Annons:
Etiketthälsokost-kosttillskott
Läst 4660 ggr
krimskrams
2013-04-23, 20:40

Trötthet

Jag är så väldigt trött hela tiden trots att jag sover tillräckligt mycket!

Äter mångsidigt, men inte rött kött, sock fisk och kyckling samt frukt o grönt!

Tar tillskott av d3 vitamin 100 microgram per dag på vintern, lite mindre ofta på sommaren plus omega 3 kapslar och en multivitamintablett som ska vara bra mot trötthet, ibland tar jag även tillskott av rosenrot som ska motverka trötthet!

Finns det tips på annat man kan äta/göra för att bli piggare, annat än det vanliga med regelbundna hälsosamma vanor med balans mellan sömn, vila och vakentid, regelbunden motion samt mångsidig kost och ett stimulerande socialliv!?

Magnesium?? kanske…det får man väl i sig om man skulle börja med att äta en banan varje morgon…gillar inte banan något vidare dock…

Tips emottages! :)

Annons:
LottaO
2013-04-23, 21:22

Hej. Trötthet kan ju bero på många saker. Sömn, liksom motion är gärna något vi tror att vi gör lite mer än i verkligheten. Hur mycket sover du? Har du koll? Jag har använt sleepcycle (en app i mobilen) i snart två år. Den har hjälpt mig. Dels att jag vaknar piggare dels att jag vet hur mycket jag faktiskt sover. Hur mycket och regelbundet motionerar du? Stress och tristess kan ju också vara tröttande. Magnesium är muskelavslappnande och ska intas på kvällen! Vi kan väl bolla lite funderingar om du vill!

Dansa kan man alltid göra!

Tuva-Lena
2013-04-24, 09:44

Med alla dessa tillskott i kombination med bra mat och tillräcklig sömn så skulle jag nog söka mig till VC för att få en grundligare genomgång av allmäntillståndet. Det låter som upp-o-ner vända världen, att en person som sköter sin hälsa så noggrant som du skall behöva lida av trötthet? Om du ursäktar så låter det på mig som du nästan äter för mycket av tillskott och (kanske) har för mycket koll på hur du sköter din hälsa.. Sånt kan framkalla stress och en oro som då yttrar sig i trötthet då det tar för mycket av din energi.

Sedan kan man alltid ställa sig frågan; hur mår själen då? Kropp och själ skall ju samverka till en frisk individ och om själen inte har ro så kan även det yttra sig i ständig trötthet. Man måste alltså vara ärlig mot sig själv när det trots att du sköter din hälsa till hundra procent, ändå inte känns riktigt bra.. vad beror det på..?🤔

Idag hetsar man fram hälsa tycker jag; man skall vara med där och helst på det andra stället samtidigt. Man skall vara i form och man skall vara "taggad" för det mesta. Vilken övermänniska tror man att man är egentligen? Hetsar man fram hälsa så svarar kroppen med ohälsa istället, eftersom själen inte hinner med och inte har samma behov av att hinna med allt på en o samma gång. Den har inte samma behov av att synas, av att vara bäst eller störst eller vackrast. Den nöjer sig med betydligt färre aktiviteter, där också avslappning och  lugn och ro ingår. Kriget som ständigt pågår mellan kropp och själ numera, vinns nästan alltid av kroppen - på kort sikt - eftersom vi är så kroppsfixerade, men att själen kommer i kläm vittnar inte minst konsumtionen av lugnande medel och sömnmedel om.. Det är då som själen har slagit bakut.

(Sista stycket är inte speciellt riktat till dig, utan bara en allmän tanke som gäller de flesta hets-hälso-narkomaner..)

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Ians
2013-04-24, 11:22

Bra inlägg Tuvan!

Kanske ligger det inte på det fysiska planet alls, denna trötthet. Men ett besök hos vårdcentralen för blodprov hade nog varit på sin plats.

Och en översyn av vardags logistiken…. ibland är man mer stressad än man tror …det finns många måsten i livet, som man glömmer att räkna.

Själv har jag varit helt slut den sista tiden, pga att livet tar musten ur mig. Men det får vara så just nu…det gäller att man då drar ner på takten och tillåter sig att bara vara.

Bybo
2013-04-26, 10:11

Du har fått bra tips. men, iom min sons diagnos TWAR, så tycker även jag att du ska ta blodprov. Han var helt slut läänge osv, och tog flera blodprov…och vips, så fick vi besked ( hoppas att det blir bra)    Kram till dig

Ians
2013-04-26, 11:02

#4 Bra inlägg Bybo! 🙂

vill tillägga att Rosenrot får Mig att känna mig tröttare, Gingseng funkar bättre för mig. Ett tips

Men tycker också att en omotiverad trötthet under längre tid  kanske först skall börja med ett läkarbesök, för lite blodprover. Så kan man köra alternativbehandlingar om inte det ger något, lycka till!

Bybo
2013-04-26, 11:20

Jo, det kan ju bla vara psykist, självklart :)) Tack, för Ginsengtips.  Jo, precis, han har tagit måånga blodprov. Bla hade han låga sköldkörtelvärden… men, det blir nog bra :))

Och, tack ALLA för era svar 🌺

Annons:
mayolica
2013-04-26, 11:23

Du har fått bra tips, jag vill bara tillägga en sak. "Frisk Luft"  Bristen av frisk luft kan göra att man blir väldigt trött.  Att vara ute mycket i naturen ger mera syrerik luft än avgaser och tröttande stadsluft. Hur har du med inomhus luften? Både ovädrat och dofter och kemikalier kan orsaka trötthet.

~ mayolica ~

Upp till toppen
Annons: