Annons:
Etikettövrigt
Läst 1209 ggr
[Starman]
2013-06-10 18:27

Annika Dahlqvist

#4 skrivet av Magi-cat

Och så är det sockret….det ska man inte mata cancercellerna med….(ska hon få rätt igen, Annika Dahlkvist?)

http://www.medicaldaily.com/articles/16270/20130606/cancer-cells-blood-sugar-use-tumor-growth-immune-system-evasion.htm

"The strongest force requires the slightest touch" Sajtvärd på Oförklarade Fenomen; Finland iFokusMedarbetare på Vetenskap.

1 Bra inlägg | Anmäl

Avatar för Starman

2013-06-09 16:43 #5 skrivet av Starman

#4

När hade Annika Dahlqvist rätt senast?

/Starman, MedarbetareAndlig Skepticism

1 Bra inlägg | Anmäl

Avatar för Ians

2013-06-09 16:55 #6 skrivet av Ians

#5 Ganska ofta faktiskt Starman, något du missat?

Så beror det väl lite på vilken falang man tillhör…de troende eller de misstroende Skämtar

Mvh Ians Hjärta

SajtvärdAlternativbehandlingar & Medis på Spiritualism

1 Bra inlägg | Anmäl

Avatar för Starman

2013-06-09 17:37 #7 skrivet av Starman

#6

Om något specifikt? Vad har hon haft rätt om?

/Starman, MedarbetareAndlig Skepticism

1 Bra inlägg | Anmäl

Avatar för Pagan

2013-06-09 21:36 #8 skrivet av Pagan

LCHF exempelvisGlad

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

1 Bra inlägg | Anmäl

Avatar för Starman

2013-06-09 22:23 #9 skrivet av Starman

#8

Vad har hon haft rätt om angående LCHF?

/Starman, MedarbetareAndlig Skepticism

2 Bra inlägg | Anmäl

Annons:
[Starman]
2013-06-10 18:28
#1

Ians, du skriver att hon har haft rätt om massor av saker. Nämn en sak som hon haft rätt om.

Ians
2013-06-10 20:14
#2

Bad dig googla. Det finns massor av experter som håller med om att low carb är modellen för många sjukdms tillstånd. Finns många mot också. Men där får man väl skaffa sig erfarenhet o bedöma , i vilket läger man vill sätta sin fot. Allt passar inte alla! Det är iaf något som är helt konstaterat!

[Starman]
2013-06-10 20:25
#3

Men det är du som gör påståendet att hon har haft rätt i massor av saker. Då vore det väl enklast om du, som gör det påståendet, också backar upp det.

Ians
2013-06-10 21:06
#4

Starman det är för mig mycket enklare om du googlar o läser, och prövar själv. samt bildar dig en egen uppfattning. Först Då vet du vad som funkar för dig, och om det hon säger är relevant för dig.

Många upplever/tycker att de blivit bra genom att följa de kost råd som Annika D förespråkar, inte bara här i detta landet utan på andra platser i världen, och då med andra förespråkare som följer samma linje. hon är inte på något sätt unik i sina åsikter.

Har en vän som haft en cancerform som reagerar negativt på ett högt kolhydrats intag, hon är mycket glad att hon numer lever o mår bra. Så detta har passat henne jätte bra.

Sedan har väl Annika gjort en del uttalande som är lite off topic men det tar ju inte bort att mycket av det hon förespråkar delas av andra experter på området.

Men googla o bilda dig en egen uppfattning!

Det du vill här är att köra in mig i ett hörne där du kan avrätta mig med sarkastiska uttalanden,  gärna med namn på "forskare" inom området som Du inte godkänner…..tyvärr Starman jag ställer inte upp på det!

Silvestris
2013-06-12 20:05
#5

Bevisbördan ligger på den som kommer med ett påstående, i det här fallet påståendet om att AD har haft rätt om flera saker.

Men det är ju ruskigt bekvämt att lägga över bevisbördan på den som ifrågasätter. "Googla"… Google är f ö inte alltid din vän. Allt på nätet är inte sant.

Ians
2013-06-12 22:32
#6

#5 Förvisso inte!

Mitt svar till Starman grundar sig i en lång bekantskap med hans diskussions metoder;)

Och man kan faktiskt få mycket bra tips på Google om man sovrar lite bland det som står. Bäst blir det om man vågar pröva o kan göra en egen utvärdering av de kost råd som A.D står för. Allt passar inte alla som sagt! Men många har blivit hjälpta o mått mycket bra av att lägga om sin kost till en kolhydratsfattig variant

Annons:
Magi-cat
2013-06-18 08:05
#7

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2013-06-20 00:46
#8

Jag har hört tidigare att folk har sagt att "Dahlqvist visats ha rätt" eller saker i den stilen men jag har inte heller kunnat greppa exakt vad de menar (kanske menar alla olika).

Givetvis finns det ingen människa som haft fel om allt de någonsin sagt, så även Annika Dahlqvist måste ha sagt NÅGOT som är rätt 🙂. Men när man säger så antar jag att man menar att hon haft rätt i någon fråga där hon haft en kontroversiell ståndpunkt. Eller?

Att socker är onyttigt är knappast något kontroversiellt. Om hon skulle ha rätt om att mättat fett är särskilt nyttigt vore det mer överaskande men så vitt jag kan avgöra finns det inget som tyder på det.

Att hon har rätt om de mer extrema medicinska påståendena eller om olika konspirationsteorier tror jag bestämt inte.

#6 Om du inte vill svara starman kanske du kan svara mig för jag är också intresserad och vi är så vitt jag vet inte bekanta 🙂.

Du antyder att det är kostråd hon haft rätt om?

Magi-cat
2013-06-20 08:38
#9

#8 Annika Dahlqvist har diskuterats ganska mycket …..

Det gällde inte bara tillsatt socker, det gällde kolhydrater.

AD märkte att hennes patienter (diabetes) inte blev bättre på den föreslagna kosten med mindre fett och mer kolhydrat. Hon gjorde det enda rätta, började fråga sig om det kunde vara något fel i rekommendationerna. Satte sig in i forskningsläget och drog slutsatser.

För att göra en lång historia kort ger diabetessköterskor numera även råd om kolhydratreducerad kost till diabetespatienter, och det är en stor förändring till det bättre.

(Såg ett TV-program för något år sedan där ett antal människor med högt blodsocker fick prova kolhydratreducerad kost. De som höll fast vid den kost fick märkbart reducerat blodsocker, en del t.o.m. helt normalt, och en STOR hälsovinst!)

Det var kontroversiellt. Hon blev utskämd. Hon höll på att mista jobbet. Hon fick rätt.

Det finns mycket litteratur:

Om framväxten av tallriksmodellen och fetthysterin: 

"Ideologin, pengarna och kostråden" av Wikholm/Litsfeldt

"Matrevolutionen" av Andreas Eenfeldt

för att nämna ett par. Finns att låna på bibliotek.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2013-06-20 09:22
#10

#9 "AD märkte att hennes patienter (diabetes) inte blev bättre på den föreslagna kosten med mindre fett och mer kolhydrat."

Vem har reommenderat det?

"Hon gjorde det enda rätta […]"

Hon gjorde också ett antal grava misstag och kastade ur sig saker som var helt uppåt väggarna fel.

"För att göra en lång historia kort ger diabetessköterskor numera även råd om kolhydratreducerad kost till diabetespatienter, och det är en stor förändring till det bättre."

Fortfarande, det här är inte särskilt kontroversiellt och jag ser fortfarande inte något vetenskapligt stöd för att mättat fett är särskilt nyttigt ens för diabetiker. 

"Det var kontroversiellt. Hon blev utskämd. Hon höll på att mista jobbet. Hon fick rätt."

Lägg av 😃. Det var inte för att hon föreslog att diabetiker ska dra ner på kolhydraterna som hon blev utskämd! Visa källor om du ska påstå något sådant.

Har du läst det här: http://www.vof.se/utmarkelser/tidigare-utmarkelser/arets-forvillare-2009/ ?

Får du intrycket av att den kritiken handlar om kostråd för diabetiker? Kan du länka till någon annan sida där AD kritiseras hårt för sina kostråd till diabetiker? Någon som förespråkar att hon ska mista jobbet för något så förhållandevis oviktigt?

Magi-cat
2013-06-20 09:25
#11

#10 Helt kort: nu var det INTE den berömda vof-utmärkelsen jag pratade om. Världen kretsar inte bara kring VoF, utan det finns mycket mer.

Jag gav en kort beskrivning av det väsentliga som AD blev känd för. Kostrekommendationerna (till diabetiker)var som de var och hon hon fick kritik för att hon avvek från dem.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2013-06-20 09:44
#12

#11 "Helt kort: nu var det INTE den berömda vof-utmärkelsen jag pratade om. Världen kretsar inte bara kring VoF, utan det finns mycket mer."

Det var exempel på kritik mot Dahlqvist som inte alls bygger på kostråd för diabetiker. Kan du visa att det finns kritik av samma kaliber mot själva kostråden? Du påstår att hon nästan fick sparken för dem?

"Kostrekommendationerna (till diabetiker)var som de var och hon hon fick kritik för att hon avvek från dem."

Av vem fick hon kritik och varför är det intressant?

Som jag sa tidigare är det omöjligt att hon haft fel om allt som hon någonsin sagt men har hon haft fel om nästan allt är det illa nog.

Magi-cat
2013-06-20 12:02
#13

#10 Lägg av Skrattar

Visst är det trevligt med diskussion!😃

Som om det inte varit kritik mot kostråden! De var revolutionerande!

Numera kan, som sagt, även den vanliga diabetessköterskan ge råd om kolhydratreducerad kost.

Den här disikussionen har förts om och om igen och tydligen så är det något som upprör fortfarande! Titta i de böcker jag föreslår (det finns flera) eller googla. (Jag gjorde det senare och t.o.m. wiki har en del information.)

Det är en stor omvändning och den är bra. Som vanligt tillkommen i strid mot det etablerade!

http://www.dagensmedicin.se/nyheter/socialstyrelsen-ger-gront-ljus-for-annika-dahlqvists-kostrad/

Sedan är naturligtvis inte sista ordet sagt i o m detta. (Just nu verkar fastemetoden vara s.a.s. i ropet.) Men att man kommit ifrån fetthysterin är bra och inser att naturligt fett är bättre för hälsan än hårdprocessade transfetter, att titta på kolhydratintaget och industrimat med tillsatser är framsteg.

Mineraler är en annan viktig fråga att titta på gällande kost, med utarmningen i jordbruket och att odling sker främst med tanke på tillväxt och lönsamhet, inte näringsinnehåll och hälsa.

Här är en annan intressant bok. vad styr egentligen åldrandet och vilken kost är bäst?

"Åldrandets gåta - vetenskapen som förlänger ditt liv" av Henric Ennart


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
JonasDuregard
2013-06-20 16:12
#14

#13 "Som om det inte varit kritik mot kostråden! De var revolutionerande!"

Jaså? Diabetikerkostråd är kanske inte en stöttepelare i samhället så även om det är revolutionerande på det området tvivlar jag på att det skulle uppröra särskilt många. Det är ju inte det hon varit kontroversiell för.

"Numera kan, som sagt, även den vanliga diabetessköterskan ge råd om kolhydratreducerad kost."

Jag skulle säga att den utvecklingen verkar skett trots AD snarare än tack vare henne. Det har forskats på kostrekommendationer långt innan hon började kasta ur sig blandade profetior. Hade de rekommenderat det bara för att Annika säger att det är bra hade jag varit mycket skeptisk, men de hänvisar istället till riktig forskning. Tänk om Dahlqvist valt den vägen istället för att skriva på sin blogg om hur onskefulla alla utom hon är.

"Den här disikussionen har förts om och om igen och tydligen så är det något som upprör fortfarande! Titta i de böcker jag föreslår (det finns flera) eller googla. (Jag gjorde det senare och t.o.m. wiki har en del information.)"

Innehåller de information om vem som kritiserat henne och varför? Kan du inte bara berätta? Varför är du så hemlihetsfull runt en så enkel fråga?

"Mineraler är en annan viktig fråga att titta på gällande kost"

Men varför kan vi inte ta en fråga i taget? Jag tycker jag ställt enkla frågor som borde vara lätta att besvara i två meningar utan att jag går till biblioteket och lånar böcker.

Magi-cat
2013-06-20 17:41
#15

#14 Så gärna så! Det är alltid roligt att återuppliva gamla debatter. Men det får vara tills jag kommer tillbaka från semestern.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: