnas moder..😉

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
Sameli
2013-04-12 12:42
#7

Tuva-lena, 80 kr per tillfälle låter ju betydligt mer humant! 🙂Då hade jag verkligen kunnat tänka mig att testa en termin med yoga-träning 🙂

Köpa en DVD skulle nog inte fungera så bra för mig. Då skulle det nog inte bli av helt enkelt..

"Man måste ge lite mer än man tar"

Upp till toppen
Annons: