Annons:
Etiketttips
Läst 1916 ggr
hamster_tova
2013-06-12 18:49

Bristingar vid 14 års ålder?

Hej är en tjej på 14 år som för ett tg sen upptäckte att jag hade bristingar på insida lår, höfter och typ midjan.

Varför får jag det? Hur kan jag bli av med de?

Annons:
Ians
2013-06-12 19:39
#1

Bristningar beror på mycket. Vikt pendling , graviditet och hormoner. Skulle tro att du fått detta pga det sista alternativet. Pga din ålder. Helt normalt mao. Oftast bleknar de bort o syns knappt efter ett tag., helt av sig själv. Någon kanske har tips om någon salva som hjälper till att snabba upp processen?

Pagan
2013-06-12 20:14
#2

Jag har läst att krämer/olja med E vitamin kan hjälpa. Kanske även ett tillskott av E vitamin kan vara bra också. Men över lag så kan jag tänka mig att förebygga så de inte blir fler genom att hålla huden len och elastisk sas, smörja efter bad och dusch och dricka vatten.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

gummimamma
2013-06-12 20:21
#3

Jag fick bristningar i tonåren, likadant min dotter. De bleks med tiden, även om de inte försvinner helt. Jag vet inte om det finns någonting man kan göra åt dem, men kolla på apoteket och/eller hälsokost.

Tuva-Lena
2013-06-13 09:46
#4

Jag skulle nog välja en kräm, olja eller salva som sätter fart på cirkulationen. Dom innehåller oftast pepparmynta, rosmarin eller andra lite starkt doftande eteriska oljor. Tallbarrolja är perfekt att droppa i badet också! Eller som finnarna gör i bastun, slår sig själva med en björkkvist (björkblad innehåller också ämnen som ökar cirkulationen). En annan väldigt bra salva du kan testa är bisalva eller kådsalva som den också kallas. Den kan man lätt göra själv också, genom att blanda en del kåda med tre delar bivax utblandad i olja - olivolja eller rapsolja är ett bra alternativ för dom är väldigt hållbara oljor, håller 2-3 år om man förvara dom lite kallt.

En sak som slår mig när jag läser om dina bristningar: Motionerar du hårt? Fotboll, hockey el dyl..? Ibland kan huden ge vika p g a att musklerna växer snabbare  än huden hinner med.. Du växer fortfarande och då hinner inte huden utvidga sig i den takt som dina muskler växer s a s.. speciellt gäller det då man utövar "hårda" sporter och musklerna används till "bristningsgränsen".

Lycka till hamster_tova!🌺

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Tuva-Lena
2013-06-13 10:11
#5

Kom just på en bra olja du kan prova: morotsolja, gärna om du kan hitta en olja som innehåller ingredienser med flera olika hudvårdande örter; ringblomma, morot, rosmarin.. o s v. men fråga hos hälsokost, dom vet vilken olja som lämpar sig bäst.🙂

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Upp till toppen
Annons: