Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikett: övrigt
LĂ€st 2702 ggr
Ians
2

Vikt!

Jag blir sĂ„ Arg 😡

I en reklam pÄ FB har ett företag Victoria Beckham, som sitt ansikte utÄt. Det framhÄlls hur mycket bukfett hon tappat genom att följa nÄgra enkla tips!

Denna dam Àr inte frisk, och har inte ett friskt förhÄllande till sin kropp överhuvudtaget! Att framhÄlla hennes viktnedgÄng och kroppsideal som nÄgot efterstrÀvansvÀrt Àr en stor skam!

Och ett ideal som vÄra döttrar vÀxer upp med. Detta gör mig sÄ arg! att bara vara smal till vilket pris som helst Àr sjukt, inte pÄ nÄgot sÀtt hÀlsosamt!

Visst det Àr vÀl kÀnt att man förkortar sitt liv genom att man har stor övervikt, och det ger en mÀngd följdsjukdomar som kostar samhÀllet multum i form av sjukvÄrd och ersÀttning via försÀkringskassan.

SÄ visst en viss reglering av kroppsvikten bör man tÀnka sig om man vÀger enormt mycket och har problem med knÀn, ork etc etc

Men att ha dessa magra skrikor som ideal Àr att hoppa i diket pÄ andra sidan. Undervikt ger ocksÄ en massa problem som man sÀllan talar om, utan det framhÄlls som nÄgot efterstrÀvansvÀrt och att man har lyckats.

Man har tex inga energi reserver vid sjukdom, trötthet, undernÀring, vitamin och mineralbrister, svÄrigheter att bli gravid, endokrina rubbningar etc etc

Dessutom talar man sÀllan om dessa kÀnda kvinnors missbruk som oftast Àr en anledning till att de ser ut som de gör, bantningspiller med narkotiska preparat etc

Att vara sÄ kropps fixerad Àr inget att idealisera!

Sedan finns det mÀnniskor som av naturen Àr underviktiga och har stora problem med det, det Àr en annan sak. Men att leva pÄ vatten och nÄgra salladsblad för att uppnÄ en utmÀrglad look Àr inte sunt alls!

Numer strÀvar ju tom modeindustrin Ät att anvÀnda plus modeller i reklam sammanhang. Efter mycket kritik av att de företrÀdesvis anvÀnt sig av modeller som har size zero! De flesta kvinnor i vÀrlden har inte den storleken och ser inte alls ut sÄ i dessa klÀder.

DĂ„ gör det mig upprörd att man anvĂ€nder ansikten utĂ„t i viktreducerings reklam, som Ă€r  underviktiga och undernĂ€rda!

Ians
0

Vill förtydliga att en sk. plus modell Àr fr storlek 36 och uppÄt. .. sÄ dÄ förstÄr ni bÀttre vad en size zero modell Àr fönÄgot !

Pagan
0

Ja, jag förstĂ„r din frustration Ians. Har ju en dotter pĂ„ 15 och jag hoppas hon har större vett Ă€n att "gĂ„ pĂ„" sĂ„na budskap, men klart man oroar sig. SjĂ€lv anser jag att de magra skrikorna Ă€r rĂ€tt sorgliga att se, ingenting att strĂ€va efter. Att Beckham förlorat bukfett kan jag ju inte förstĂ„ heller, hon hade vĂ€l knappast nĂ„got till att börja med. Det Ă€r bara att beklaga att reklam har sĂ„ stor genomslagseffekt, det Ă€r inte sĂ„ ofta av godo.😕

Om du tror att du vet allt, Àr du dÄligt underrÀttad

SajtvÀrd Tarot

signemo
1

Sorgligt ja.  Men vi styr inte alltid över vĂ„r vikt.  Fast vi försöker.

FrĂ„n det jag var tonĂ„ring till ca 40 Ă„r sĂ„ lyckades jag inte komma över 48-50 kilo, jag Ă„t mycket, , men inte hjĂ€lpte det. Sen var det som att vĂ€nda pĂ„ handen.  Nu vĂ€ger jag  en hel del mer ;-).  TyvĂ€rr Ă€r det lika gott med mat, men försöker hĂ„lla efter o Ă€ta nyttigt. Men  nu har jag trivselvikt+.  NĂ€r jag var ung ville jag gĂ„ upp i vikt nu vill jag gĂ„ ner Ă„tminstone litegrann. Men  Ă„ andra sidan sĂ„ har jag lĂ€rt mig att  vi duger smal som kraftig. Bara vi trivs o mĂ„r vĂ€l och Ă€r som vi vill för vĂ„r egen skull

Var rÀdda om varandra

Ians
0

#3 Mycket kloka ord signemo. Exakt sÄ tycker jag! Vi duger som vi Àr!

shigne
0

Ja det Àr sorgligt att se - och Ànnu sorgligare att det finns de som gÄr pÄ dessa budskap!

Jag Ă€r en av dom som formligen bantat sönder min kropp. 

Vem har sagt att de Àr de som Àr smala som Àr de friskaste? Det finns överviktiga personer som Àr betydlig mer i form (invÀrtes) Àn en spinkig lite en!!

Visste ni att det finns agenturer som plockar upp fotomodeller utanför Aneroxiakliniker đŸ˜ź

Hur ska man förstĂ„ vad som Ă€r normalt med dessa influenser? Inte undra pĂ„ att det finns sĂ„ oerhört mĂ„nga personer som mĂ„r jĂ€drans dĂ„ligt och har en skev sjĂ€lvbild!! Å det Ă€r nog rĂ€tt lika mĂ€n och kvinnor!!

abbis
0

Jag slutade banta efter min bukplastik.Det va nog den fruktansvÀrt fula magen som va mitt problem (fött 2 5 kilos barn).Jag Àr betydligt större idag Àn jag var dÄ.Inte smÀllfet men överviktig.

Har aldrig tyckt att dom trÄdsmala Àr speciellt snygga bara rangliga och utan former och tittar man pÄ Àldre damer sÄ ser dom som Àr lite knubbiga yngre ut dÄ dom blir slÀtare i skinnet .

Anorextiska modeller har funnits sen twiggy..😕

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Tuva-Lena
4

Att man vÀnder sig till unga tjejer Àr logiskt: dom Àr lÀttast att pÄverka, sedan visar man ju bara upp vackra trÄdsmala kÀndisar i reklamsammanhang! Klart att de blir idealet.

Det Ă€r ju inte kroppen man skall leva med utan det som finns inuti den, Ă€ndĂ„ lĂ€gger man sĂ„ liten vikt vid hur personligheten Ă€r..? det Ă€r bara ytan man visar upp, men tĂ€nk er om man skulle leva ett helt liv med en kropp! DĂ„ kan man lika gĂ€rna skaffa en uppblĂ„sbar partner eller hur?đŸ€”Jag Ă€r smal sjĂ€lv men ibland kĂ€nner jag komplex över det ocksĂ„, sĂ„ gammal jag Ă€r. En kvinna över femtio SKA ju vara bastant, bĂ„de över bak och byst! Men inte jag.. Kan berĂ€tta att nĂ€r jag gĂ„r ut med hunden sĂ„ kan killar i 20-Ă„rsĂ„ldern tuuuuta pĂ„ mig nĂ€r dom Ă„ker förbi i sina halvdana bilar
. fast sen passerar dom mig ju och fĂ„r syn pĂ„ mitt ansikte.. IIIIiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiihhhhhhhhhhhhhhh! DET VAR JU EN TANT!!!!😼 Ha ha, det kĂ€nns faktiskt bra att kunna lura sĂ„ unga grabbar pĂ„ konfekten.😂

"Att mÄnga tycker samma, betyder inte att dom har rÀtt.."

Ians
0

😂  Din lurifax Tuvan! đŸ˜‰â€ïž

Pagan
0

😂Tuvan dĂ„!

SajtvÀrd Tarot

abbis
0

Jamen det finns yngre som tĂ€nder pĂ„ tanter..NĂ€r jag va pĂ„ krogen som 45Ă„ring hade jag 20Ă„ringar som flockades..hi hi..KĂ€ndes dock som om dejta sonen 😕

Tuva-Lena
0

eller som att ta godis frĂ„n barn..😉ha ha..😃

szirius
3

HĂ„ller med i mkt, vill bara tillĂ€gga att det inte fĂ„r bli fel budskap Ă„t andra hĂ„llet heller. Jag var sjĂ€lv pinnsmal som ung ( yngre) och ville inget hellre Ă€n ha lite bröst och rumpa, men hur mkt jag Ă€n Ă„t sĂ„ rasade det ju bara av ( jag var ju eltigymnast). SĂ„ jag blir ledsen nĂ€r jag nu ser en "motstĂ„ndssida"  mot det smala idealet, som anvĂ€nder ren mobbing mot smala mĂ€nniskor. Ord som "man Ă€r ingen riktig kvinna om man inte har byst och lite hull" kan göra oerhört ont att lĂ€sa. För det finns mĂ„nga som inte kan styra att de Ă€r jĂ€ttesmala. Vi ser ut som vi ser ut, det Ă€r vĂ€l MÅNGFALDEN som Ă€r vacker.

(Men det hÀr var bara ett tillÀgg. SjÀlvklart Àr huvudfrÄgan om osunda ideal inte bra. )

Fridaaaa
3

Ja dagens samhÀlle har blivit sÄ skev, pga alla pinnsmala modeller.
Det Àr inte idealet igentligen och det Àr absolut inte sÄ man mÄste och "ska" se ut, tvÀrtom. Det Àr naturligt att kvinnor har former! Och inte vara sÄ sjukt smala som tyvÀrr mÄnga modeller Àr :(

Visst, vissa Àr naturligt sÄ smala, men lÄngt ifrÄn alla de modeller som finns överallt. Nej allting Àr sÄ himla fel. och att kalla normalviktiga mÀnniskor för plusmodeller Àr med sÄ himla fel!

Medarbetare: SĂ€llskapskaniner, Support.

Hellas
2

SÄ lÀnge man mÄr bra och kÀnner sig nöjd med sig sjÀlv sÄ tycker jag att allt Àr precis som det ska oavsett om man Àr kort, lÄng, smal eller klÀdsamt mullig.

//Hellas

Medarbetare pÄ http://spiritualism.ifokus.se/

Tuva-Lena
0

Det vÀrsta Hellas, Àr att mÄnga mÄr dÄligt för att dom inte inser just det, att dom duger som dom Àr, utan vill se ut som supermodellerna. Det Àr tragiskt.

Jag tittade pÄ en klÀdvisning pÄ TV, frÄn Paris tror jag det var: Levande "benrangel" som sÄg sÄÄ ledsna ut och inte rörde en min nÀr dom förde sig över golvet, en del sÄg till o med sjuka ut, grÄa under ögonen och askgrÄa i ansiktet. TÀnkte just dÄ; jag undrar hur dom har det egentligen, om det Àr nÄgon som stÀndigt övervakar vad dom stoppar i sig och kanske dom gÄr pÄ droger för att orka med..? Vad vet man? Inga lyckliga mÀnniskor ser ut pÄ det sÀttet.

Jag förstĂ„r din tankegĂ„ng Szirius, sĂ„ har jag kĂ€nt mig mĂ„nga gĂ„nger ocksĂ„đŸ˜•, man va dĂ„, jag har ju former! Även om dom inte tar ut svĂ€ngarna lika mycket som pĂ„ mulliga kvinns.. förstĂ„s..đŸ€”

szirius
2

# 15 vad jag menar Àr att vi fÄr se upp med att mobba Ät andra hÄllet! Att idealisera en mullig kvinnlig kropp och sÀga att man "inte Àr en riktig kvinna" om man Àr jÀttesmal Àr inte en kÀrleksfull vÀg att gÄ. DÀremot att slÀppa allt som har med ideal att göra och bejaka oss sjÀlva precis sÄ som vi Àr skapade!

Sen kommer ju sĂ„klart hĂ€lsoaspekten in, det Ă€r inte hĂ€lsosamt att varken vara överviktig eller underviktig, men sĂ„ lĂ€nge vi Ă€ter nyttigt och rör pĂ„ oss och tĂ€nker kĂ€rleksfulla tankar om oss sjĂ€lva och vĂ„ra kroppar sĂ„ gör vi ett bra sjĂ€lvlĂ€kande jobb❀

gummimamma
0

Jag hÄller med dig Tuva-Lena om att modeller ser sÄ ledsna ut! Varför? Skulle jag vara modeskapare, sÄ skulle jag krÀva att mina modeller ska se glada och lyckliga ut nÀr de har mina klÀder! De ska visa hur sköna och underbara klÀderna Àr!!! Som det Àr nu, sÄ kÀnns det som att klÀderna sitter illa pÄ de stackars benrangel som Àr inne i klÀderna. Föresten sÄ skulle jag vÀgra att anvÀnda benrangelsmodeller och vÀlja lite mer naturliga former. FörstÄr inte hur det har kunnat bli sÄ att idealet Àr att en kvinna ska se ut som en koncentrationslÀgers-fÄnge. Finns ju inget vackert i det!

penke
1

Äh, bara konsumtion-hysteri, shoppa dig lycklig
 det omöjliga Ă€r alltid ideal,
för 50-100 Ă„r sedan, nĂ€r de flesta svalt/eller sĂ€llan fick Ă€ta sig mĂ€tta i Sverige var idealet att ha en riktig kula pĂ„ magen
 har du rakt hĂ„r, ska du har lockar, har du krull ska du ha rakt
 Ă€r du ljus ska du vara brun, Ă€r du mörk sĂ€ljer reklamen  "vit utan mĂ„ne"

De.., vill att vi alla Àr misslynta o otrygga, att vi Àr oÀlskade o fula
 Ă€ngslas för terrorister o banklĂ„n

Vi skaffar prylar vi inte behöver för pengar vi inte har för att imponera pĂ„ mĂ€nniskor vi inte tycker om

sluta lura dig sjÀlv, och andra kommer att avundas dig
 mest de som ..sprattlar mest ! 😃

penke

Ians
1

Bra sagt penke! :)

Pagan
2

Ja verkligen, gillar "Vi skaffar prylar vi inte behöver för pengar vi inte har för att imponera pĂ„ mĂ€nniskor vi inte tycker om " sĂ„ klockrent

En viss tanke förs till serien "solsidan" verkligheten med en liten knorr?🙂

SajtvÀrd Tarot

abbis
1

den gillar jag med..m e n det blir lite mot det jag jobbar för

konsumtion

penke
1

Tack, roligt ni delar tankar ..😃

(#abbis, jag förstĂ„r dig, jag behöver ocksĂ„ sĂ€lja mitt "jobb"