Annons:
Etiketthälsokost-kosttillskott
Läst 10271 ggr
[Rasmusäventyr]
2013-04-07 15:31

Alternativa behandlingar för ADD

Hejsan, Jag har precis blivit diagnostiserad med ADD. Det känns såklart skönt att jag kan förstå mig själv bättre men det ger mig väldigt mycket ångest eftersom att ingen jag får prata med verkar ha någon som helst kunskap om alternativa metoder. Medicinerna dom pratar om verkar inte så trevliga om man gör lite research..

Jag har löst koncentrationssvårigheterna relativt bra med hjälp av Gerimax, Omega 3 och Ginko biloba men nu återstår det jobbigaste och tydligaste problemet som är att komma igång med saker. Att bara tvätta mina kläder känns som en obeskrivlig ansträngning… Jag går sista året på Estet musik och har nu bara musikämnen eftersom att jag inte klarade av att ta tag i plugget, vilket resulterade i väldigt mycket stress och slutligen depression.

Jag får ingen hjälp av läkare eller psykologer i frågan, så jag vänder mig till er. Finns det någon alternativ behandling som verkar fungera mot ADD?     

Tack på förhand :)

Annons:
Ians
2013-04-07 17:06
#1

Bollar vidare den frågan till någon som kanske har erfarenhet av just detta problem.

Vilka symtom är det som du har störst problem med? Kan ju vara bra att veta.

Själv har jag en son med ADHD alltså hyperaktiv….ADD är ju hypoaktiv….Men för honom har träning varit en bra sak. Det får honom att bli av med mycket av rastlösheten, att träna sig riktigt trött. Och ökar även måbra statusen i själen.

Med denna diagnos så är risken som sagt stor att man går in i depressioner. Det är viktigt att ta tag i den risken, annars spär det på och förvärrar stressnivån och att man tjorvar till det ännu mer för sig. Här tror jag faktiskt att man bör söka en bra doktor som förstår sig på detta. ADD är ju en neuropsykiatrisk diagnos, och man bör ha en läkare som är duktig på detta.

visst medicinerna är inte roliga, men de hjälper om man hittar rätt. Framför allt underlättar de tillvaron betydligt.

De alternativa åtgärder som du redan använder dig av, och väcker upp hjärnan och stärker koncentrations förmågan. Och är bra alternativ . Däremot bör du får hjälp för din depression, och det dåliga självförtroendet som följer med denna diagnos. För att inte det skall ge oönskade effekter på ditt liv framöver.

Ett bra kontaktnät är bra att ha runt sig också, någon som pushar och strukturerar. Gärna då någon utanför familjen så att det inte blir ohållbart i längden. Att ha en mamma eller pappa som tjatar helatiden är inte bra för relationerna inom familjen. Nu när du går mot ett vuxen liv. Kanske någon form av kontaktperson som kan ta på sig den rollen?

Summa sumarum av mina tankar är att……

inte vara så rädd för mediciner, de kan göra underverk i slut änden. Att ta hjälp av de alternativa metoder som finns…typ de du redan hittat. Men att få styr på depressionen på ett bra sätt är A och O.

Och att du får stöd i din vardag genom en person som har en pushande roll.

[Rasmusäventyr]
2013-04-07 18:54
#2

Symptomet jag har mest problem med är just svårigheten att ta tag i och få saker gjorda.

Jo men jag antar att jag överlag är ganska skeptisk mot läkemedelsindustrin… Alternativa behandlingar verkar avfärdas för snabbt. Jag tycker att det måste finnas någon annan väg..

Ja träning hjälper koncentrationen men inte "startmotorn"

Angående depressionen så var jag lite otydlig ser jag nu, den försvann så fort jag fick min skolgång anpassad. Ångest får jag fortfarande tampas med endel men jag kan hantera den bra nu med hjälp av meditation och böcker :) Har även gått hos psykolog i 2 år :)

Tack så mycket för svar!! :)

Ians
2013-04-08 03:58
#3

Härligt! Att du fått bukt med depressionen .

Tuva-Lena
2013-04-08 10:02
#4

Jag tycker att det är starkt gjort av dig att ta tag i din sjukdom på ett så tidigt stadium! Och jag är säker på att du förr eller senare kommer att kunna lösa den här frågan också.

Egentligen så är skillnaden mellan alternativ medicin och etablerad sådan, inte så stor: man utgår i diagnosen ifrån att det råder en obalans någonstans i kroppen, skillnaden är nog bara att inom alternativ medicin försöker man återställa balansen med naturliga preparat, akupunktur, örter, fasta/diet, yoga/meditation m m, medan man inom sjukvården skriver ut läkemedel - som framställts på kemisk väg - oftast skall jag säga, för även där använder man ibland naturliga preparat, insulin t ex..

Möjligheten till forskning inom den alternativa medicinen är ju begränsad, man får inga statliga bidrag till sånt bl a, därför har man inte heller kommit lika långt då det gäller läkemedelsframställning och kan inte "bota" lika många obalanser som inom den etablerade sjuk-hälsovården. Jag tycker precis som Ians är inne på också, att kan man få hjälp med vanliga läkemedel, för att höja livskvalitén för någon som lider av sjukdom där man inte hittar några alternativa metoder, så bör man ta emot den hjälp som finns tillgänglig trots allt. Det handlar ju om att höja livskvalitén i vardagslivet, eller hur?

Tänk så många människor det finns som tar mediciner livet ut och tack vare det kan leva ett bra liv?🙂

Kanske skulle du kunna prova akupunktur förstås, eller besöka en homeopat, men då bör du nog fråga din läkare till råds först så att du inte saboterar någon pågående behandling som man inlett inom sjukvården.

Lycka till med musiken - den kanske är din alldeles egna nisch resten av livet, och för det behöver du inte visa upp några MVG-betyg för publiken heller!😎

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Tuva-Lena
2013-04-08 10:21
#5

Kom på en alternativ träningsmetod som kanske vore nåt för dig: medicinsk qi gong! En träningsform inom den kinesiska medicinen med enkla rörelser som utförs i ett lugnt tempo, där alla rörelser har syftet att öka Qi-kraften. Qi betyder livskraft och de allra flesta som har prövat den här träningsformen har upplevt att man får bättre ork, har färre dippar i humöret och dessutom håller sig frisk och alert.🙂

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

mayolica
2013-04-08 12:23
#6

Till att börja med kanske du behöver landa lite i den här nya diagnosen,om den är helt färsk?  Det kan vara mycket tankar som snurrar och behöver komma på plats? Jag fick själv diagnosen ADHD för några år sen,det var först efter att min son fick diagnos som jag fick klarhet i det.

Med tanke på alla stora debatter och skriverier om ADHD medicinerna så förstår jag mycket väl att du känner dej tveksam? Men jag kan säga att hysterin är väldigt överdriven, mycket som skrivs om dom centralstimulerande medicinerna är helt förvridet, många som skriver och skrämmer upp folk verkar helt sakna kunskap om både medicinerna och diagnoserna.

 Medicinerna passar inte för alla, men det finns olika flera sorter som man kan prova och många blir hjälpta av dom och får en mycket bättre livskvalitet. jag ser ingen anledning till varför jag skulle välja ett sämre mående än jag behöver?

Sen håller jag med dej om att ofta är mycket fokus på enbart mediciner och ganska dåligt med erbjudande om annan hjälp.

 Det finns en faktiskt hel del andra praktiska hjälpmedel och terapier inom den vanliga sjukvården,men det kan skilja väldigt beroende på vart i landet man bor. Här har dom ordnat ADHD gruppi med psykologer  med zen meditation, beteende annalys , träning i medveten närvaro(mindfullness DBT. Enskild terapi tex kbt. kan man oxå få. 

Bäst tycker jag är att inte sej låsa fast vid alternativa behandlingar eller vanlig sjukvård som att man måste välja antingen eller, utan ta det bästa av båda och komplettera.  

Du bör kunna få hjälp av en arbetsterapeut att lägga upp skolarbetet och få struktur. Fråga din mottagning,eller där du gjorde utredningen.

Lycka till hoppas det går bra för dej. 🌺

~ mayolica ~

Annons:
[Rasmusäventyr]
2013-04-08 22:25
#7

#4 Tack så mycket för ditt svar, mycket tänkvärt! Om jag inte lyckas hitta någon alternativ väg inom en tid så kommer jag garanterat att prova medicin, tills jag får nys om någon ny spännande väg :) 

medicinsk qi gong ska jag verkligen kika närmre på! "enkla rörelser som utförs i ett lugnt tempo" låter fantastiskt! älskar att dansa riktigt långsamt! :)

[Rasmusäventyr]
2013-04-08 22:37
#8

#6 Jo jag kan kanske behöva landa lite.. jag vet inte riktigt vad jag ska göra med diagnosen?

Det är svårt att hitta någon att prata med som har en objektiv syn på medicinerna .. Antingen framställs det som ren skit eller helt fantastiskt! jag är väl mest orolig för att det ska vara beroendeframkallande tror jag. Det är möjligt att det inte är fysiskt beroendeframkallande, men psykiskt? psyket är ju väldigt starkt det också!

Skolan är jag klar med om 2 månader så nu hoppas jag att jag har fått bukt på detta när det är dags att plugga upp betygen!

Tackar så mycket för svaret :)

allhealing
2013-04-09 01:44
#9

Vad är ADD sett från ett energimässigt perspektiv? Och vad kan alternativa behandlingar erbjuda?

I ett större perspektiv där hela kollektivet är plattformen man utgår från försvinner individen i kollektivet. Detta skapar en hos individen osäkerhet till hur individen ska förhålla sig till kollektivet. Detta skapar i sin tur en plattform som individen bygger sin verklighet på. En verklighet som känner osäkerhet inför kollektivet. Detta är därför ingen stabil plattform att befinna sig på eftersom den hela tiden är beroende av hur kollektivet agerar. Så fort någonting i kollektivet sker som inte matchar den individuella plattformen kommer den individuella plattformen att sättas i gungning. Oavsett hur individen parerar kollektivets rörelse kommer individen ständigt att befinna sig i alarmberedskap beredd att agera på det kollektivet förmedlar. En individ som ständigt befinner sig i det här sinnestillståndet får därför aldrig någon som helst form av fullständig vila. Det är alltid någonting som ska bevakas bara utifall att…

Många mediala personer känner mycket väl igen sig i den här beskrivningen eftersom de har stor empatiskt förmåga. Ett uttryck som existerar är HSP Highly Sensitive Person. Dvs en person som jag väldigt långa känselspöt som hela tiden känner av hur omgivningen agerar/reagerar på det som sker.

Eftersom alternativa behandlingar arbetar på flera olika plan finns det inom det alternativa en förståelse som inte går att finna inom vanlig sjukvård. Detta beror som jag har förstått det hela på att det inom den vanliga sjukvården behövs ta hänsyn till vad det är som går att observera. Och denna observation är fokuserad till vad de fem sinnena förmår registrerar. Dvs det är en vård anpassad till vänster hjärnhalvas förmåga att greppa det som definieras som verklighet. Det är helt enkelt en 3 dimensionell matematisk och fysisk miljö. Inget fel med det men det skapar begränsningar.

Det finns en hjärnforskare som heter Dr Jill Bolte Taylor som beskriver den här exemplariskt såväl utifrån hjärnforskningens vetenskapliga perspektiv men även inifrån hur hennes respektive hjärnhalvor uppfattar det som vi definierar som verklighet under hennes stroke. Där berättar hon vad som sker inuti hjärnan när vänster hjärnhalva temporärt slås ut och den bild av verkligheten hon fått lära sig kalla verklighet inte längre visar sig på det sätt hon är van att observera den. Istället framträder en bild av en kollektiv energi där allting hänger samman utan separation. Istället för den inlärda bild hon hela livet haft med sig av att vi är alla individer separerade från varann.

Det är detta perspektiv presenterat av hennes högra hjärnhalva som är vägen till ett alternativt synsätt. En väg som erbjuder såväl vänster som höger hjärnhalvas synsätt av en och samma verklighet men från två vitt skilda perspektiv.

Det är utifrån detta synsätt jag idag skrev ner det andra stycket i den här artikeln utan någon som helst förkunskap kring ämnet ADD. Jag tog fram information som redan existerade och satt ord på den. Informationen existerar i ett förenat tillstånd, en "plats" bortom tid och rymd. All information existerar, det är förmågan att utan förutfattade meningar ösa ur denna kunskapskälla och därmed hitta nya sätt att tackla gamla frågeställningar som är ett sätt att expandera den verklighet vid idag kallar verklig.

Om man sedan observerar varje enskild ADD fall separat kommer man att vid varje tillfälle finna många gemensamma nämnare med andra liknande fall. Man kommer även finna mycket individualitet i varje enskilt fall som gör att ingen kan dras hela vägen över en gemensam kam. Det är alltid frågan om ett individuellt möte varje gång. Där ingen någonsin är en kopia av ett annat möte.

Det är därför när man arbetar med alternativa lösningar det unika man arbetar med såväl som det gemensamma. Hur varje metod arbetar skiljer sig givetvis åt. Det är därför det är bra att det finns så många olika sätt att välja på när man vill komma fram till en för varje individ önskvärd lösning. Frågan är därför inte om det finns en lösning utan frågan är istället vilken lösning väljer du?

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

gummimamma
2013-04-09 17:13
#10

Kika in på Bokstavsfolk här på iFokus! Där är de profs på alla "bokstavskombinationer" och vad man kan hitta på för att underlätta i vardagen när man har ADD eller ADHD och andra likanade handikap, för de är mitt inne i det själva eller så har de anhöriga med någon av de diagnoserna.

Har du provat att göra ett schema över din vardag, där du skriver ner bestämda dagar och tider för allt du ska göra? Det underlättar ofta att t ex komma igång med tvätten om det står på dagens "att göra-lista" och att ha en speciell dag i veckan då man tvättar eller städar eller vad det nu är. Struktur är viktigt. Be om hjälp med att strukturera upp ditt liv om du inte klarar det själv. Du kan säkert få hjälp där du gjort utredningen. Om inte annat, så kan de tipsa dig om vart du ska vända dig.

Lycka till!

Mrjag
2013-06-06 08:04
#11

Hej Rasmus,

Skoj att höra att du väljer kosttillskott istället för psykofarmaka. Kostnäring kanske inte löser alla problem men jag tror ändå att det är 1000 ggr bättre än mentala mediciner. Mentala mediciner gör inte så mycket annat än att bedöva sinnet.

Lösningen för dig är nog att söka och hitta det som tilltalar dig.Lycka till :)

mafaldahej
2013-06-06 12:25
#12

Hej!

Bor du i Stockholm? Jag har själv fått stor hjälp av Lena Rasmussen på Optokonsult. Hon gör en utredning på dig och ger dig sedan övningar du ska göra hemma. Sedan följer hon upp dina framgångar.

Lycka till!

mafaldahej
2013-06-06 12:28
#13

Jo, har du prövat I-Q från hälsokosten. Tycker den fungerar bra.

Annons:
Upp till toppen
Annons: