Örtmarinerad Vitlök
Kanongott recept som jag fått av min fd svärmor! Ofast gör jag en rejäl laddning för den går åt…
ÖRTMARINERAD VITLÖK: Gott som snacks eller som tillbehör till kött- eller fiskrätter.
- 50-60 vitlöksklyftor (ca 5 hela vitlökar)
- 1½ dl vinäger (den ska täcka vitlöken, så ibland kan det behövas mer än det som står i receptet)
- 1 dl färsk, hackad timjan eller 1½ tsk torkad
- 1 dl färsk, hackad basilika eller 1½ tsk torkad
- ½ dl färsk, hackad rosmarin eller 1 tsk torkad
- 1½ - 2 dl olivolja (även denna ska täcka vitlöken, så oftast tar jag mer än vad det står i receptet)
- 1 tsk salt.
Gör så här;
- koka upp vatten i en stor kastrull. Lägg i de oskalade vitlöksklyftorna och låt koka i 1-2 minuter.
- Häll av vattnet och lägg klyftorna i kallt vatten - så går de lättare att skala.
- Lägg ner de kokade, skalade klyftorna i en glasburk och häll på vinäger så det täcker.
- Ställ i kylskåp 3 dygn.
- När 3 dygn gått, lägg klyftorna i en stor gryta, häll på vinägern som klyftorna legat i och koka allt 1-2 min.
- Häll bort vinägern och låt klyftorna rinna av.
- Blanda under tiden örterna och saltet med olivoljan.
- Lägg tillbaka klyftorna i burken och häll på olivolje-blandningen.
- Låt stå i kylskåpet minst 10 dagar.
- Ät och njut!

Tack!
Det där ska jag prova,koka har jag ..missat tidigare
o 2 gånger !!
jag testar med att ..råskala hälften(utan koka för att skala)
annars efter ert recept
elr vet du om vatten-koket har fler "funktioner"?
å bara fem vitlökar,de räcker väl bara en vecka…
: penke

Detta måste testas! Ska inhandla vitlök i morgon!!!

jag har mina på lagring i kylen. Tusen tack för recept( tog det från fb)
Ska även göra egen kokoslikör
Man kokar upp mjölk, socker och riven kokos, som man sedan silar av och blandar lite vodka i. Har smakat hos den jag fick receptet av och det var verkligen supergott!

Äntligen
nyss provsmakat,jag har tydligen onödigt mycket karakträr..
mina smakar riktigt bra,kanske lite milda..om det är ett problem,
..de går ju äta för att de är så nyttiga,väldigt basiska
(frukost)
ska nog testa med chilli nästa gång
(nattagott)
(jag gjorde bara med att koka alla,hittade inte min gummitub-rullare)
; penke

Mina blev också jättegoda - de gick åt i ett huj här! Har några stackare kvar i burken, sen blir det nog dags att göra en ny sats!

Hej!
Jag vart sugen att prova detta recept! Så i måndags (6 dagar sen) lade jag in vitlöken i vinäger och glömde bort den i kylen!! Så nu har den marinerats 3 dagar för länge.. Den har blivit blå! Vad innebär detta? Kommer den bli oätlig? Jag har ändå lagt den i olja o kryddor, tänkte se om det funkar… Men varför var den blå?! Hoppas den itne bli för stark nu bara….

..jag är ju ingen expert..men vad jag vet har inte vitlökar klockor..
har du lagt dem o olja o kryddor så..vänta o Smaka
de kanske blir ännu godare
lita till dina sinnen !
kanske jämförbart,jag gör just nu för första gången,Havtornsvinäger
(efter ett hallonvinäger-recept som jag läst en rekomendation om)
Där ska bären ligga i vinägern i "två månader",
innan de silas av
; penke

Okej Penke, tack! Det ordnar sig säkert :) Finns kanske fler goda saker man kan lägga in….!

Jag hade mina vitlökar i vinäger exakt så länge de skulle, och flera av dem blev blå. Men de gick att äta, tycker jag. Visserligen tyckte jag att det blev lite för skarp vinägersmak på vitlökarna och oljan jag använde var kanske inte den godaste (kom jag på när vitlökarna redan låg i den), men jag tänker testa på att marinera vitlök flera gånger med kanske annan kryddning och absolut en godare olja. Och nästa gång kokar jag vitlökarna lite mer, för mina blev för hårda i mitt tycke.

en lite *puff* för en favo
jag har precis ställt i en burk vinäger/skalade vitlökar i kylen
men jag är inte riktigt klar med ..kryddningen,chilli blir det,någoting 😛
det syns tydligt vilken välgörande behandling "några" klyftor ger
slurp osså tittar de efter mer :)
penke

Mums!!!!!!!
☮ and ❤ among each other ✿

Har missat det där med blåa vitlökar 😞
Har också gjort missen att låta de ligga för länge och att de blivit blå. Jag vågade inte spara de blå vitlökarna, plockade ur dessa - kommer dock inte ihåg hur det gick med övriga. Sen dess har jag varit supernoga med dagarna.
När de kokats om och lagts ner i olja och kryddor - då håller de sig väldigt länge!

Nu är det snart dags för kok o kryddning
ska bara för att testa en slö/lat-metod
ta en färdig dressing-kryddpåse (fransk) o röd peppar(färsk)i botten
att se om ngt så enkelt funkar…
penke

Spännande penke….. Meddela hur det har gått.

mmm vilka goda recept!
Vilken olja använde du Gummimamma ? ..den som inte var god. En kanske kan undvika den här också 😇🙂

#15 Minns inte märket på olivoljan jag använde, men den smakade för mycket oliv och något annat skarpt. Har känt den skarpa smaken förut också i olivolja, men vet inte vad det är som orsakar den. Det är inte alla olivoljor som har den smaken…

Mina blev också blå!? Eller dem vart halvt blåa och halvt vita.. Och jag som tänkte ge bort mina :) kanske inte så lyckat att ge bort blåa vitlöksklyftor?! Men tack för receptet, skall testa igen.
"Man måste ge lite mer än man tar"