Annons:
Etikettrecept
Läst 3642 ggr
Pagan
4/25/13, 7:12 PM

Buljong utan tillsats

Jag söker med ljus å lykta efter en god buljong utan massa tillsatser. Helst inte vare sig socker eller jäst heller. Blir lite osäker på produkter man inköper på internet eftersom jag inte kan läsa all info på produkten. Har någon något bra tips? Tar gärna emot tips på både grönsaks och köttbuljong. Ska ha den som krydda i såser och i grytor, men kan också tänka mig att ta en kopp och smutta på ibland.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Annons:
LottaO
4/25/13, 7:40 PM
#1

Koka egen!!! Jag rostar ben i ugnen, sedan kokar rotfrukter, lök och ben. I många timmar! 15-20 sådär. Finns massor med recept på nätet! Jag har valt att inte ha så mycket salt, tar i det i maten när jag lagar. Senas kryddade jag ett kok med fyra pepparsorter, annars kan man ha vilka kryddor som helst. Kokar ner rätt rejält. Låter svalna lite och häller i iskubsplastpåsar. Sen bara att plocka direkt ur frysen, peta ner i såsen eller grytan. Eller bara dricka! Gott och nyttigt!

Dansa kan man alltid göra!

Pagan
4/25/13, 8:35 PM
#2

å bra tips Lotta, men om man e lite lat som jag så vore det bra med ett alternativ till😉

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

LottaO
4/25/13, 9:00 PM
#3

Fråga grannen om hen kan koka 😉

Dansa kan man alltid göra!

Ians
4/25/13, 9:23 PM
#4

Jag kör med Reneé Voltaires Lantbuljong bara bra grejer, dock jästextrakt i.

Lite dyr kanske men det blir det ju om det skall vara bra grejer. God framför allt och eftersom det är pulver så kan man strö lite över sallader etc som krydda också.

penke
4/25/13, 9:37 PM
#5

Jupp, jag skulle tipsa om Rennes också
 kanske dyr… iafla "många kronor"
 jag tycker den är dryg, o flexibel i sin pulverform ..
den finns både i butik, RVs hemsa o en del andra sajter

jag har också en fådd chilli-version som är kul 😛

(de djuriska har jag ingen koll på)

   penke

LottaO
4/25/13, 9:39 PM
#6

Är det ok med jästextrakt i, vilket jag är skeptisk till, kan man väl köpa kung markattas? Ekologisk, finns på Ica.

Dansa kan man alltid göra!

Annons:
penke
4/25/13, 9:54 PM
#7

(o)vananas makt .. ☺️
  jag vill inte slänga..men, jag ska kolla upp knug markatta ..
jag har iofs inte sett den på min ica.
 jag blev nyfiken om den är  ..bättre

   penke

Ians
4/25/13, 9:56 PM
#8

Glömde ju min andra favorit Biofood har buljong med jästextrakt och en utan. Tycker dock bättre om den med jästextrakt och lite socker i , men det är väl en vane sak tänker jag. finns både som pulver och i tärningar  Hemköp har den i sina butiker. Men finns säker på andra ställen också.

Hälsokosten har den absolut.

Pagan
4/25/13, 10:08 PM
#9

va bra, tack för alla tips, ska googlas förståss 🙂utan e tillsatser o glutamat är ju klart

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

LottaO
4/25/13, 11:24 PM
#10

Jästextrakt innehåller ofta glutamat om jag förstått rätt. Jäst och socker är smakförstärkare, Ians! Det är väl därför de är godare!

Dansa kan man alltid göra!

Upp till toppen
Annons: