Annons:
Etikettövrigt
Läst 1548 ggr
Tuva-Lena
4/17/13, 11:58 AM

Använde healing/miste legitimation

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja så var det, en sjuksköterska använde healing på tjänstetid för att "bota" patienter och miste sin legitimation..

Rätt eller fel? Vad tycker du?🤔

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
Timmorn
4/17/13, 12:06 PM
#1

Alltså det är klart att healing kan höra hemma i sjukvården. Det kan ju lindra symptomen..
MEN när det i dagsläget är så att alla inte väljer att healas är det fel. Nu vet jag ju inte om dessa patienter specifikt bad om healing. Eller om tid från hennes eget jobb togs vilket var en anledning till att hon sparkades.

Äh jag kan inte riktigt säga något förrän jag vet lite mer.
Finns det någon artikel eller där det finns mer fakta?

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

Tuva-Lena
4/17/13, 12:14 PM
#2

Ja det KAN höra hemma i sjukvården men så länge det inte accepteras så får man nog finna sig i det. Jag tycker alltså att det är helt rätt, åtminstone att ge henne en varning, däremot så tycker jag att det var för hårt att ta legitimationen av henne. Hon kan ju vara en utmärkt sjuksköterska även om hon behärskar healing också.

Egentligen blir alltså mitt svar "både rätt och fel".

Det framgick inte av artikeln om patienterna hade bett om healing, det var nog på hennes eget initiativ skulle jag tro och det var ett tiotal patienter hon hade healat.

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Timmorn
4/17/13, 12:17 PM
#3

#2 Då håller jag med dig. Det var så jag tänkte, men kunde inte riktigt formulera mig. Men jag skulle nog säga att om patienterna inte bad om det så var det fel fel fel, och även om det kanske var hårt att legitimationen rök (om hon nu inte gjort samma sak förut) så borde hon i alla fall fått en varning.

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

Tuva-Lena
4/17/13, 12:49 PM
#4

Måste be om ursäkt, nu har jag läst artikeln en gång till och där står det att hon RISKERAR att tappa sin legitimation. Socialstyrelsen rekommenderar det men det är upp till Sjuk-och Hälsovårdens Ansvarsnämnd att besluta i frågan. Det framgår också att hon har använt både healing och "Tankefältsterapi" för att bota patienter, bl a tankefältsterapi för att bota en patient med hjärtklappning..

Anmälan inkom anonymt till Socialstyrelsen..

Hittar dessvärre inte artikeln på webben.🤔

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Anders49
4/17/13, 4:01 PM
#6

Jag har läst vad Gun Moss Bjärling skriver på Alternativjournalen och en så otroligt okunnig människa bör inte få bli sjuksköterska. Hon uppvisar total brist på omdöme. Hon har gjort mängder av konstiga uttalanden.

Alla sjuksköterskor som tror på kvaksalveri bör bli av med legitimationen.

Annons:
LottaO
4/17/13, 4:25 PM
#7

Jag svarade annat.

Håller nog mest med dig Tuvan. Än är det inte tillåtet och då bör man i alla fall vara väldigt restriktiv med hur man använder healing i sin profession.

Dansa kan man alltid göra!

Anders49
4/17/13, 4:38 PM
#8

Det är lite sjukt att Socialstyrelsen inte kan stoppa alla olämpliga läkare och sjuksköterskor. Lagarna måste ändras. Jag tänker på den kvackande läkaren som friades av HFD. Socialstyrelsen hade ju rätt i princip.

Illusion
4/17/13, 5:10 PM
#9

Ja alltså healing är ju bara ett alternativ, och det kan ju inte skada personen mer, så det var idiotiskt att ta hennes leg..men den här världen är inte den mest klyftigaste heller. Det var ju inte som att hon lurade i personen livsfarliga mediciner eller försökte skada henne.


☮ and ❤ among each other ✿

VildaVittra
4/17/13, 5:19 PM
#10

#9 Att påtvinga sin egen "religion" på en patient är verkligen inte okej, vare sig det skadar eller inte. Det är ju tex inte farligt att äta griskött, men ändå ger man inte det till muslimer.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Illusion
4/17/13, 5:32 PM
#11

#10 Det är ingen religion, det är ett alternativ. skulle det vara en religion skulle jag inte vilja ha nått med det att göra. Jag avskyr religioner.. Och vart står det att hon blev påtvingad healing?  Jag kan inte tänka mig att hon gjorde det utan att fråga först.


☮ and ❤ among each other ✿

Anders49
4/17/13, 6:05 PM
#12

Jag anser att det är fråga om kompetens. En läkare eller sjuksköterska som tror på tex. homeopati har visat att hon eller han inte har tillräckliga kunskaper eller omdöme för att kunna göra klara av sitt arbete..

Man bör inte få körkort om man inte kan köra bil. Om man trots detta har fått ett sådant så bör körkortet dras in.

Illusion
4/17/13, 6:30 PM
#13

Men snälla…vi pratar inte om att nån har blivit skadad eller fått nån att må dåligt anders49, en sjuksköterska kan vara mycket kompetent, men  ändå tro på att healing funkar. Ni pratar om detta som att det är en förfärlig sak och att hon borde straffas…personen som fick healing bad ju säkert om det, vart är skadan då?


☮ and ❤ among each other ✿

Annons:
Anders49
4/17/13, 7:55 PM
#14

En kompetent läkare eller sjuksköterska vet att homeopati är bluff och att healing möjligtvis är an avart av religion. Man bör ha vissa minimikrav för dessa legitimationer. Om någon visar att han eller hon inte har tillräckliga kunskaper så bör legitimationerna dras in.

Anders49
4/17/13, 7:58 PM
#15

Ett skrämmande exempel på en sjuksköterska som "tror" på healing är ju Gun Moss Bjerling. En sådan person bör inte få arbeta inom vården över huvud taget. Jag tror att de flesta av dessa sjuksköterskor som utbildar sig i healing har ungefär samma klass.

Klass
4/17/13, 7:59 PM
#16

#13 Illusion

Om patienten har bett om det kan jag tänka mig att det kan vara på gränsen till OK, men även då frångår ju sjuksköterskan lagen. Framgår det någonstans att patienten bett om det?

Jag, personligen, skulle känna mig väldigt obekväm om en sjuksköterska skulle göra något sådant på mig utan att jag gått med på det.

Ians
4/17/13, 8:40 PM
#17

Helt fel healing kan lindra symtom!

Det är min åsikt. Däremot får man inte varken rekommendera eller förespråka att klienterna slutar att ta sina mediciner. Man bör dessutom uppmana dem att fortsätta att upprätthålla sin läkarkontakt.

Ex finns det tillstånd med kroniska hjärtarytmier som man ex ger lugnande mediciner till patienterna för att så styr på. Där varken elkonvertering eller pacemaker är ett alternativ. Dessa patienter svarar bra på lugnande medicin av typ stesolid eller sobril. Healing har en liknande lugnande effekt på sinnet.

Med andra ord patienten förvärrar tillståndet genom att bli rädd. då har healing samma lugnande effekt på tillståndet som de preparat som jag nämnde ovan. Även att lära sig att stilla sig genom tankar hjälper.

Vi talar inte här om allvarliga tillstånd som infarkter eller tillstånd där elkonvertering eller pacemaker hjälper. Utan tillstånd som faktiskt mer eller mindre framkallas av sinnet. Denna form av hjärt "rusningar" är mycket obehagliga, men inte livshotande.  Dessa patienter  ligger dessutom ofta och tar upp plats på akutmottagningarna. pga att deras rädsla triggar hjärtat ännu mer.

Har man en fungerande stadig läkarkontakt så är det till stor hjälp om patienten lär sig att hantera sin situation, och inte åker akut till sjukhus allt som oftas när hjärtat rusar igång. Där kan healing faktiskt vara ett gott alternativ, som en hjälp att stilla sinnet och inte förvärra situationen genom oro. Även hjälp med att styra tankarna när "anfallen" kommer är till god hjälp. Det ger patienten ett verktyg som gör att de aktivt kan ta kontroll över situationen och minimera både "anfallens" längd och omfattning.

Som jag förstår av de länkar jag läst så, var väll kritiken mot denna sköterska att hon i sin bisyssla använde sig av sin Sjuksköterskseroll i sin marknadsföring. Och att hon slarvade med dokumentationen på ett anmärkningsvärt sätt.

Ingenstans där står det att hon rekommenderade att klienterna slutade med sin medicin eller att hon utövade detta på arbetstid. Kan man då tänka sig att hennes klienter av frivilja uppsökte henne, och att anmälan som dessutom är anonym är sprungen från en illvilja mot alternativbehandlingar?

Faktiskt skulle jag hellre söka en alternativbehandlare som har medicinsk erfarenhet och har vett att uppmana mig att söka min doktor igen om inte terapin hjälper. Än en som inte har en susning hur det medicinskt fungerar i kroppen, utan helt går på någon känsla sprungen ur skrönor.

Det finns faktiskt människor som tror att sjukdom har med onda andar att göra. en sådan människa kan göra mer skada än nytta även om inte healing eller att tankemässigt ta kontroll över situationen, i sig själv är skadligt. Men de har inte vett att inse allvaret om inte terapin hjälper.

Jag förutsätter också i mitt resonemang att klienterna är ordentligt utredda, av en behandlande läkare.

LottaO
4/17/13, 8:51 PM
#18

Vad jag förstår är det väl väldigt noga inom healing att den som tar emot måste vara väl medveten om det. 

#Anders49. Det är ju inte bara forskning som leder fram till nya behandlingsmetoder, utan yrkeskunnigt folks idéer, tankar och funderingar på hur man ska få patienter att må bättre.

Jag är övertygad om att det finns gott om yrkesgrupper (och givetvis inte bara inom vården) där man gjort saker som inte riktigt är konventionellt och där det sedan visat sig att det faktiskt fungerar. Utveckling kallas det!

Och utan det skulle vi ju liksom inte komma någonstans, någonsin!

Så jag tror på ett öppet sinne med sunt förnuft! Vad nu det innebär 🙂

Dansa kan man alltid göra!

Illusion
4/17/13, 8:59 PM
#19

Ja alltså ber man inte om att få healing men får det ändå då är det inte OK, Men jag kan inte tänka mig att nån rationell människa gör healing utan att få det. Jag tror på healing, och skulle vilja lära mig det, jag skulle vilja jobba inom vården också, Men jag skulle ju aldrig tvinga på nån det.. Det finns inte i min vildaste tanke att nån annan skulle göra det heller, men folk är ju som dom är. Man vet aldrig. Men det framkommer inte att personen har blivit tvingad till nån healing iaf.


☮ and ❤ among each other ✿

Klass
4/17/13, 9:29 PM
#20

#18 LottaO

>"Vad jag förstår är det väl väldigt noga inom healing att den som tar emot måste vara väl medveten om det."

Får inte ens den förutsättningen de som tror på healingens effekt att fundera? Placeboeffekten fungerar väl på liknande sätt, eller?

Annons:
[Starman]
4/17/13, 9:54 PM
#21

Helt rätt. Det finns inga studier av hög kvalité som visat att healing fungerar bättre än placebo, och då ska inte sjuksköterskor ödsla dyrbar tid på att flumma runt på våra skattefinansierade sjukhus med tanken att de har magiska händer. Fattar inte ens varför det här behöver diskuteras. Det är självklart att kvacksalveri inte har en plats i sjukvårdsapparaten.

Ians
4/17/13, 10:06 PM
#22

#21 Det står faktisk inte att hon utövade healing på arbetstid….hon använde sig av sin titel som SSK i sin marknadsföring. det tolkar jag som att hon hade en bisyssla, som alternativ terapeut. Och att någon ansåg att det inte var korrekt att ha det för en SSK.

Med den tolkningen så får man väll anta att hon betalat både för sin SSK utbildning och sin alternativ utbildning själv…..samt att hennes klienter betalar ur egen ficka för hennes "privata" tjänster. Alltså behöver ingen vara rädd att detta skaver på de allmänaskatte pengarna ur någon synvinkel.

Däremot kan jag som tror på alternativa metoder, se en besparing av skattefinansierad vård, Om människor får redskap att hantera sina besvär, som kommer sig av att sinnet till stor del spelar kroppen ett spratt. Naturligtvis inte helt, men sinnet förvärras situationen, så både den drabbade och övriga på Akutmottagningen får sitta i ändlösa köer. Det finns alltså mycket att vinna för båda sidor,  och framför allt det belastar inte allmännamedel.

[Starman]
4/17/13, 10:12 PM
#23

#22

"på tjänstetid" innebär inte "på fritiden". Så sluta hitta på.

Ians
4/17/13, 10:24 PM
#24

#23 Då har jag missat den meningen. Om hon utövade detta på tjänstetid så bör ju det vara en fråga för arbetsgivaren, som betalar för den tid som hon vistas på arbetsplatsen. Inte en anledning att dra in hennes legitimation. En historia som Då fått alldeles för stora skor att springa i 😉

[Starman]
4/17/13, 10:28 PM
#25

#24

Nej, det är inte en fråga för arbetsgivaren. Sjuksköterskan bröt mot de lagar som reglerar Sveriges sjukvård och ska således inte tillåtas jobba inom sjukvården. Så enkelt borde det vara med den saken.

LottaO
4/17/13, 10:30 PM
#26

En annan diskussion och jag vet att den varit uppe förut men jag ser inte problemet med placebo i annat än att det blir svårt att statistiskt visa vad som är vad som är vad. Om någon blir hjälpt av healing eller what ever för att personen ifråga tror på det är ju det en fantasisk läkekraft i sig! Om jag tror på healing? (Nej ingen har frågat, jag funderar själv). Jo, jag tror nog jag gör det. Kanske.

Dansa kan man alltid göra!

[Starman]
4/17/13, 10:36 PM
#27

#26

Problemet är att många alternativare aldrig bemödar sig med att kolla upp vad placeboeffekten är, men gärna talar sig varma om den i deras missuppfattning att placeboeffekten skulle vara en faktiskt förbättring av sjukdomstillståndet.

För sista gången: Placeboeffekten är en självupplevd förbättring. Det är alltså en KÄNSLA av att man blivit bättre. Det innebär inte att man faktiskt har blivit frisk.

Annons:
mayolica
4/17/13, 10:48 PM
#28

Så länge sjuksköterskan sköter sitt jobb och verkar för bästa möjliga vård, så anser jag att det är helt fel att hon ska bli av med legitimationen.  
Det är en sak om hon på något sätt förhindrar läkning så att resultatet av vården försämras. Jag uppfattar inte att hon skulle ha gjort det utan snarare tvärtom?
Som jag tolkar "problemet" är det snarare lagen som det är fel på. När sjukvårdspersonal förhindras att få ge bästa möjliga vård ,och för att lyda lagen tvingas ge sämre vård än möjligt bör lagen ses över och skrivas om.

~ mayolica ~

Klass
4/17/13, 10:58 PM
#29

#28 mayolica

Hur ska man avgöra vad som är bästa möjliga vård?

LottaO
4/17/13, 11:06 PM
#30

#26 Vad innebär alternativare? Och om man upplever att man är frisk, ska man gå till doktorn för att man är sjuk då?

Dansa kan man alltid göra!

VildaVittra
4/17/13, 11:38 PM
#31

#30 Ja, det ska man. Jag går på mina kontroller även om jag är symtomfri, något annat skulle vara korkat då tillståndet kan förvärras så pass att jag hamnar inom riskzonen för plötsligt hjärtstopp.

#17 "Utan tillstånd som faktiskt mer eller mindre framkallas av sinnet. Denna form av hjärt "rusningar" är mycket obehagliga, men inte livshotande.  Dessa patienter  ligger dessutom ofta och tar upp plats på akutmottagningarna. pga att deras rädsla triggar hjärtat ännu mer."

Och hur ska man veta att de inte är livshotande om man inte med jämna mellanrum kontrollerar sitt hjärta under en rusning? För vi kan ju inte boka in en tid att "på Torsdag nästa vecka klockan 8 ska mitt hjärta hitta på sin egen rytm". Jag har en grav form av arytmi, än så länge håller jag mig inom ramen för normal QT-tid, men det är precis på gränsen.

Sen är det otroligt nedvärderande att du skriver att det beror på sinnet, arytmi beror inte på stress, utan på signalfel. En episod kan däremot triggas av stress, men det kan den göra av att man äter för mycket choklad också.

En episod kan mildras av vila och avslappning, men att tillskriva det till healingen är ren BS.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Timmorn
4/17/13, 11:39 PM
#32

Tyvärr är det väl inte alltid så, att alla är rationella och man kan inte räkna med att alla som håller på med healing är rationella heller. Därför kan vi inte anta att hon frågade om lov. Känner nog personligen att det har kommit väldigt överhand om patienterna bad om healing, för vad ska styrelsen svara på det? Såklart att det gjordes på arbetstid, för då ska hon göra annat, men inget mer?

Och eftersom att normen i dagens samhälle och lagarna är som de är så måste man även följa dem. Och igen frågade patienterna om det, så skulle det göras efter arbetstid.

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

[Starman]
4/17/13, 11:40 PM
#33

#30

En alternativare är en som har en alternativ syn på verkligheten; en som tror på alternativa förklaringsmodeller snarare än allmänt vedertagna. En alternativare i den här kontexten är alltså en person som tror att alternativmedicin fungerar.

Din andra fråga får du tänka efter lite på själv. Jag tror du missuppfattat min poäng nämligen.

Klass
4/17/13, 11:44 PM
#34

#26 LottaO

>"En annan diskussion och jag vet att den varit uppe förut men jag ser inte problemet med placebo i annat än att det blir svårt att statistiskt visa vad som är vad som är vad. Om någon blir hjälpt av healing eller what ever för att personen ifråga tror på det är ju det en fantasisk läkekraft i sig!"

Men om det är placeboeffekten som gör att man känner sig "botad", varför då påstå att det är healingen som gjort det?

Annons:
Ians
4/17/13, 11:55 PM
#35

Tankens kraft är stor. ..det har man insett även inom sjukvården. Om patienten har förtroende o upplever att doktorn bryr sig, påverkas utfallet av behandlingen positivt av det. Och tvärtom…inom vissa specialiteter ex cancer vård ser man stor skillnad på när man kan behålla livsgnistan och hoppet hos patienterna och tvärtom då patienten tappar allt hopp. Sinnet spelar en stor roll i läkningsprocessen. Så att generellt se på placebo effekten som något löjeväckande, är att förlöjliga kroppens själv läknings förmåga. Man skall inte underskatta den delen av all vård oavsett om vi talar om skolmedicin eller alternativ behandling. För vilket man än väljer så står sinnet för en stor del av läkningsprocessen.

Ians
4/17/13, 11:59 PM
#36

#29 Det är nog lite individuellt. Om patienten upplever att den mår bättre o det ökar livskvaliteten, så är det den bästa vården.

Klass
4/18/13, 12:18 AM
#37

#35 Ians

Jag menar det. Det är alltså inte alltid själva behandlingen som "botar". Varför då påstå att t.ex. healing botar, när det i själva verket förmodligen är, som du säger, "tankens kraft" (placeboeffekten)?

Att se på placeboeffekten som något löjeväckande är verkligen fel, det håller jag med om. Vem är det som gör det?

Ians
4/18/13, 6:38 AM
#38

#37

Vänder man på det….så varför påstå att det är medicinerna i sig som botar….enbart

När det även där är klart att  det är sinnet/ placebo effekten som utgör en del av läkningen. Problemet är, att mediciner med sina kemiska ämnen även kan skada…vilket inte healing eller tanke terapi gör.

Men man behöver för den saken skull inte utesluta det ena eller det andra.

Angående det löjeväckande i placebo effekten, så tolkar jag det som att man ses som lättlurad om man "går på det" o anser sig må bättre av placebo effekten. Trots att man faktiskt ser samma fenomen om o om igen även inom skolmedicinen. Det finns en dimension som vi inte har helt klart för oss vad det egentligen är. Så ler man lite överseende och påstår tom ibland att patienten kanske var inbillnings sjuk…..och därför blev bättre helt pga placebo effekten. Det blir då lite löjeväckande.

LottaO
4/18/13, 7:02 AM
#39

#33 Starman! Tack för svar på min fråga. Jag vet inte om du tror eller anser att jag är alternativare och det spelar mindre roll. Ingenjör, tekniker och reumatiker (det sista enligt läkare, många olika, som hävdar det utan att ha kunnat påvisa det på ett enda prov). Jag anser mig både rationell och logisk men också med öppet sinne. Jag mår mycket bättre idag än för både tio och 20 år sedan. Jag har fått mycket hjälp inom sjukvården och det förnekar jag inte alls. Men mitt välmående beror också på att jag sökt andra vägar. #30 Har man en kronisk sjukdom som kräver läkarkontroller ska man givetvis gå till läkaren! #34 Viss kan man det. Eller kanske i alla fall kalla det för just tankens kraft. Jag tror ju att det är kombinationer av flera saker som gör att t.ex. healkng fungerar för en del. Men visst är tankens kraft stark!

Dansa kan man alltid göra!

Tuva-Lena
4/18/13, 9:04 AM
#40

Även om patienteen bad om healing så måste den ju ha fått veta att sjuksköterskan behärskar behandlingsformen på nåt sätt. Jag tror nog att det var sjuksköt. själv som berättade det i såna fall och ev föreslog den terapin för pat. som ett alternativ.. säker är jag förstås inte.

Sedan handlar det hela om en förtroendefråga tycker jag; vänder man sig till sjukvården så skall alla patienter kunna känna den grundtrygghet som en vetenskapligt belagd behandling innebär och vara trygg i den förvissningen att man endast använder såna behandlingsformer inom sjukvården. Men bara därför: Jag tror på healing när den utförs av ansvarskännande personer, men den hör ännu inte hemma inom sjukvården! Man får inte gå utanför de uppställda ramarna, då skulle aldrig någon kunna ställas till svars heller, den gången det begås fel inom sjukvården.

Det handlar också om att arbetsgivaren skall kunna känna sig trygg i den förvissningen att de anställda följer de etiska reglerna. Tänk om en sån patient skulle drabbas av hjärtstillestånd, eller nåt annat allvarligt tillstånd som ger allvarliga efterverkningar, så lätt det vore att "skylla" det på de okonventionella metoderna man använt i vården av patienten. Det är en förtroendefråga från båda håll med andra ord, som jag ser det.

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

LottaO
4/18/13, 11:41 AM
#41

Klokt Tuvan! Klokt!

Dansa kan man alltid göra!

Annons:
Pagan
4/18/13, 9:22 PM
#42

Helt fel healing kan lindra symtom! svarade jag

Nu har jag inte läst alla inlägg, ska jag påpeka.

men jag tycker att healing borde vara ett alternativ inom sjukvården, vi skriver trots allt 2013!

Att riskera sin legitimation för att man använt sig av healing är ju rätt absurt faktiskt. Det har ju säker skett under tiden då patienten även fått de mediciner själva läkarvetenskapen rekommenderat. Som komplement kan jag inte anse att hon gjort något fel. Människan har brytt sig - so what!!?? Borde inte det premieras? ur led är tiden!

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Anders49
4/18/13, 9:53 PM
#43

"Vi skriver 2013" och trots detta härjar vidskepelse och 1800-tals tänkande i vården. Att en sjuksköterska tror på healing är ett symtom på att något är fel. Det märker man också när man hör vad de säger och läser vad de skriver. Det är skrämmande. Dessa personer bör inte få ha legitimationen kvar eftersom de inte har tillräckliga kunskaper och de visar också tydligt att de saknar omdöme.

ThreeStars
4/18/13, 10:10 PM
#44

#43 Men om du nu tycker att healing är "vidskepelse", varför är du då på detta forumet?

[Starman]
4/18/13, 10:20 PM
#45

#44

På vilket sätt följer din insinuation någon som helst logisk regel?

ThreeStars
4/18/13, 10:26 PM
#46

#45 ?

[Starman]
4/18/13, 10:31 PM
#47

#46

Du menar att man inte ens borde bemöda sig att skriva i ett forum där alternativbehandlingar avhandlas bara för att man själv hyser skepsis mot dem.
Det är en fullgod anledning att delta i diskussioner om alternativmedicin om man vill ifrågasätta den.

ThreeStars
4/18/13, 10:34 PM
#48

#47 Nej, nej, det var inte så jag menade 🙂 Jag bara undrar. Om personen är intresserad av det men inte tror på det…. det finns många svar på den frågan 🙂 Ber om ursäkt för de som missuppfattat mitt inlägg!

Annons:
[Starman]
4/18/13, 10:39 PM
#49

#48

Om man inte var intresserad så hade man väl inte bemödat sig med att skriva? :)

ThreeStars
4/18/13, 10:50 PM
#50

#49 Jag undrade ju som sagt varför 😉

penke
4/18/13, 11:45 PM
#51

healing kan lindra symptom svarade jag
dvs fel att dra leg.
i sverige är det vidskeplighet,
i tex. england en del av sjukhusvården ..

men,att vårdpersonal använder sig av healing..
medvetet eller omedvetet är ganska självklart
..det känner "du" sekunden INNAN en sköterska rör vid dig ….
(vilka som gillar sitt jobb o de som bara väntar på hemgång)

nu var nog sköterskan i #0 osmart nog
att göra en stor sak av det
på fel plats,
i sverige gäller sjukhusets regler på sjukhuset !
  det går inte att argumentera mot

   penke

Pagan
4/19/13, 8:10 PM
#52

Tyvärr är det så Penke

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Pagan
4/19/13, 8:13 PM
#53

Undrar just hur många barn som skadat sig, skrapat knät eller fått ett litet sår som mamma tagit upp i knät, blåst på skadan och kramat om…Alla har vi säkert varit med om det, att kalla det vidskepelse är rätt skrämmande faktiskt. Skulle tro att varenda läkare gör så med sina egna barn. Mådde barnet bättre efteråt? Jajamensan, mer bevis anser jag inte man behöver egentligen.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Anders49
4/19/13, 8:32 PM
#54

#53 Pagan! Misstolkar du det jag skriver avsiktligt. Vet du vad vidskepelse är? Ditt svar blir av typen. Goddag yxskaft. Det vill säga totalt meningslöst. Tänk efter lite. Jag diskuterar inkompetenta sjuksköterskor och inte om hur man skall trösta barn.

Anders49
4/19/13, 8:37 PM
#55

Jag tror att flera av dessa (kanske alla) sjuksköterskor som har kvacksalveri som extraknäck gör detta enbart för att det är lättförtjänta pengar.

Annons:
Pagan
4/19/13, 10:34 PM
#56

Att trösta barn är att ge healing Anders. ja var o en får tro som den vill å om jag misstolkar vad vidskepelse är så har du olika synonymer här: skrockövertro, tro på övernaturliga företeelser, ockultismmagi,folktro, amsagor, ja appråpå goddag yxskaft så har du synonymer till inkompetent här: odugligoskicklig, utan kvalifikationer; obehörig, ej meriterad. 

Du har en ytterst trist bild av människan som vill hjälpa andra.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Anders49
4/20/13, 12:49 PM
#57

#56 Pagan  Du kom med ytterligare en goddag yxskaft svar. Vi kan väl inte låta dessa kvackare få arbeta i vården bara för att några okunniga personer tror på deras lögner. God vilja hjälper inte om man inte har tillräckliga kunskaper. Dessuton tror inte på deras goda vilja. Jag är säker på att dessa sjuksköterskor bara är ute efter att tjäna lätta pengar. Oavsett vilket så har de bevisat in oduglighet.

snigelpiga
4/20/13, 1:03 PM
#58

Rätt.

Pagan
4/20/13, 1:46 PM
#59

Ja inte vet jag var du har för kunskaper inom Healing Anders, men jag tycker uppriktigt synd om dig och de erfarenheter du uppenbarligen har gjort. Men själv har jag andra erfarenheter och en större tilltro till människan. Att dra denna sköterskas legitimation anser jag är allt för hårt.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

abbis
4/20/13, 4:37 PM
#60

Håller fullständigt med dig Pagan 🙂. Vi får väl sälla oss till idioternas skara då 😕. Sen fanns det smartisar som trodde jorden va platt oxå…😂

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Silvestris
4/20/13, 5:07 PM
#61

Det är väldigt enkelt, sjukvården idag ska vara baserad på evidens och beprövad erfarenhet. Det är så det är idag. Healing hör inte dit, således ska det inte praktiseras inom sjukvården. 

Sjuksköterskan ska dock ha fritt fram att heala på sin fritid (eller som sidoverksamhet) så länge hon sköter sitt arbete och inte utnyttjar in position som sjuksköterska.

Sedan kan man diskutera om diverse alternativa metoder borde ingå i sjukvården, men det är en helt annan diskussion så den hoppar jag.

Silvestris
4/20/13, 5:08 PM
#62

Det är väldigt enkelt, sjukvården idag ska vara baserad på evidens och beprövad erfarenhet. Det är så det är idag. Healing hör inte dit, således ska det inte praktiseras inom sjukvården. 

Sjuksköterskan ska dock ha fritt fram att heala på sin fritid (eller som sidoverksamhet) så länge hon sköter sitt arbete och inte utnyttjar in position som sjuksköterska.

Sedan kan man diskutera om diverse alternativa metoder borde ingå i sjukvården, men det är en helt annan diskussion så den hoppar jag.

Annons:
Ians
4/21/13, 11:01 AM
#63

Anders49 , vi har olika tro på saker och ting. Här inne på denna sajten diskuterar vi alternativa metoder utifrån att vi tror på dem. Det finns ingen anledning för dig att komma in här och sprida nedsättande epitet. Man kan diskutera för och emot…MEN….inte lite allmänt sprida nedsättande värderingar ang motståndarsidan.

Visst man behöver inte ta åt sig, det är ju upp till var och en. Men detta är vår sajt, där vi vill diskutera öppet vad vi tror om olika saker. Och att då skriva nedsättande om alla de som tror på annat sätt än Du är inte ok!

Exempel på icke ok nedlåtande ordsvängningar…..

  • goddag yxskaft
  • bara är ute efter att tjäna lätta pengar.
  • kvacksalveri som extraknäck gör detta enbart för att det är lättförtjänta pengar
  • Vet du vad vidskepelse är? Ditt svar blir av typen. Goddag yxskaft. Det vill säga totalt meningslöst.

Denna uppmaning gäller alla som glider in här och sprider misstämning, under falsk flagg, som att man är intresserad av ämnena.

Ni får välja ert sätt att diskutera på ett annat sätt här inne. Vi välkomnar diskussion, men sättet att göra det går över styr, många gånger. Detta är Vår domän, vad ni säger bakom vår rygg rör mig inte i ryggen….men skall ni vara med i diskussionen Här så får ni uppföra er!

Anders49
4/25/13, 9:58 AM
#64

#63 Ians

Jag är faktiskt intresserad av ämnet. Jag anser att det är viktigt att denna humbug inte får förekomma i vården och jag är lite bekymrad över att kraven på sjuksköterskeutbildningen är så dålig att man godkänner personer som inte förstår vad de läst. Kanske höger löner för sjuksköterskorna skulle kunna göra det möjligt att ställa högre krav.

Det är också helt fel när man låter dessa inkompetenta sjuksköterskor bedriva forskning. Det senaste exemplet på detta är skandalen på Mittuniversitetet.

Det är inte av illvilja som jag skriver här. Jag vill att detta vansinne skall stoppas.

Indiania
4/25/13, 10:42 AM
#65

Healing är kärlek! Därför tycker jag det är helt rätt att ge healing i vården.

Inte är det fel om det kan lindra smärta och annat för patienten heller.

Det finns inga rätt eller fel tycker jag att uttöva healing i vården, själv tycker jag det är naturligt att ge alla kärlek!

" Var nära naturen - var när dig själv "

Ians
4/25/13, 10:44 AM
#66

#64 Då kanske du skall rikta dig till ett annat forum. för av naturliga skäl så delar vi inte din åsikt här, och det känns mer som påhopp.

En sajt där du kan diskutera ditt korståg mot alternativbehandlingar, med likasinnade vore bättre.

[Starman]
4/25/13, 11:57 AM
#67

#66

Men varför är det så? Varför betackar du dig kritiskt tänkande och alternativa förklaringar till era alternativa förklaringar, Ians?

mayolica
4/25/13, 2:10 PM
#68

Så länge sjuksköterskan sköter sitt arbete ansvarsfullt och ser till att patienterna dom får den vård dom ska ha tycker jag inte att det finns  anledning att hon skulle bli av med sin leg.

Om hon varit ansvarslös och slarvat så  patienter får dålig vård eller kommit till skada kommer saken i ett annat läge….. Har det inte hänt något sånt tycker jag att det finns viktigare saker som borde prioriteras http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/arvya-foerlag/pressrelease/view/ny-bok-skildrar-den-svenska-sjukvaardens-foerfall-853170

~ mayolica ~

Anders49
4/25/13, 5:11 PM
#69

# 68  

Du tänker helt fel. Det faktum att det finns flera sjuksköterskor som tror på humbugg är ett illavarslande tecken som visar att någotting är fel. Man kan ju börja med att sparka dessa kvackare men man bör också försöka gå vidare och se till att det inte upprepas. Om kompetensen hos sjukskötersorna höjs så blir det lättare att lösa andra problem också. 

(Jag har inte läst boken som du länkar till och jag kan därför inte kommentera den. )

Annons:
mayolica
4/26/13, 1:50 AM
#70

#69  "tänker helt fel" jaa kanske det? i din värld , i min värld tänker jag helt rätt. 😉
Om jag uppfattade ts rätt? så var syftet med tråden att svara vad man tycker och tänker om saken , dela med sej av sina egna åsikter.…Det finns många olika sätt att tänka, det behöver nödvändigtvis inte betyda att alla som tänker olikt än en själv tänker "helt fel" eller att en person utnämner sej själv till enväldig domare och tror sej ha rätt att bestämma om andra tänker rätt eller" helt fel".

Att slösa resurser på att söka efter att leta upp eventuella fel att utreda för att avskeda alla sköterskor som tror på sk" humbugg" tycker jag låter helt  vansinnigt. Det låter för mej som en modern variant av häxjakt .  (Såvida den medicinska behandlingen sköts.)   det här är min åsikt, inget "tänka rätt" eller "fel "

~ mayolica ~

abbis
4/26/13, 9:10 AM
#71

#70 Instämmer helt 👍

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Ians
4/26/13, 11:52 AM
#72
Pagan
4/26/13, 8:12 PM
#73

På pricken Mayolica🙂

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Upp till toppen
Annons: